Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Appen Foton - Källmapp inställningar


Teknikfreek

Rekommendera Poster

Jag ska välja mobiltelefonens mapp för bilder (DCIM) som källmapp vid import av bilder i Windows10 appen Foton men telefonen visas inte i listan med anslutna enheter i "Den här datorn" när jag ska länka enheten/mappen. Kollar jag med Utforskaren finns telefonen med och jag kan manuellt kopiera bilder från telefonen till datorn, men varför visas inte telefonen under "Den här datorn" i appen Foton? Andra enheter och mappar visas så jag gissar att det är någon inställning som måste ändras?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan tyvärr inte ge en lösning på detta, däremot kan jag säga att Microsoft Windows 10 Photo app är bedrövligt dålig.

Före Windows !0 version 1803, den versionen som hette 1709 så kunde t.o.m vissa bilder inlästa från en ansluten USB-enhet inte visas.

 

Mitt förslag är att du helt struntar i Windows 10 Photo app - den är helt enkelt kass.

Men jag jag kan tipsa om denna eminenta guide från en Microsoft Community medlem/moderator och som kanske kan kasta lite ljus:

Complete Guide to Importing Your Photos in Windows 10

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, håller med om att Windows Foton app är kass.

Telefonen har Android så jag ska kolla upp era förslag och tips ?. Det jag behöver är ett enkelt program för att visa bilder och som klarar import från telefon/kamera utan att krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är telefonen ansluten till datorn via USB-kabel så kan du förmodligen importera bilderna genom att välja  Importera och därefter Från en USB-enhet så tror jag att bilderna hittas. /bgjo

Anteckning 2018-12-27 184045.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@bgjo  Det går att importera om man gör  som du skriver men då plockar Foton appen upp alla bilder som finns i telefonen (foton, mms, messenger, m.fl). Sedan måste man välja manuellt vilka som ska importeras till datorn och för att slippa det vill jag kunna välja vilka mappar som ska importeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Flyfisherman   Kollat ditt tips om Microsoft Community och testade att starta import av bilder och video via Utforskaren men tyvärr kommer även bilder från mms m.m. med till datorn så det kan bli flera ex av samma bild i olika storlek. 

 

@Thirteen   Ska kolla upp Google Foto och Picasa lite senare så tills vidare så får jag fortsätta med att kopiera bilderna manuellt med Utforskaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger kanske inte med vad som är det egentliga problemet här men tänkte beskriva hur jag löst överföring av (enbart) vissa bilder.

 

När jag tar jobbrelaterade bilder med mobilen använder jag en annan kamera-app än "den inbyggda". I den appen kan jag ställa in var just dessa bilder ska hamna. Ex. \DCIM\Jobb\

Sedan har jag en annan app där jag ställt in att alla bilder under (enbart) \DCIM\Jobb\ ska kopieras till en molntjänst och sedan ska bilderna tas bort från mobilen (valbart, jag har valt detta). Appen ska göra detta så snart filer hamnar i den aktuella mappen men det fungerar inte stabilt varför jag har en genväg där jag sparkar igång detta.

 

I min jobbar-dator använder jag molntjänstens eget verktyg för synkronisering och jag flyttar inte bilderna till någon annan mapp men om jag skulle vilja göra det skulle jag troligen skapa en enkel batch-fil för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...