Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frankrike har en hårdare syn på barnuppfiostran


Skorpion76

Rekommendera Poster

Igår läste jag en intressant artikel i Allas Veckotidning. Jag läste inte så noga, men tillräckligt för att jag skulle förstå budskapet. Där stod att barn misshandlas till döds av sina föräldrar. Frankrike har ingen lag emot barnaga på samma sätt som vi har här i Sverige och det är verkligen fruktansvärt. Jag har också hört att barn som går i skolan i Frankrike blir pressade på ett helt annat sätt än här hemma i Sverige och det visar också att de blir mycket duktigare därför att de verkligen satar på skolan. Det fick mig att fundera på att om det till exempel visar sig att ett barn har en talang för att till exempel bli musiker drivs han eller hon säkert att sätta igång tidigt. Jag vet inte om det är sant, men jag har hört att den franske musikmästaren Jean-Michel Jarre började spela piano redan när han var fyra och ett halvt eller kanske fem år. Om artikeln som jag läste stämmer blir jag inte alls förvånad om han säkert drevs hårt av sina föräldrar om de såg att han hade talang. Hans pappa var tydligen filmmusiker.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Där stod att barn misshandlas till döds av sina föräldrar. Frankrike

Barn misshandlas i Sverige också trots att vi har en lag som förbjuder det. Troligen har det förekommit dödsfall också. Alkoholister och narkomaner t ex vet ju inte vad de gör när de är påverkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Cecilia:

Barn misshandlas i Sverige också trots att vi har en lag som förbjuder det. Troligen har det förekommit dödsfall också. Alkoholister och narkomaner t ex vet ju inte vad de gör när de är påverkade.

Jovisst, men i Frankrike använder man smisk som en sorts fpstran och där slår föräldrarna barnen UTAN att för den skull vara påverkade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för källa på att fransmän skulle använda smisk som barnuppfostringsmetod, precis som en del föräldrar i Sverige gjorde, innan lagen om förbud mot barnaga kom?

 

Själv minns jag från franska medier då att under nyheten om det svenska förbudet mot barnaga så fanns det fransmän som kommenterade att svenskarna var konstiga. Skulle man nu inte ens få daska till sitt barn om det hade gjort något fel?

 

Men det är stor skillnad på att smälla till någon eller ge hen en örfil och att systematiskt misshandla sitt barn. Det sista gör bara dåliga föräldrar och det är ingen förordad uppfostringsmetod i Frankrike.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man ska lita på vad veckotidningar skriver för de är ute efter att väcka uppmärksamhet och få läsare, men inte att sprida sanningen.

 

6 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Det fick mig att fundera på att om det till exempel visar sig att ett barn har en talang för att till exempel bli musiker drivs han eller hon säkert att sätta igång tidigt.

Talang får man framför allt genom att lägga många timmar på något. Det har gjorts undersökningar som visar att de som vid ansökan till högre musikstudier och ansågs vara stora talanger hade lagt ner 10 000 timmar på relevant övning.

https://www.svd.se/ovning-i-10-000-timmar-slar-medfodd-begavning

https://traningslara.se/regeln-om-10-000-timmar-ar-en-myt/

https://sv.wikipedia.org/wiki/10_000-timmarsregeln

 

Mozart och Picasso är exempel på barn som i stort sett bara sysslade med musik resp konst redan som mycket små, båda hade fäder inom arbetade med samma sak. Men det var nog inte så mycket genom att vara stränga och driva på barnen som små utan att de vistades i en miljö där alla runt om dem sysslade med musik resp konst och alla uppmuntrade dem att hålla på. Du kan läsa om dem på Wikipedia. Driva på barn fungerar dåligt när de är små utan först när de är över 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Vad har du för källa på att fransmän skulle använda smisk som barnuppfostringsmetod, precis som en del föräldrar i Sverige gjorde, innan lagen om förbud mot barnaga kom?

Om du läste min tråd lite mer ordentligt såg du nog at jag hade uppgett Allas Veckotidning som källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart jag såg det. Men jag brukar, liksom Cecilia, inte ta det jag läser i veckotidningar som Allas Veckotidning för absoluta sanningar utan jag kontrollerar dylika sensationsuppgifter i andra källor. Källkritisk ska man alltid vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...