Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivarteknik á 2019?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Dags att köpa färgpatroner till min gamla trötta skrivare.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.305460/hp-photosmart-wireless-all-in-one--tradlos-multiskrivare-till-lagt-pris

Skrivaren fungerar, typ, men har bråkat då och då, "i onödan" samt, givetvis, alltid haft torra bläckpatroner.

Ytterst sällan skrivs något ut i färg på vanligt papper.

Låt säga två gånger per år är det något som ska skrivas ut på fotopapper och då hinner i princip både papper och patroner ta slut innan man prövat sig fram och allt ser bra ut.

 

Skannern används betydligt oftare.

Både utskrifter och skannern fungerar bra med Linux Mint utan något extra meck med drivrutiner.

 

Funderar nu på om det är dags att låta denna gå i graven och ersättas av något annat. Men vad då?

Hade jag plats skulle jag ju kunna behålla skanner-delen och skaffa enbart skrivare men det bör nog bli en allt-i-ett, rent praktiskt.

 

Canon och då Pixma har varit påtänkt länge men sedan då? (Dock har några tidigare tips lutat åt Brother då de är "Linuxvänliga")

PIXMA G4510 som kan hantera påfyllningsbart bläck? Låter ju bra men om munstyckena likt förbenat har torkat ihop?

Känns som att man skulle haft en skrivare som har små men billiga patroner, att man sätter i nya patroner varje gång man behöver skriva ut 10 sidor.

Hastigheten saknar helt betydelse.

 

Erfarenheter och råd önskas, vad bör man kolla på för att få med "morgondagens teknik" som ska fungera i åtta år till?

Priset bör vara en kompromiss avseende tillförlitlighet och hur ofta den används.

 

Här enligt egna filter hos prisjakt:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s387120243&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s387120394

Då man inte kan filtrera på "operativsystem som stöds" får jag kolla upp sådant i efterhand.

 

 

Tilläggas kanske: jag HAR en laserskrivare för "vanliga" utskrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med handen på hjärtat, du säger...

 

6 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ytterst sällan skrivs något ut i färg på vanligt papper.

Låt säga två gånger per år är det något som ska skrivas ut på fotopapper och då hinner i princip både papper och patroner ta slut innan man prövat sig fram och allt ser bra ut.

 

Med andra ord, har du verkligen någon nytta av en bläckstråle? Då kanske en färglaser passar dig bättre?

Hur noga är det med färgkvalitén på dessa få bilder du skriver, måste det vara fotokvalité, eller funkar det med färglaserkvalité?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla är ungefär samma skrot om jag ska vara ärlig, inte för att jag har personlig erfarenhet av dem ska även sägas.

Det finns dock en relation mellan pris och vad du får. De minsta har exempelvis sämre pappersmatning, lägre kapacitet i behållaren.

Alla lider av dyra patroner, de dyrare kan läsa minneskort osv.

Fotokvalité.

Där får du nog lite på tester, om du hittar några. Bläckstråle är en välkänd teknik idag, alla kan skriva ut, men när det kommer till toppkvalité får du nog lite på tester eller personliga erfarenheter.

Har själv en billig Pixma som duger för vardagen. Kan kopiera, skriva ut i färg men är förbenat långsam och har liten pappersmatning (med stående papper). Foto har jag inte testat och patroner de kostar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Alla är ungefär samma skrot

Ja, det tycks ju vara det..

Hade hoppats att utvecklingen gått framåt.

Dyra patroner, ja de är ju alla dubbelt så dyra.. En nästan oanvänd men gammal patron funkar inte, man kör rengöring och tester tills den är slut. Köper en ny, skriver ut och så får DEN patronen stå och torka ihop tills nästa gång osv.

Då hade jag hellre redan från början köpt en dubbelt så dyr patron bara jag visste att den fungerade perfekt varje gång tills den tar slut av de utskrifter jag har fått i handen.

Får väl kolla efter "mellandags-fynd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det torkar ihop, ja det händer  men för det mesta går det bra tycker jag. Det finns väl skrivare med själva skrivarhuvudet som del av skrivaren och inte del av bläckpatronen. Hur klarar sig dessa från att torka ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bläckstråleskrivare kan sköta om sina munstycken och patroner om de inte har ström och är på. Jag träffar många sällanutskrivande kunder som stänger av skrivaren mellan gångerna. Patroner och munstycken torkar eftersom skrivaren inte får möjlighet till självunderhåll som munstyckeputsning t ex. 

 

Sällanutskrivare bör välja annat än bläck eller låta skrivaren vara på. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft bläckstråleskrivare sedan mitten av 90-talet och de har alltid varit påslagen och jag aldrig sett eller hört någon av dessa göra något självunderhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laser har jag redan och när det ska skrivas ut något så är det extremt spontant, med noll i framförhållning...

