Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla in telefoner till router


Törntagg

Rekommendera Poster

Hej! Jag vet inte riktigt om jag hamnat på fel ämnesställe, men hittade inget bättre... Jag håller på att installera en Huawei trådlös 4g router som ska möjliggöra att jag ska kunna använda mina gamla knapptelefoner då jag är hörselskadad och har svårt med mobiltelefonerna. Med routern följde endast en elkabel, alltså ingenting att ansluta till något telefonjack. Men hur kopplar man själva telefonapparaterna sinsemellan? En av dem står dessutom i ett annat hus på tomten, och det var ju inga problem då vi hade Telia som totaloperatör - då var allting trådlöst och det funkade perfekt. (Orsaken till att vi inte har Telia längre beror på att vi har fått fiber och då ville inte Telia vara med, eftersom fibern grävdes av en grävare som dom inte hade något avtal med...)

Även om systemet ska vara trådlöst även nu, antar jag att någon form av koppling måste till telefonerna emellan. Jag tar tacksamt emot någon principredogörelse också, för hur det här är tänkt att fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du behöver komplettera med mer information; vilken leverantör av fiber? Vilken 4G-router? (varför 4G om ni har fiber?), vilka telefoner? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberleverantören har knappast med just detta att göra - det var Bollnäs Energi som stod för  grävning plus till att börja med även bredbandet, vilket de senare inte tänkte syssla med, utan då tog vi ComHem som nu levererar bredbandet. Men som jag sa så ville vi använda knapptelefonerna (dvs helt vanliga äldre analoga dito) av nämnda skäl, och då vände vi oss till Universal Telecom som skickade en Huawei 4g router trådlös B 315. Modell B 315s-22) Jag nämnde också i min fråga att det var en Huawei 4g trådlös router...) Denna fungerade perfekt ända tills åskan slog ner här i närheten; då blev samtliga telefoner döda. Nu har vi fått en ny likadan router, men eftersom jag höll på och dribblade en del med telefonjacken när den första routern blivit utslagen, då jag inte visste vad det förmodligen egentligen var för fel, så har en viss oordning uppstått därvidlag. Därför undrar jag, som ni ju kan se av min fråga, om det ska vara nån särskild ordning på hur telefonerna ska kopplas. Det är klart att jag kan prova mig fram, men det kanske går fortare om någon vet hur det bör vara direkt. Ska man undvika något jack t ex det som kanske kommer direkt från den externa kopparledningen (som ska nedmonteras om en månad)...

Jag kan tala om, att sen Telia drog sig ur det här har vi fått skaffa nya operatörer på allting - både bredband, TV och  telefoni. Det enda som är kopplat till  fiberboxen är ComHem/bredband...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Koppla in telefoner till router

Tack för svar. Tyvärr är den andra routern av helt annan typ, så anvisningarna är inte så tillämpliga i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Jari Karivainio

Hej!

Manual till routern (på engelska) hittar du här:

Vad jag kunde se används inte RJ11 uttaget på denna router (not in use) i manualen jag länkat till.

Förresten, kan inte Comhem leverera ip-telefoni över fiber? De har kunnat leverera triple-play över

kabel-tv nätet tidigare.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nu ett tag sen jag ställde min fråga; men jag har lyckats klura ut själv och till viss del med hjälp av min granne som också har Universal vilka levererat telefoni även till dom - dock inte trådlöst. Så nu funkar allt perfekt, men tack i alla fall!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag det, men det tar lite tid. Först måste jag fota av hela "klumpen" med telejacketar samt beskriva vart de olika ledningarna går! Så snart det är gjort och bilden inlagd i datorn återkommer jag!

Hälsningar Törntaggen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Ja det tog lite tid bl a eftersom batteriet på kameran tog slut så jag blev tvungen att ladda det först. Jag tvivlar på att det jag har att komma med kan vara användbart för andra, men jag gör väl så gott jag kan. Eftersom jag inte är säker på vad de olika komponenterna har för namn, har jag fotat av hela surven som nu står på skrivbordet, med sina kopplingspunkter vända mot betraktaren. Den understa delen går med en mycket lång ledning (många meter) direkt till första telefonjacket. Dosan som står ovanpå denna (nr 2 nerifrån) är ansluten till Huawei-routern på skrivbordet. Den nästa ovanpå är som synes inte ansluten till någonting, den bara sitter där; varför ska jag strax förklara. Den som sitter överst med svarta triangeln ovanpå är ansluten till telefonapparaten som står på skrivbordet.  

Först var allting kopplat som det står utom att dosan som inte är ansluten till nånting saknades.  Det funkade inte då, så eftersom jag är en sån person som spar på allting utifall att det skulle kunna behövas... så var jag ner i garaget och rotade fram en dosa som låg i en kartong med gamla el- och telegrejor. Där hittade jag en dosa eller vad det nu heter,och placerade den MELLAN dosa nr 2 nerifrån och den som har den svarta triangeln, varpå ALLTING FUNKADE plötsligt...Varför vet jag uppriktigt sagt inte!

DSCN5516.thumb.JPG.922db802c0bd92fb657553d008bdd811.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...