Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spela spel gjorda för Windows i Linux!

Hakinger
 Share

Recommended Posts

Steam har som bekant släppt en beta av Steam för Linux så att man kan spela spel gjorda för windows i Linux. Kallas "proton". Man har ju kunnat spela många windowsspel i Linux via Wine och Playonlinux t.ex. länge, men när jag provat dem så har man oftast fått hålla på och mixtra för att få dem att fungera.
Nu har jag provat spela Skyrim V och No man's sky på Linux via Steam betan efter att ha aktiverat en inställning så att det inte bara är de officiella spelen, som är testade och klara, blir installerabara dvs alla som man har i sin steamkatalog, och det är en ren dröm. Bara installera och spela! Inget mek för att få det att fungera. Och detta är bara en beta än så länge!
Jag har två linuxinstallationer, Linux Mint 19 Mate och Deepin Linux. Har dock noterat att jag får enstaka slumpmässiga krascher i Linux mint, men än så länge, efter mer än 10 timmars spelande, inte fått några krascher i Deepin (som baseras på Debian, inte ubuntu).
I länken nedan kan man se vilka windowsspel som är testade (inte bara de officiella utan även sånt som användare själva provat i sina linuxmaskiner) som fungerar.
Jag skulle vilja påstå att detta är en revolution för spel på Linux! När den går skarpt går det säkert att även spela sprillans nya spel som är smittade med nåt antipiratjox (DRM) också ;) Fungerar alltså bara för spel som är köpta via Steam (som ju inte behöver DRM-tramset) Tyvärr köpte jag Witcher III via Origin så jag kan inte prova den ?

https://spcr.netlify.com

Edited by Pentti H

Kanske OT men varför kör du Deepin?

Frågan ställd för att jag själv kör Mint men har prövat några andra, som Live, (dock inte deepin, än) och du kör ju även Mint.

Är nyfiken, så.. ärliga fördelar/nackdelar dessa två mot varandra?

Att Deepin tycks stabilare när det gäller Steam ser jag ju som en fördel men då kanske LMDE skulle kunna fungera lika stabilt?

OBS! Spelar inget själv.

Linux Mint är min grund och den som jag känner, så jag har svårt att släppa den.

Jag kör Deepin för att den är annorlunda och snygg,  förbannat snygg. Den snyggaste distron i mitt tycke. Sen ville jag prova den för att den är baserad på Debian, och ja, det kanske bidrar till att den är stabilare. Men jag har i övrigt inga problem med stabiliteten i ubuntubaserade Linux Mint annars. Det är ju trots allt en beta av Steam jag kör så det är nog ofrånkomligt att det är lite problem i olika konfigurationer. Jag har för övrigt inte haft några krascher i spelet i Linux Mint sen jag skrev inlägget. Kan ju bero på att Steam-betan uppdateras ständigt..

Deepin är stabil och snabb. Man arbetar lite annorlunda i den jämfört med vanliga distron. Utvecklarna har förenklat saker och ting och gjort egna lösningar. Fast för en annan som varit van med Linux Mint framförallt så var det en liten inlärningskurva att lära sig förenklingarna :)
Deepins programvarubiblotek är intressant då de har en del program som jag inte sett i andra distron, som VMWare player och Popcorn(!) men det tar lång tid för dem att uppdatera programmen till de senaste versionerna. Men största anledningen till att jag kör den är rent estetiskt.

Anledningen till att jag tvekar att gå över helt är lite paranoia som jag har svårt att släppa märker jag :)

- Deepin är kinesiskt.

Förvisso inte statligt utan ett företag som tillhandahåller den. Även om det är open source så känns det lite otryggt med tanke på vilken makt staten har över allt och alla där. Den är inte så känd så jag vet inte om de som kan det här med att kontrollera kod verkligen har gjort det på Deepin. Det finns ju inget som säger att bara för att något är open source så kontrolleras det automatiskt, särskilt inte små distron kan jag tänka mig. Vem vet vad som kommer med en uppdatering liksom... Största rädslan är att bli en bot i cyberattacker..

Det var nån youtubare som hittade nåt om att deras programvarubibliotek skickade uppgifter om skärmstorlek o.dyl. till kinesiska motsvarigheten till Google.
Typ det alla websidor gör (programvarubiblioteket är i princip en websida) som det blev halabaloo om i början av året. Men det kändes ganska harmlöst ur min synvinkel. Deepin slutade dock med det efter kritiken bara för att lugna ner folk.

Man kan smycka LM Mate med Deepin DE märkte jag och installerade paketen. Och en del av Deepins egna program finns i programkatalogen till Ubuntu och Mint. 

Men det är inte samma sak att byta utseende. Deepin har en speciell känsla tycker jag. Utvecklarna har tänkt på så många olika smådetaljer som jag finner tilltalande. 

Edited by Pentti H

Ja, det låter intressant.

Skulle tro att alla företag i Kina kontrolleras av den kineska staten. (Eller så har jag läst för många böcker av Tom Clancy..)

Tycks som om ISO,n hämtas via någon modemuppkoppling i Kina, 25 kB/sek..

Tänkte pröva virtuellt först och sedan på någon "avdankad" bärbar...

Tillägg: Läste på diskussionsforumet (deepins) angående att lita på det osv..

Någon slags summering, av det jag läste, skulle bli typ: "Hm du litar inte på ett kinesiskt OS men du litar på ett amerikanskt? Och på alla möjliga teknikprylar från kina ex. Huawei..."

Edited by Mikael63

Ja, den kan vara trög att få ner. Jag testade nu från deras hemsida, men jag får i alla fall runt 1Mbit/s på den.
Jag körde den först i VmWare player och den fungerade bra i den, även med de grafiska effekterna påslagna.  Har inte provat den i Virtualbox dock.

Visst har man rätt i att jänkarna är inte så jättemycket bättre när det kommer till övervakning, men USA har inte lika stor kontroll över utvecklarna där (än i alla fall) och de är ju kända för att försöka komma runt sånt. (Jag pratar nu open source-världen)
De råkar som inte ut för samma saker som i Kina om de inte gör som staten säger kan jag tänka mig. Ta killen som hade den anonyma mailservern som Snowden använde. Han vägrade gå med på statens krav och la ner när han inte längre kunde garantera anonymiteten, så lite hopp finns det där, det är svårare i Kina är jag övertygad om. Vi skulle inte ens ha fått reda på det om det hänt där.

Och ja, det är ett problem att nästan all elektronik tillverkas i Kina, men den kontrolleras bättre kan jag tänka mig, då de som köper in elektroniken vet vad de håller på med (hoppas jag i alla fall). Jag kan tänka mig att de upptäcker ifall ett chip på ett moderkort ser malplacerat ut eller upptäcker konstigheter vid testningarna.