Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte använda Outlook 2013 ellerThunderbird !


IngvarJ

Rekommendera Poster

Jag anlitar ofta en supportfirma när jag har datorproblem. Oftast löser de problemet åt mig. Nuvarande problem verkar ingen kunna lösa.

För en dryg månad sedan kunde jag inte logga in på Microsoft Outlook 2013. Borta var all min post som ju fanns på en server.

 

Ringde firman vars expert jobbade med problemet via fjärrstyrning. Han fick efter någon timme ge upp och tipsade om min leverantörs A3 webmail som ju funkade, men mina data från Outlook  2013 gick inte att få tag på.

 

A3:s support hänvisade till sin hemsida där alla inloggningsuppgifter skulle finnas. Naturligtvis hade supporterfirman redan kollat där.

 

Förnyad kontakt med supporterfirman, som jobbade ytterligare någon timme samt chattade med A3:s support. De kunde bara hänvisa till inloggningsuppgifterna på hemsidan. I övrigt så fick jag kontakta Microsoft support.

 

Jag kontaktade Microsoft support som efter nästan en timmes försök inte kunde logga in mig på Outlook 2013. De hänvisade tillbaka till A3.

 

Ringde A3:s support. De meddelade att de inte gav support på Outlook! Alla inloggningsuppgifter finns på A3:s hemsida.

 

Övrigt:

Supporterfirman kunde inte lägga upp något konto på Thunderbird heller (en gammal gmailadress funkar!)  med min adress och mina inloggningsuppgifter. Så jag kan inte ens använda Thunderbird och inte heller Outlook 2013 (som jag ju betalat en slant för).

 

Hur gå vidare? Jag vill först och främst ha tag på en del gamla mail. Vill inte gärna byta leverantör och därmed e-postadress; förnamn.efternamn@privat.t3.se.

 

När A3 bytte namn från T3 hände samma sak med Outlook 2013. Var bara att byta i inloggningsuppgifterna. Supporterfirman fixade det!

 

Ursäkta om det blev rörigt! Inte lätt för en äldre man att hänga med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev lite rörigt...

2 timmar sedan, skrev IngvarJ:

min leverantörs A3 webmail som ju funkade

Är det ett annat konto än det som inte fungerar med Outlook? Alltså en annan e-postadress osv?

Om det inte är ett annat konto utan samma konto så bör 

2 timmar sedan, skrev IngvarJ:

mina data från Outlook  2013

finnas där.

 

***

Alla försök som du och supporterfirman gjort avser en och samma dator, din dator, med din internetuppkoppling. Stämmer det?

Eller har supporterfirman försökt att lägga till ett e-postkonto, med dina uppgifter, fast på en av deras datorer i deras nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator, samma dator, min internetuppkoppling. Supporterfirman o Microsoft Support har använt fjärrstyrning.

Hela tiden har vi använt mitt konto på A3.

Det var jag själv som senare lade in ett gammalt gmail-konto på Thunderbird som funkade. Alltså ett gammalt konto/adress som jag sällan använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, allt på din dator. Då skulle det i teorin kunna vara ett fel med just din dator och inte med kontot i sig. Jag antar att de som försökte hjälpa dig prövade med avstängd brandvägg och med manuella *) inställningar för kontot?

 

Men när du använde webmailen, såg du inte alla dina brev då?

Om du har breven på servern, och inte enbart lokalt, så tittar ju Outlook/Thunderbird/webbläsaren i en och samma brevlåda.

Har du däremot flyttat dina brev till en "Personlig postlåda" i Outlook finns de på din dator och då är de inte utan handpåläggning åtkomlig från ex. Thunderbird.

 

 

*)

För inkommande mail

Pop3 server

mail.a3mail.se
port 110 (okrypterad)
port 995 (SSL)

eller IMAP

mail.a3mail.se
port 143 (okrypterad)
port 993 (SSL)

För utgående mail

SMTP

smtp.a3mail.se
A3 kräver autentisering för att skicka epost med SMTP, autentiserar sig gör man med sin mailadress och lösenord, samma som när du loggar in på din webbmail.
port 025 (okrypterad)
port 587 (okrypterad)
port 465 (SSL)

 

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, på webmailen fanns inga gamla  mail men den fungerar att skicka och ta emot nya. .

 

Visst prövade alla med manuella inställningar. De som du kopierat. Fick ett nytt lösenord av A3.

Brandvägg har jag aldrig hört något om. Kör Win 10 och har fiber i min brf. Jag har aldrig medvetet installerat någon brandvägg.

 

 

Är det IMAP och Pop3 server du menar så hade jag IMAP. Inte för att jag förstod allt men såg ju hur fjärrstyrningen fungerade.

 

Min techtroopersupport tröstade mig med mina att mina gamla mail fanns kvar men  inte på min dator. Det gäller ju bara att att få kontakt med Outlooks server, vilket ju ingen lyckats med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev IngvarJ:

Jag har aldrig medvetet installerat någon brandvägg.

Nej, men en sådan ingår i Windows... Dock inte alls säkert att den skulle blockera just e-post men släppa fram fjärrstryrning.

 

14 minuter sedan, skrev IngvarJ:

få kontakt med Outlooks server

Outlooks server? Inte A3,s server alltså?

Har du ett Outlook-konto? Alltså med en e-postadress som ...@hotmail.com, ....@hotmail.se, ....@live.com

Om så är fallet så går det ju inte att använda inloggningsuppgifter från A3 för att komma åt den posten.

 

21 minuter sedan, skrev IngvarJ:

Är det IMAP och Pop3 server du menar så hade jag IMAP. Inte för att jag förstod allt men såg ju hur fjärrstyrningen fungerade.

Vet inte vad du avser men om du tidigare haft POP3 så är det troligt att e-posten inte finns kvar på servern utan enbart i din dator, i det program du använt för att hämta posten. (Lite beroende på vilka inställningar som fanns)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Outlook 2013 hämtade mejlen direkt från A3:s mejlserver med IMAP eller möjligen POP3 så var inte Microsofts (Outlooks) server inblandad utan mejlen finns då i datorn (åtminstone sådana som har sparats över huvud taget). IMAP är i grunden en spegling, dvs mejlprogrammet speglar det som finns på mejlservern (A3). 

 

Om du menar att ett Microsoft-konto/mejlserver var inblandad så kan du logga in på deras webbmejl: https://www.outlook.com/

 

18 minuter sedan, skrev IngvarJ:

Är det IMAP och Pop3 server du menar så hade jag IMAP. Inte för att jag förstod allt men såg ju hur fjärrstyrningen fungerade.

Vad såg du när det gällde fjärrstyrningen?

 

21 minuter sedan, skrev IngvarJ:

på webmailen fanns inga gamla  mail

Inga alls?

Låter ju mer som att mejlen har hämtats till datorn med POP3 eller att A3 har haft något problem och gamla mejl har blivit raderade av misstag.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook 2013 sparar mejl i en fil med ändelsen .pst och/eller .ost. Dessa filer finns normalt i mappen:

C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Local\Microsoft\Outlook

Leta upp den mappen med hjälp av Utforskaren och se vad du har för filer i den.

 

För att se mappen AppData måste du slå på visning av dolda filer i Utforskaren (Mappalternativ - Visa , välj att visa filtillägg och dolda filer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även under "Dokument" i Utforskaren enligt följande

C:\Användare\"anv.namn"\Dokument\Outlook-filer\*.pst

E-post-filerna som skapas automatiskt vid installation av Outlook (MS Office) brukar tilldelas namn som Outlook.pst, archive.pst etc, om du inte tilldelat dem ett eget namn. /bgjo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...