Beställa går alltså bort även om det skulle bli billigare.

Ska kolla mer på miniskrivarna. Även om papperet är dyrt så slipper man ju kostnaden för bläck.

 

 

 

Redigerad av Mikael63
Nej, miniskrivarna går bort!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt detta och jag kan endast säga hur det fungerat hos mig.

För det första: HP: s bläckstråleskrivare alla kategorier går helt bort!

Det som retat mig genom åren är att dessa - helt sonika vägrar skriva ut om en patron är slut, går inte, helt omöjligt och alla (5) måste bytas.

Dessutom: datumstämpel på patronerna: det går absolut inte att skriva ut om datumet för patronbytet överskridits.

 

Jag har funnit ut att Canons multifunktions skanner/bläckstråleskrivare är både mer toleranta mot sådant, samt att det går att fortsätta skriva ut - även när den larmar eller färgen helt tagit slut i en patron. Man bara trycker på knappen Ok efter varningen.  Oftast så har man en hel del sidor kvar på patronerna, men även om en är helt enkelt slut? Ja jag vill bara ha en sv/v utskrift - inga problem.

 

Prova detta med en HP?

 

Jag har numera en Canon Fotoskrivare med 6-patroner och min andra Canon i följd och är mycket nöjd.

Wifi och hela baletten.

 

För övrigt håller jag med "polken" i inlägget ovan: skrivaren måste få chans att rengöra munstyckena.

Men jag stänger aldrig av min heller, drar < 2W i standby och därmed sköter den sig själv.

Förvisso använder jag den kanske mer än du gör, men ändå.

 

Och i övrigt kostar bläcket sanslösa pengar: i princip lika mycket som guld om man räknar i kr/ml.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

För det första: HP: s bläckstråleskrivare alla kategorier går helt bort!

Precis. Eller: HP alla kategorier går helt bort!

 

Har kollat lite på de med påfyllningsbara patroner men de går bort p.g.a. pris vs. hur ofta den kommer att användas.

Det blir nog den första bästa vanliga Pixma'n som har ett nersatt pris skulle jag tro. Ja, om det inte råkar finnas någon Brother då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en Epson som fungerat lika dåligt som alla andra skrivare och Epson går bort:

Citat

Det finns inga drivrutiner för ditt valda operativsystem.

 

Är dessutom alltid skeptisk till företag som inte har kompetens/vilja att driva sin egen hemsida.

 

20181223102602.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epson är ett japanskt företag som har en trist historia av lurendrejeri?
Eller är det inte vad man först tror det är?

https://en.wikipedia.org/wiki/Seiko_Epson

 

Citat

 

In July 2003, a Dutch consumer association advised its 640,000 members to boycott Epson inkjet printers. The Netherlands-based organisation alleged that Epson customers were unfairly charged for ink they could never use. Later that month, however, the group retracted its call for a nationwide boycott of Epson products and issued a statement conceding that residual ink left in Epson cartridges was necessary for the printers to function properly.[17]

 

Epson designed ink to be left in the cartridges (and in fact they have done so ever since they developed the piezo-electric head) due to the way the capping mechanism worked. If the capping mechanism dries out, then the heads risk getting clogged, and thus an expensive repair will be necessary. The reason that the Dutch consumer association retracted their statement was that, as pointed out, Epson had made a statement regarding how many pages (at usually a 5% coverage of an A4 sheet of paper) each cartridge could sustain for printing.[citation needed]

 

Nonetheless, Epson America, Inc. settled a class action lawsuit brought before the Los Angeles Superior Court. It did not admit guilt, but they agreed to refund $45 to anyone who purchased an Epson inkjet printer after April 8, 1999 (at least $20 of which must be used at Epson's E-Store).[18]

 

According to IDG News Service, Epson filed a complaint with the U.S. International Trade Commission (ITC) in February, 2006, against 24 companies that manufactured, imported, or distributed Epson-compatible ink cartridges for resale in the U.S.[citation needed] On March 30, 2007, ITC judge Paul Luckern issued an initial determination that the ink cartridges in question did infringe upon Epson's patents.[19]

 

The judge also recommended those companies and others to be barred from manufacturing, importing, or reselling Epson cartridges in the U.S., said Epson.[citation needed]

In 2015 it emerged that Epson printers reported that cartridges are empty when in fact 20% of their ink remains.[20]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Laso:

Och ändå så fungerar en Epson minst lika bra som t.ex en Canon, är inne på min andra Epson, men smaken är ju olika...

 

 

Både Epson och min favorit Canon är bra skrivare enligt personlig erfarenhet.Japanerna kan inte bara bygga bra bilar med kvalitet, dom kan bygga bra skrivare också!

