Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

English +


Ulf M

Rekommendera Poster

För länge sedan köpte jag hela serien English + som var ett antal cd-skivor. De är gjorda för de tidiga operativsystemen som win95. De fungerade även med senare operativsystem som XP, Vista och Win7.

Men då jag skulle köra dem på en dator med win10 fungerar de inte. De fungerar inte med kompibalitetsinställningarna för windows.  Vad är bäst att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

CD-skivor borde gå att spela upp med inbyggda Windows Media Player, i vart fall gör det det i min dator.

Möjligen skulle nästa steg vara att installera ett annat mediaspelarprogram men jag tycker det är konstigt om du inte redan nu kan spela dina cd-skivor. Har du kollat i Enhetshanteraren så att CD-enheten fungerar?

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om inte Windows inbyggda CD-spelare fungerar så ladda hem och installera gratis VLC-Media Player.

Den klarar alla format inkl. DVD och massor med andra musik och videoformat.

https://www.videolan.org/vlc/index.sv.html

 

Elller är det så att dessa innehåller ett program som måste installeras på datorn innan uppspelning via detta kan ske?

Öppna Utforskaren och titta på den första CD-skivan och sedan ta gärna ett Skärmklipp av den bilden och bifoga i ditt nästa svar.

 

Hur man använder Windows inbyggda Skärmklippverktyget: https://support.microsoft.com/sv-se/help/13776/windows-use-snipping-tool-to-capture-screenshots

Sedan är det bara att dra bilden direkt från datorn (där du sparat den) in på Eforum när du öppnat redigeraren för att skriva ditt nästa inlägg.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda autorun.exe borde göra är att följa instruktionerna i Autorun.inf så starta Anteckningar och öppna Autorun.inf inifrån det programmet. Kopiera innehållet och klistra in det i ditt svar, men troligen ska det starta Setup.exe, eventuellt med något argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om du testar setup.exe då?

Ja, alltså inte från VLC eller annan mediaspelare utan från utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Har testat med olika kompabilitetslägen för både Autorun.exe och Setup.exe, men det händer ingenting. Jag hör innan att den försöker läsa från skivan. Är det möjligt att köra annat operativsystem via usb-sticka eller liknande eller måste jag skaffa en äldre dator för att det skall fungera

image.png

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att kopiera någon av de två programfilerna från skivan till disken?

Så att skivan fortfarande är läsbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick bra, efter jag ställt in kompabilitet och försöker köra får jag meddelande att det inte går att köra den appen, även fast det inte fanns appar före windows 10

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att köra Windows 95/98/XP/W7 i en virtuell maskin men då behövs en skiva med någon av dessa.

Det kan även gå att köra ditt program i Linuxmiljö,  via något som heter Wine men det är långt ifrån säkert att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Ulf M:

Det gick bra, efter jag ställt in kompabilitet och försöker köra får jag meddelande att det inte går att köra den appen, även fast det inte fanns appar före windows 10

image.png

Microsoft har övergått till att kalla alla program för appar eftersom det har blivit det normala i USA.

 

Bra att skivan är läsbar i viss mån i alla fall. Jag räknade inte med att setup-filen skulle gå att köra efter kopieringen eftersom den då inte hittar alla andra installationsfiler.

 

Har du prövat att med kompatibilitetsläget för XP och Windows 7 och/eller valet för låg skärmupplösing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat med XP och Windows 7 med men utan framgång. Tyvärr har jag inte sparat någon av de gamla operativsystemen. Vart kan man köpa något av dem billigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda hem virtuella maskiner från Microsoft och starta upp dem. De har dock en max livslängd efter uppstart  på 90 dagar.

https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vms/

Äldsta version du kan få där är  Win7. Om det räcker för dig, om det går att få det att fungera, vet jag inte.

 

Köpa XP, Win7 eller Vista rekommenderar jag inte. Håll hellre ögonen öppna efter något som kan ersätta detta program du försöker starta.

Är det en språkkurs så finns det modernare alternativ idag i appar för telefonen exempelvis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Monshi:

Köpa XP, Win7 eller Vista rekommenderar jag inte.

Instämmer.

Därför min tanke om att det kanske skulle fungera med Linux i en virtuell miljö. Då får då utan kostnad ett nytt och uppdaterat operativsystem att använda.

Kvar ligger det ev. problemet att få detta windowsprogram att fungera i den miljön.

Går programmet att hitta här?

https://appdb.winehq.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Monshi:

De har dock en max livslängd efter uppstart  på 90 dagar.

Microsoft skriver: 

Citat

We recommend setting a snapshot when you first install the virtual machine which you can roll back to later.

 

Man "brukar ju" ? ta en backup av den virtuella maskinen när man installerat det man vill ha för att återanvända vid ett senare tillfälle..

 

Tackar för tipset, kommer kanske att återanvända det i ett annat sammanhang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar från företaget That version of English Discoveries only works on a 32 bit computer. Windows 10 is 64 bits

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen ny version att uppdatera. Bara som prenumeration på nätet i andra världsdelar. Jag har inte  arbetat med Linux program tidigare är det likt Windows med kommando eller skiljer det sig mycket om jag använder Wine. Jag förstår inte riktigt vart jag söker om programmet är  compatibility with Wine. Måste man skapa konto först

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat och programmet finns inte med i databasen över testade program. Det kan dock fungera bra ändå.

 

Det är lite för mycket jobb + osäkert resultat för att dels installera Linux virtuellt och dels få detta program att fungera där.

Då är det betydligt enklare, och med säkrare resultat, att installera ex. Windows 7 med IE11, från Monshis länk, i en virtuell maskin. Antingen med VMware Player eller Virtualbox.

Jag har gjort detta själv (Virtualbox) nu i dagarna, med gott resultat. Inget krångel egentligen.

 

Tillägg: Jag föredrar själv Virtualbox men har tidigare använt VMware Player.

Här en nu något gammal guide till hur man installerar VMware Player:

https://eforum.idg.se/topic/334120-guide-hämta-och-installera-gratis-vmware-player/

 

Dock kan man ju skippa dessa båda och använda Hyper-V om man har Windows 10:

https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-windows/quick-start/enable-hyper-v

 

Direktlänken till den virtuella maskinen blir då:

https://az792536.vo.msecnd.net/vms/VMBuild_20180102/HyperV/IE11/IE11.Win7.HyperV.zip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...