Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna antal av en viss gemen i en specifik rad


mickeg123

Rekommendera Poster

Hej!

Jag sitter här på jobbet och börjar bli riktigt frustrerad. Jag hittade detta forum och baserat på svaren i de andra trådarna så ser det ut som att jag kommit helt rätt :)

 

Jag sitter och ska skapa en ny kompetensmatris över våra anställda. Jag vill kunna summera hur många av våra anställda som besitter en viss kompetens.

Vårt "poängsystem" består av "a" = begränsad kompetens, "A", "b", "B", "c", "C"= full kompetens där "A" är lägst och "C" är högst kompetens.

 

Mitt problem är här att jag för varje produktionsgrupp vill summera antal små "a" i en cell och summera antalet "A", "b", "B", "c", "C" i en andra cell. Detta för att skilja på antalet med begränsad kompetens och de med full kompetens.

 

De olika sätt jag testat hittills har mycket riktigt summerat antal tecken i raden men jag kan inte komma på något sätt att summera enbart en viss gemen.

Någon som har något tips?

Lägger även med en liten bild som förhoppningsvis ger liten hänvisning till vad jag är ute efter.

 

Stort tack på förhand!

 

 

kompetens.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag skulle ha skapat en hjälpkolumn där de olika bokstavskombinationer d.v.s stora A och lilla a o.s.v. sedan skulle jag använt denna formel :

 

=PRODUKTSUMMA(EXAKT(A2:M2;O2)*1) där A2:M2 är ditt summaområde d.v.s det område du vill hämta ditt resultat ifrån och O2 är den cell som lilla a finns i och sedan bara fortsätta så, då har du något att börja med ialla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev lasse67:

Hej

 

jag skulle ha skapat en hjälpkolumn där de olika bokstavskombinationer d.v.s stora A och lilla a o.s.v. sedan skulle jag använt denna formel :

 

=PRODUKTSUMMA(EXAKT(A2:M2;O2)*1) där A2:M2 är ditt summaområde d.v.s det område du vill hämta ditt resultat ifrån och O2 är den cell som lilla a finns i och sedan bara fortsätta så, då har du något att börja med ialla fall.

 

Stort tack! Det fungerade perfekt!

 

Jag lägger hjälpkolumnen i ett eget blad så blir det rent och snyggt i matrisen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...