Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir svart i2-4 sekunder, sen som vanligt sen svart igen 2-4 sekunder...


McAren

Rekommendera Poster

Datorn är ständigt igång. Har slutat stänga av den för den är så jobbig att få igång igen. En DELL Optiplex7010 med Windows 10 och senaste uppdateringarna gjorda.Nu har skärmen, en Fujistso Siemens 24" börjat krångla med problemet i rubriken. Fasligt irriterande. Kopplade till en mindre skärm, en Lenovo Thinkvision. På den fladdrar texten omkring, men det går att läsa den. Vad är det som händer med skärmarna och vad kan man göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du provat att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet?

Kan bero på att drivrutinerna blivit för "gamla" eller att drivrutinerna av någon anledning blivit "skadade".

 

Nu vet jag inte hur gammal din dator är och om modellen fortfarande finns hos tillverkaren. Om så är fallet brukar tillverkaren tillhandahålla drivrutiner för sina datorer. Annars får du försöka att ta reda på vad det är för grafikkort, samt lägga ned lite tid på att googla rätt på rätt drivrutiner.

 

Kan vara bökigt, men i slutändan kanske värt besväret.

 

Glöm inte att avinstallera "gamla" drivrutiner i "Felsäkert läge" innan du installerar nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är problem med två skärmar så misstänker jag att felet inte ligger i skärmarna.

Utan i datorn eller något anslutet till datorn.

Så koppla loss allt anslutet till datorn, skrivare, skanner osv.

Skadad skärmkabel ? Byts ut.

Skadad mus eller muskabel. Testa med annan mus.

Skadat tangentbord eller tangentbordskabel. Testa med annat tangentbord.

Det faktum att det tar så lång tid starta datorn att du alltid har datorn igång tyder på något allvarligt problem med datorn. Eller något anslutet till datorn.

Som jag ser det.

Lämna in till datareparatör är en möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara rätt många år sen datormodellen kom ut. Kan det vara så att datorn har samlat på sig damm i ventilationskanalerna och blir för varm så fort den får anstränga sig lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar tipsen i era svar.

Provade att ladda ner drivrutiner för skärmen, en FujistoSiemens AMILO DY S3260W, TFT LCD Monitor, men fann ingen drivrutin för den. Men jag har en liten Lenovo Thinkvision -skärm. Den fungerar utmärkt ihop med datorn, så tydligen är det min gamla 24" som har lagt av. Har haft den sedan 2006.

Ska dammsuga datorn också för säkerhets skull.

Tack  alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig dammsuga inuti datorer eftersom det är risk för att den hastiga rörelsen på dammpartiklarna orsakar statisk elektricitet som kan skada ledningsbanor och/eller komponenter. Det finns en bra guide på hur städar ur en stationär dator här i forumet: https://eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationär-dator/

 

Du skrev tidigare att det fladdrade med Thinkvision-skärmen. Gjorde du något för att det skulle upphöra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fladdret på den skärmen försvann helt när jag kopplade bort FujitsoSiemens 24" från datorn.

Det verkade som fladdret på Lenovon hängde samman med svart skärm på den andra. När bilden försvann i ett antal sekunder där så fladdrade bilden på Thinkvision. Men som sagt när jag kopplade loss VGA-kontakten och bara använde Lenovo Thinkvision, så fungerar det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har nog bara en VGA-kabel. Kanske ska prova en ny?

Det finns HDMI-anslutning på skärmens baksida men inte på datorn. Där finns bara VGA och 2 st DP-portar.

Svart skärm uppstod mest (kanske bara) när jag surfade runt med flera öppna sajter. Hoppar emellan ibland och läser på olika sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick till Kjell&Co och köpte sladden Mikael63 tipsade om. Efter en del letande efter kursern, som endera var på den lilla skärmen och ibland på huvudskärmen, FujitsoSiemens, funkar nu allt till belåtenhet. Har nu lyckats ställa in Fujitson som huvudskärm och den visar en klarare bild än tidigare. Så den gamla skärmen får gå ett tag till. Det var tydligen anslutningskabeln som var felet.

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-23 på 14:28, skrev Mikael63:

Precis som Mikael63 är inne på och på Kjell & Company kan du på öppet köp (om du säger till i kassan) få ta hem och prova en sådan.

Du lämnar sedan bara tillbaks denna om det inte blir bättre - och med bruten förpackning, inga problem.

 

Blir det inte bättre med annan grafik-kabel och som dessutom ansluts på annan grafikport, så är jag böjd att tro det är grafikkortet?

 

Mvh ?

 

[Edit] Jag skrev medan du var och löste problemet. Fint att det fungerar nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...