Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skype spanien


Torparen

Rekommendera Poster

Kommer att vistas i Spanien en längre tid. Har tänkt använda Skype för att som elev genomföra en kurs. Men när jag sökte på Skype kom jag in på microsoft då visar det sig att Spanien finns inte med på listan med nummer.

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev .M:

Varför behöver du just ett spanskt nummer för? Är det någon kurs i Spanien du vill ringa in till?

Nej så är det inte. Jag skall alltså ha kontakt med XXX i Sverige. Om X skall ringa upp mig trodde jag att jag måste ha en spanskt nr. Om jag i.s.t. ringer x behöver jag kanske inte ha något nr. Jag lever i tron att om jag vill bli anropad då jag är i Spanien måste jag ha ett spanskt nr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju andra sätt som inte kräver Skype:

 

Om du har bredbandstelefoni via Telia kan du använda deras app Hemtelefoni och ringa från och bli uppringd på ditt hemnummer var du än är om du har internet. Gratis är det och behöver inget ytterligare abonnemang eller inställningar i routern. Ladda ner appen och börja ringa. Kostar som lokalsamtal.

Finns säkert fler bredbandsleverantörer som har samma tjänst. 

 

Vill du hellre använda ditt mobilnummer kan du aktivera Wi-Fi samtal som innebär att du ringer med ditt mobilnummer via Internetanslutning. Finns hos både Tre och Telia. Kostar som lokalsamtal.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev polken:

Det finns ju andra sätt som inte kräver Skype:

 

Om du har bredbandstelefoni via Telia kan du använda deras app Hemtelefoni och ringa från och bli uppringd på ditt hemnummer var du än är om du har internet. Gratis är det och behöver inget ytterligare abonnemang eller inställningar i routern. Ladda ner appen och börja ringa. Kostar som lokalsamtal.

Finns säkert fler bredbandsleverantörer som har samma tjänst. 

 

Vill du hellre använda ditt mobilnummer kan du aktivera Wi-Fi samtal som innebär att du ringer med ditt mobilnummer via Internetanslutning. Finns hos både Tre och Telia. Kostar som lokalsamtal.

 

 

 

Hej och tack för dina tips. Nu är det så att i nu aktuellt fall vill jag kommunicera via PC:n  då det gäller dina tips med mobilen så kan jag nämna att jag har Comwik om dom har den möjlighet du beskriver har jag inte kollat.

Hälsningar

Lennart 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite info om Skype nummer.

 

Skype nummer är till för att andra ska kunna ringa dig förmånligt. För att det ska fungera måste du köpa ett svenskt nummer. Då blir det lokalsamtal annars blir det internationellt samtal. Du behöver alltså inget spanskt nummer. Du kan inte välja ditt hemnummer. Du har möjlighet att välja nummer men inte ditt hemnummer.

 

Du själv kan inte ringa till Sverige bara för att du har ett Skype nummer. För att kunna ringa en telefon i Sverige måste du köpa det som heter "Skype till telefon". Jag har haft det i många år men då hette det Skype Out när jag skaffade det.

 

Har du och den andra personen tillgång till internet finns det ingen anledning att skaffa något av dessa utan då kostar det ingenting att ringa till varandra med Skype, antingen med mobilen eller datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev vertpre:

Lite info om Skype nummer.

 

Skype nummer är till för att andra ska kunna ringa dig förmånligt. För att det ska fungera måste du köpa ett svenskt nummer. Då blir det lokalsamtal annars blir det internationellt samtal. Du behöver alltså inget spanskt nummer. Du kan inte välja ditt hemnummer. Du har möjlighet att välja nummer men inte ditt hemnummer.

 

Du själv kan inte ringa till Sverige bara för att du har ett Skype nummer. För att kunna ringa en telefon i Sverige måste du köpa det som heter "Skype till telefon". Jag har haft det i många år men då hette det Skype Out när jag skaffade det.

