Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fractal datorchassi - kan jag byta fläktarna?


Lighthouse2

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle uppskatta lite hjälp!

Har detta chassi och min fråga är - Går dom två främre fläktarna (  2 - Front mounted 92 mm Silent Series R2 hydraulic bearing fans, 1300 RPM speed (compatible with 80 mm fans) - included )  att byta ut, eller är dom permanent fast i konsollen? Dom var förinstallerade från början.

Det finns inga självklara skruvar att lossa dem från nämligen! 

 

Kan jag köpa nya fläktar och lossa dessa, i så fall hur?

 

 

 

fläkt.jpg

fläkt-2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det måste gå, se denna tråd där någon bytt och använder Noctua fläktar runtom: https://www.overclock.net/forum/50-small-form-factor-systems/1444393-node-304-fan-upgrades.html

 

Det syns väldigt dåligt på bilderna, hur fläkten sitter fast. Då menar jag dom 4 hålen ett i varje hörn på själva fläkten.

Jag tror dom fläktarna sitter med sk. "rubber pins" liksom på mitt Antec P193 V3 chassi 2x120 mm frontfläktar och ser ut ungefär så här:

X2reT.png

 SuperUser. com: How do I install rubber pins onto a case fan?
 

Samt c:a 9 min. in på denna video:

I så fall får man vara lite försiktig när fläkten skall plockas bort så man inte drar sönder dessa sk. gummi/silikon-monteringspinnar.

Får du inte till det och du bor nära en Alina System eller annan datorbutik så knata ned dit med chassit så kan dom hjälpa till och även att införskaffa nya sådana "rubber pins" om det skulle behövas.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!  Dock är mitt chassi mycket mindre och fläktarna satt redan förinstallerade vid köpet.

Bäst hade så klart varit om man fick sätta dit dom själv, som på videon.

 

Det är inga gummi-pluppar på mitt chassi. Mina är av metall, sitter 4 stycken, en i varje hörn. Dom är mer som nitar än skruvar. Inga gängor finns alls.

Visar på ny bild vart metallnitarna sitter med en liten pil.

 

 

 

 

fläkt-3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en video som visar just dom förinstallerade fläktarna för just mitt chassi.

Dock nämns inget om hur / om dom går att byta!

Detta nämns ca 4-5 minuter in i videon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kanske är dessa sk. gängade blindnitar och då bör fläkten vara fastskruvad från fronten och då måste man plocka bort frontpanelen.

annars förstår jag ingenting av detta.

Alltså det kan vara skruvar med liten skalle som bara går emot schassiplåten och vad jag kan se av din senaste bild så ser det ut som man ser en del av änden på skruven i dessa som sticker igenom lite. men det är svårt att avgöra på din bild.

 

Såvida det inte är så att fläkten är pressad mot nitar och då skall man bara dra loss denna, men det låter osannolikt?

Försök att få en bild rakt framifrån mot hålen hur det ser ut där.

 

Bara ett långskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler bilder på gång men först Flyfisherman -

Bilden visar  dammfiltret. Dammfiltret är fäst i frontpanelen. Bakom detta dammfilter sitter själva fläktarna som jag behöver komma åt för utbytet.

Men hur tar man bort dammfiltret?

Går dom ens att ta bort eller är dom fast? Finns absolut ingenting mer runtomkring plasten än vad pilarna på var sida markerat.

 

Andra bilden visar närbild på ena hörnet av dammfiltret och niten. Vad denna nit fäster eller inte är oklart men den verkar bara hålla ihop dammfiltret med själva metallskelettet. Om den har något syfte med själva fläkten vet jag inte ännu eftersom jag inte lyckats fått bort dammfiltret för att se tydligare.

 

Hittade fler video på Youtube med detta chassi men dom nämner inte ett ljud om hur man gör vid ett ev byte av främre fläktarna!

 

Behöver kaffe....

 

fläkt-dammfilter.jpg

fläkt-nit.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dammfiltret verkar sitta med 2 plast clips, där själva låsningen går en bit in över dammfiltret. om jag förstår rätt skall dom 2 utstående flärparna böjas ut så låsningen släpper eller skutas uppåt eller nedåt så att hela plast-låsningen i sin helhet plockas bort?

Dammfiltren bör ju vara konstruerade så dessa är lätta att plocka bort vid rengöring eller vid byte av fläktar tex.

 

Nedre bilden visar på en liten Torx-skruv och du behöver en Torx mejsel som finns på Jula, Kjell & Company eller Clas Ohlsson som passar för denna, av vad jag kan se på bilden i vart fall.

Exempel på hur en sådan ser ut:

image.png.2d5889acca6aacb3b111b2953a45b102.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen, då har jag i alla fall koll på vilka skruvar det kan handla om!

 

Jag ska testa mer senare med datorn avstängd. Testade att enkelt göra som dom gör på denna video ca 1 minut in i den här filmen. Dammfiltret bara lyfts av! Men, så enkelt är det inte på min fast det är exakt samma chassi och modell. Mycket märkligt.

Dom två fästklämmorna på dammfiltret sitter som berget, helt orörliga, går inte att vicka åt något enda håll eller böja. Ska testa att dra dem rakt ut senare, med ordentlig kraft med datorn liggandes ner.

Aldrig mer en liten dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ja det måste gå, se denna tråd där någon bytt och använder Noctua fläktar runtom: https://www.overclock.net/forum/50-small-form-factor-systems/1444393-node-304-fan-upgrades.html

 

Det syns väldigt dåligt på bilderna, hur fläkten sitter fast. Då menar jag dom 4 hålen ett i varje hörn på själva fläkten.

Jag tror dom fläktarna sitter med sk. "rubber pins" liksom på mitt Antec P193 V3 chassi 2x120 mm frontfläktar och ser ut ungefär så här:

X2reT.png

 SuperUser. com: How do I install rubber pins onto a case fan?
 

Samt c:a 9 min. in på denna video:

I så fall får man vara lite försiktig när fläkten skall plockas bort så man inte drar sönder dessa sk. gummi/silikon-monteringspinnar.

Får du inte till det och du bor nära en Alina System eller annan datorbutik så knata ned dit med chassit så kan dom hjälpa till och även att införskaffa nya sådana "rubber pins" om det skulle behövas.

 

Mvh

 

Tack till dig också för bra tips!  Ska försöka fixa det här själv, är för snål för att lämna in till nån firma. Kostar ju dessutom nästan mer för reparationshjälp nu för tiden än att köpa en helt ny dator!  *skratt*

 

Problemet är att fläktarna startar inte upp sig själva vid starten och man måste dra igång dom manuellt via att höja varvtalet till max fram och tillbaka. I Och då låter dom  rasslande (vrrrr vrrr vrrrr)  i några timmar - men sedan slutar ljudet och dom går mjukt igen tills dom rätt som det är stannar helt. Mycket märkligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...