Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Microsoft Access 2016 - Startkort för tävling


CokeBottle

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag skulle behöva lite tips och hjälp för att göra om en Excel fil till Access, då jag tror att det är lättar att få det eftersökta resultatet i Access än i Excel.

 

En gymnast ska ha namn, förening, födelse år, tävlingsklass och om det är herr eller dam osv

 

Varje gymnast ska fylla in 2 serier med 10 st. övningar, serie 1 är obliga (vissa eller alla övningar är obligatoriska), serie 2 är helt valfri*.

 

Jag har tillgång till den Excel fil som en vän har skapat men som jag skulle vilja förbättra/förenkla.

 

Tyvärr var det över 20 år sedan jag jobbade lite med Access, så har glömt bort nästan allt, iaf hur man får till det korrekt...

 

Huvudsyftet är att man ska slippa att mata in "Övning" och "Svårighetsgrad" (Svårighet), man väljer en övning från en lista, lagrar koden (den internationellla FIG-koden) för övningen, men visar övningen i formuläret som text alt. att man visar både övningen och koden, men endast koden vid utskrift (Rapporten), samt även svårighet ska komma autoatiskt, beroende på den övning man väljer. Under serie 1 och serie 2 ska man även kunna se total svårighet, men behöver inte lagras, räcker om det bara visas som beräknade fält eller vad det nu heter...

 

 

De fält som skall fyllas i manuellt är från Excel filen:

 

B5, I5, O5, 

 

samt 3 av fälten i området A8-Q8 (Synkron, Herrar och SM) 

 

samt D14-D23...

 

samt D28-D37... 

 


Men istället för att skriva, vill jag kunna välja övning (D14-D23 och D28-D37) från en lista (från en annan tabell som innehåller övningens namn, FIG-koden och Svårighet).

 

Jag har börjat lite smått, men är långt ifrån färdig, men skulle behöva lite hjälp, bifogar filer och skärmdumpar... allt i en Zip fil.

 

 

All hjälp motages med stor tacksamhet !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På 2018-11-18 på 03:31, skrev CokeBottle:

bifogar filer och skärmdumpar... allt i en Zip fil

Ser ingen fil?

Inte för att jag kan hjälpa dig med problemet men andra kanske kan, om de får tillgång till det du redan skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...