 

Har du och den andra personen tillgång till internet finns det ingen anledning att skaffa något av dessa utan då kostar det ingenting att ringa till varandra med Skype, antingen med mobilen eller datorn.

Hej

Ok tack för tipset men som jag skrivit tidigare så är mitt behov att från Spanien kommunicera med  dator i Sverige. Då det gäller nummer så blev jag vilseledd av Microsofts reklam. På deras sida fans en massa länder uppräknade jag trodde då att man skulle välja aktuellt land men Spanien fans inte med på listan.

Om vi nu utgår från att jag vill göra enligt min beskrivning, då några frågor. Hur etablerar man kontakt med varandra med hjälp av PC, Varför PC jag det är att utnyttja kameran i datorn, vill ha större skärm än mobilens. Oj det blev en hel uppsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Torparen:

men som jag skrivit tidigare så är mitt behov att från Spanien kommunicera med  dator i Sverige.

Menar du att du vill sitta vid en dator med Skype i Spanien och prata med någon som har Skype på en dator i Sverige?

I så fall behöver du inget nummer alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Cecilia:

Menar du att du vill sitta vid en dator med Skype i Spanien och prata med någon som har Skype på en dator i Sverige?

I så fall behöver du inget nummer alls.

Ja fast med bild. Nu är det så att antalet GB är begränsat och dyrt hade därför räknat med  att det blir enormt stor skillnad på kostnaden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype för dator till dator använder inget telefonnummer, utan telefonnummer har man för att någon som använder en vanlig telefon eller mobil (utan Skype) ska kunna ringa en, eller tvärtom.

 

IP-telefoni använder ens internetanslutning, och därmed går det åt datatrafik, oavsett om man sitter vid en dator och ansluter till Skype på en annan dator eller ringer en telefon. Ett röstsamtal använder väldigt lite datatrafik men ska det vara video blir det mycket mer (vet dock inte hur mycket).

 

12 minuter sedan, skrev Torparen:

Nu är det så att antalet GB är begränsat och dyrt hade därför räknat med  att det blir enormt stor skillnad på kostnaden. 

Skillnad mellan vilka alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja fast med bild. Nu är det så att antalet GB är begränsat och dyrt hade därför räknat med  att det blir enormt stor skillnad på kostnaden. 

Vad har du för internetanslutning i Spanien? Är det  mobilt nätverk för det finns inget fast nätverk som har begränsat antal GB, t.ex. per månad. Begränsad hastighet, ja. Men inte begränsad kommunikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mobilt nätverk. Det är så att vi hyr svenska TV-kanaler och har då som tilläggstjänst mobilt bredband  kan då välja antal GB per månad dyrt är det. Utan att du ni tar illa upp så blir jag en aning förvirrad på olika alternativa frågor. Konkretiserar därför min fråga:

Jag skall ha videokonferens 1 gång i veckan (kurs) lever i tron att Skype är lämpligt.

Med denna fråga tar jag med glädje mot alternativa förslag. Om Skype blir det lämpligaste förslaget så återkommer jag med fler frågor.

MVH

Lennart 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger varit elev i distanslektioner via skype och tycker att det fungerat toppen. Dock har jag ingen koll på eventuell dataförbrukning då jag använt mitt vanliga bredband hemma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok oavsett överföringssystem så en fråga . Jag har fattat det så att Skype ingår i W10. Men hur kopplar man upp en förbindelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎10‎-‎09 på 14:24, skrev Cecilia:

Skype för dator till dator använder inget telefonnummer, utan telefonnummer har man för att någon som använder en vanlig telefon eller mobil (utan Skype) ska kunna ringa en, eller tvärtom.

 

IP-telefoni använder ens internetanslutning, och därmed går det åt datatrafik, oavsett om man sitter vid en dator och ansluter till Skype på en annan dator eller ringer en telefon. Ett röstsamtal använder väldigt lite datatrafik men ska det vara video blir det mycket mer (vet dock inte hur mycket).

 

Skillnad mellan vilka alternativ?

