Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plingande i mobilen


Novisan

Rekommendera Poster

Lite då och då  har jag ett irriterande plingande i mobilen. Tex då jag lyssnar på en ljudbok plingar det flera gånger.

Jag har inga pushnotiser på. Jag har stängt allt ljud utom ringsignal för att testa. Inga nya meddelanden har kommit.

Det är ingen varning att batteriet behöver ladds. Inte heller att nya uppdateringar finns.

Jag har försökt gå igenom alla inställningar men hittar inget.

Vad kan det vara för plingande och framför allt hur stänger jag av det.

 

Telefonen är en Samsung Galaxy S5 (Android)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Mikael63:

Knepigt..

Sker detta oavsett om mobilen laddas eller ej?

Sker detta oavsett om du har headset eller ej?

 

Mobilen är inte på laddning.
Har inte headset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Hade du ingen nytta av tomsguide-länken heller?

 

Sorry - jag missförstod. Trodde att det gäller bara Facebook.

Ska genast kolla på länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte.

 

Jag fick tips att stänga NFC så nu har jag gjort det och inväntar vad som händer.

Jag vet inte riktigt vad NFC har för betydelse annat än om jag ska betala med mobilen och det gör jag inte.

Få se om det påverkar något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Novisan:

Jag vet inte riktigt vad NFC har för betydelse

 

Om du har en lås-tag i närheten av mobilen kommer "mobilens NFC" att försöka tolka informationen och plingar till.

 

rfid-ic-key-tags-keyfobs-token-nfc-tag-k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

Om du har en lås-tag i närheten av mobilen kommer "mobilens NFC" att försöka tolka informationen och plingar till.

Nej ingen låstag på samma plan i huset.

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

rfid-ic-key-tags-keyfobs-token-nfc-tag-k

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag lyssnar på ljudbok är jag alltid på samma plats i huset.

Det är så skumt med plingandet. Det kan gå långa perioder utan något ljud och så plötsligt kan det plinga flera gånger på raken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att läsa på engelska forum om drivor med folk som har samma fundering och problem med "plingande" och konstiga signaler från nya Samsung.

Sammantaget verkar en trolig anledning vara att appen (ljudbok?) du använder använder  hög CPU och att hög batteriförbrukning sker, och att telefonen därför varnar.

Några teorier som också anges är att en installerad app notifierar att den påbörjat en automatisk säkerrhetsuppdatering/backup av telefonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Det går att läsa på engelska forum om drivor med folk som har samma fundering och problem med "plingande" och konstiga signaler från nya Samsung.

Sammantaget verkar en trolig anledning vara att appen (ljudbok?) du använder använder  hög CPU och att hög batteriförbrukning sker, och att telefonen därför varnar.

Några teorier som också anges är att en installerad app notifierar att den påbörjat en automatisk säkerrhetsuppdatering/backup av telefonen.

 

 Det stämmer att jag använder en app från Book Beat.

Jag tycker ju att ljudet har kommit oftare sen jag började med ljudbok. Den teorin verkar stämma bra då.
När jag bodde på hotell och laddade ner en bok via appen plingade det stup i ett - mycket oftare än det brukar göra.

Nedladdningen fick då stopp i boken som laddades ner. Inget försvann men det blev som hack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...