Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Faktura i Excel med olika moms


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en fakturamall jag använder. Oftast på tjänster är det 25% moms.

Men ibland om är tågbiljetter och man ska fakturera dessa så har biljetter exempelvis 6% moms.

 

Se bifogad faktura.

 

Jag funderar på hur jag ska lägga upp det hela om det är olika moms i samma faktura.

 

Se bifogat. Se tjänst som är 25% moms. Se tågbiljetter som är 6% exempelvis.

 

Tacksam för tips, hjälp hur man lägger upp det enklast i bifogat.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, du skall inte använda 6%. Du skall använda 25%. Har haft långa samtal med SKV om detta. När du köpte biljetten så lyfte du den ingående momsen. Sen säljer du en tjänst visserligen en biljett men fortfarande en tjänst, därför 25%. Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förlorar inget på att jag satt 6% på fakturan för just tågbiljetterna?
Ja där ser man. Hade jag faktiskt ingen aning om. Gäller detta även lunch om det ska ligga på en faktura?


Jag hade dock använt 6% moms på fakturan för just tågbiljetterna denna gång. Ekonomiansvarig på företaget som mottog fakturan sa det var helt ok men att jag i fortsättningen kan sätta 25%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-13 på 22:23, skrev Martassen:

Jag förlorar inget på att jag satt 6% på fakturan för just tågbiljetterna?

Indirekt så "vinner" du ju på det (och det är därför som Skatteverket anser att det är fel) då din ingående och utgående moms för just den resan tar ut varandra. Det är ju normalfallet för de flesta andra varor/tjänster, men här borde du vara skattskyldig 25% på din "vidareförsäljning" medan du får dra av 6% ditt "inköpspris".

 

På 2018-09-13 på 22:23, skrev Martassen:

Gäller detta även lunch om det ska ligga på en faktura?

Japp. 

Förutsatt då att det är en lunch som ditt bolag bekostat som en del i att utföra ditt uppdrag åt någon annan. 
Inte om du har en lunchservering och säljer luncher mest hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...