Förmodligen är jag ute och "cyklar" Efter ha läst dels svar här på foru

 

På ‎2018‎-‎10‎-‎09 på 14:24, skrev Cecilia:

Skype för dator till dator använder inget telefonnummer, utan telefonnummer har man för att någon som använder en vanlig telefon eller mobil (utan Skype) ska kunna ringa en, eller tvärtom.

 

IP-telefoni använder ens internetanslutning, och därmed går det åt datatrafik, oavsett om man sitter vid en dator och ansluter till Skype på en annan dator eller ringer en telefon. Ett röstsamtal använder väldigt lite datatrafik men ska det vara video blir det mycket mer (vet dock inte hur mycket).

 

Skillnad mellan vilka alternativ?

Förmodligen är, eller ha jagr varit ute och cyklat.  Då jag läst om Skype har jag kommit fram till att Skype finns i W10.

Då jag läst om Skype på Microsoft: sidor har jag  sett att Skype är gratis. Som jag nu (i dag) fattat det så sker överföringen på min dataförbindelse m.a.o överföringen har inte med Skype att göra. Rätta mig om jag har fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för information men här kommer några förtydliganden.

 

Skype finns som app och som program för godtycklig Windows-version. Om det finns i din dator kan du ju lätt kolla genom att söka efter Skype och kolla i Start-menyn. Om inte kan man ladda ner Skype här: https://www.skype.com/sv/get-skype/

 

Att använda Skype kostar inget i sig så länge som trafiken är mellan två enheter med Skype. Men har man en internetanslutning som kostar mer pengar ju mer man använder internetanslutningen så kommer Skype att skicka mycket data över anslutningen när man har ett videosamtal på gång i Skype, dvs man får högre kostnad för internetanslutningen.

 

Använder man Skype för att ringa mobiler och fasta telefoner så kostar det mer pengar eftersom man då också skickar trafik över telefonnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Hur många GB ingår i mobila abonnemang per månad?

 

Här är en ungefärlig förbrukning vid ett video samtal med Skype per timma, beroende på vilken kvalitet man använder. Det beror också på vilken hastighet man har på sitt bredband då Skype anpassar sig därefter. Detta är vad jag har hittat men eftersom jag har fast internet är det inget jag själv kan bekräfta.

Standard Video Call – 60 MB (mini), 130 MB (rek)

HQ (high quality) Video Call – 180 MB (mini), 220 MB (rek)

HD (high definition) Video Call – 550 MB (mini), 700 MB (rek)

4 timmar per månad skulle bli 4x700 MB=2,8 GB per månad. Grovt räknat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎10‎-‎12 på 15:10, skrev Cecilia:

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för information men här kommer några förtydliganden.

 

Skype finns som app och som program för godtycklig Windows-version. Om det finns i din dator kan du ju lätt kolla genom att söka efter Skype och kolla i Start-menyn. Om inte kan man ladda ner Skype här: https://www.skype.com/sv/get-skype/

 

Att använda Skype kostar inget i sig så länge som trafiken är mellan två enheter med Skype. Men har man en internetanslutning som kostar mer pengar ju mer man använder internetanslutningen så kommer Skype att skicka mycket data över anslutningen när man har ett videosamtal på gång i Skype, dvs man får högre kostnad för internetanslutningen.

 

Använder man Skype för att ringa mobiler och fasta telefoner så kostar det mer pengar eftersom man då också skickar trafik över telefonnätet.

Jag och den jag avser ha kontakt med  har Skype  i datorn så långt väl. Nu kommer förhoppningsvis en av de sista (?) frågorna. Hur går jag till väga då vi skall etablera kontakt med varandra? Måste man ha ett speciellt nummer Såfall kopplar man upp med hjälp av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behövs inget nummer. När man börjar använda Skype så registrerar man ett konto och då uppger t ex sin mejladress och sen kan den andra personen söka i Skype på den mejladressen för att hitta en och klicka på att koppla upp ett samtal eller chatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...