Var bara en intressant artikel där som vid första anblicken ser konstig ut, men sedan inga problem!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast exakt vilka krav har du på bildutskrifter?

Om det är en fotoskrivare med 3, 4, 5 eller 6 patroner så går kvaliteten upp på utskrivet material - i dom flesta fall och därmed priset.

Helt oavsett fabrikat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte bedöma, eller betygssätta kvaliteten på utskrifterna. De utskrifter man kan få med min nuvarande HP Photosmart B109n-z + rätt fotopapper duger.

Jag har konstaterat att fotopapperets kvalitet är helt avgörande.

När jag "gallrar" så vill jag ha kvar skrivare med separata färgpatroner, från 4 och uppåt.

Brukar innebära att skrivare under 500 kr går bort, vilket är okej.

Pixma TS8151 kan jag få för 990 vilket också är okej men jag hade hoppats att den skulle omfattas av rean.

Dock kostar den mindre än hälften om jag köper den i varuhus "här hemma" än om jag beställer den från Tyskland (Conrad, Wesellcd) så man kanske får vara nöjd ändå med det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon Pixma TS8151 kom ut för drygt ett år sedan och verkar på papperet (hehe) vara en bra skrivare och då undrar jag om inte priset bör ha fallit undan mer?

Canon Support: Komplett drivrutins- och programvarupaket för TS8100 series (Windows)

Finns även för MacOs samt Linux - dock ej lika lättsamt med kompletta paket....

Prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4451799

 

Men jag har en Canon Pixma TS8050 Series (6-patroner) och den gör inte bara underbara utskrifter: dess skanner är också fantastisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakt är lite missvisande eftersom det inte är samma skrivare som jämförs.

Länken ovan och MediaMarkt ger "rätt" skrivare, TS8151 (990 kr), medan länken ovan och Conrad ger en annan skrivare, TS8150 (1390 kr).

Väljer man TS8151 hos Conrad blir priset 2090 kr 

Ja, drivrutiner för Linux, om de nu ens behövs, blir för både Canon och Brother som två separata installationspaket (skanner + skrivare) men det ser jag inte som något hinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Prisjakt är lite missvisande eftersom det inte är samma skrivare som jämförs.

Länken ovan och MediaMarkt ger "rätt" skrivare, TS8151 (990 kr), medan länken ovan och Conrad ger en annan skrivare, TS8150 (1390 kr).

Väljer man TS8151 hos Conrad blir priset 2090 kr 

Ja, drivrutiner för Linux, om de nu ens behövs, blir för både Canon och Brother som två separata installationspaket (skanner + skrivare) men det ser jag inte som något hinder.

Drivrutiner behövs även för Linux, även om den fungerar med generella sådana, men då går man miste om en del finesser i skrivaren.

Samt optisk-drivrutin för skannern, åtminstone i Windows krävs detta.

Annars lär du väl bli tvungen att köra med generell Twain skannerdrivrutin och den är ju för trist och bör endast köras i nödfall om inget annat passar.

Dessutom om du avser att köra via Wifi så bör man nog helst se till att Canons egna drivrutiner sköter om utskrifterna.

 

För Windows installation gör man alltid på detta sätt för att minimera ev. framtida trubbel (helt oavsett skrivare och fabrikat): skrivaren urkopplad från datorn, installera skrivardrivrutinen och sedan först på uppmaning kopplar man in och på skrivaren och slutför installationen.

 

Det behövs däremot inte när man installerar skannerdrivrutinen, den är det bara att installera.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har beställt, från ett danskt företag (ja de är billigare helt enkelt), en Brother DCP-J572DW

Uttalat stöd för Linux och macOS samt två års garanti avgjorde.

 

Brother är också ett japanskt företag, äldre än Canon och Seiko/Epson.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt okej ut, även om det bara verkar vara fyra färger inkl svart, du kommer inte kunna få riktigt detaljerade färger, då måste du ha fler färger, men det vet du säkert, lycka till med din nya skrivare :thumbsup:.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fick skrivaren idag.

Postnord stod för leveransen:

20190104_124830.thumb.jpg.a357745f837b88d8b4e239fc06b3df8c.jpg20190104_124842.thumb.jpg.06f8727763e01e3acf6a8ba75daec8b9.jpg20190104_124857.thumb.jpg.578151a1d8864fe3dc64057e573aab69.jpg

 

Någon drivrutin för skrivaren behövdes inte i Linux Mint. Behövde inte ens lägga till den utan den fanns redan i "Skrivare".

Drivrutin + några terminalkommandon *) behövdes för att den skulle hittas som skanner och annan drivrutin + några terminalkommandon *) för att det skulle gå att "skanna till dator" med knapp på skrivaren.

 

Har dock inte testat fotoutskrift än.

 

*) fanns på samma sida där drivrutinerna fanns. (Brother-support)

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...