Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygg min Rig (SSD-raid0-ASUS-killer)


Stud

Rekommendera Poster

Hej

Kollar nu på stationära speldatorer /workstations.
ACER  nitro / GX-serien  och även vissa  från webhallen kallade  "Config 2018"  med diverse färdigbyggda Gamingdatorer.



Men jag suktar ändå efter att "bygga eget" med mina val av komponenter.
Dra kablar själv och allting i ett schysst chassie med tempered glass på ena sidan. Ingen RGB-nödvändig...
Samt att då få installera OS mm själv.    Då många av datorerna där ofta skeppas med följande brister i min mening

-  För lite RAM-minne  (8GB)   =  Jag behöver minst 16GB
- Win10 HOME      =  jag  ska ha win10  PRO  och installera det själv utan bloat




Det jag söker är/behöver hjälp plocka kompatibla delar i en konfigurator är :

*Kompetent allrounder, för Game som såväl lite workloads
*Dvs behöver inte vara "nästa generations" grafikkort men åtminstone  GTX-serien 1xxxx  
*systemdiskarna ska helst vara snabbaste möjliga med två  SSD i  raid0
*nätverkskortet är viktigt, helst ett "Killer" med sub-os och avancerade inställningar 
*Inga överklockningar eller Spel i sli,  snarare en workstation som klarar tyngre jobb.


Jag har dock inte så bra koll på enskilda komponenter och vad som passar ihop.
Att bygga allting på  "samma tillverkare" är väl en fördel, typ  börja med ett vasst ASUS moderkort 
och lämplig processor. Svajjar mellan en  Intel i7 eller kanske Ryzens threadripper... 
Vart går brytgränsen så att säga där man får mest för pengarna (4,6, kärnor och upplevd % ökning av prestanda /per SEK )

Dagens SSD-diskar har också blivit mycket snabba (dyra)
Men om man kollar vissa alienware´setup så kör dom med  det bästa av två världar  - nämligen raid0  två
logiska diskar för  maximal  läs/skriv hastigheter.   



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mina högst personliga preferenser.

 

Återgår till chassit, vad var det?

Det bästa är att välja ur denna lista:
Antec - dyra som satan men dom absolut mest välbyggda. https://www.antec.com/

Har ett själv (Performance One) och väger över18 Kg för ett meduim tower - ljudisolerat med inbyggda fläktfilter + 8 Kg till...

 

Moderkort, ja där är det antingen Asus Repuplic of Gamers (ROG ) eller Asrock.

Asrock var tidigare Asus lågprismärke, men idag (sedan många år) helt fristående och har exakt samma kvalitet som Asus .
Bara som ren information.
Glöm MSI, Gigabyte eller övriga, det är vad jag skulle göra.

 

Processor: Kör på senaste AmD Ryzen2 och skippa Intel helt!

Tom's:  AMD Ryzen 2 vs. Intel Coffee Lake: What's the Best CPU Platform?

 

SSD: Om du inte vill gå med den bästa på marknaden Samsung 860 EVO (PRO är dyrare) så kör med den kanske även bättre och snabbare inkl. 5-års garanti MyDigital SSD's BPX Pro M.2 NVMe 
https://www.tomshardware.co.uk/mydigitalssd-bpx-pro-ssds-2tb,news-59115.html

(Jag har en själv av äldre generationen och den är extrem). Finns inte många SSD eller NNVE som har just något bättre än -3 års garanti

 

 

Grafik..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...