Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söker tips


RuneM

Rekommendera Poster

Vet inte om det beror på värmen, egentligen verkar den inte vara speciellt varm men mitt ca 10 år gamla hembygge börjar uppträda lynnigt med BSOD stup i kvarten och eftersom mitt MB (ASUS P8Z77-V LX) har en LGA 1155 CPU sockel) lär det nog inte gå att få tag på en ny CPU så jag har börjat titta på att byta både CPU och MB och tar gärna emot tips.
Mina önskemål:
Först och främst, INGEN SPELDATOR!
Jag sysslar för det mesta med släktforskning och använder mig av ett flertal program som kan vara nog så tunga. Jag kör även MS Office (inklusive Access) och använder flera bildbehandlingsprogram och litet mindre filmhanteringar.

Jag vill ha massor med USB (alla versioner), har bland annat tre USB HD, Webcam, USB3 grafikkort (för att kunna ha tre skärmar) etc.

Det skall även finnas gott om HD anslutningar, jag har en trave med gamla HD av varierade storlek.

Budgeten ligger f.n. på ca 3 000–4 000 sek och jag har börjat med att titta på MB och fastnat för Asus prime B350-plus som en potentiell kandidat, det kostar ca 1 000 sek.
sedan när det gäller CPU (eller skall man kalla det APU?): vad sägs om AMD Ryzen 3 och vilken av modellerna skall man välja då, någon som har erfarenhet av det?

Sedan antar jag att jag måste byta minneskretsarna, har inte kollat upp det mera, har nu 8 GB och vill gärna öka det litet, de gamla är testade ok så det kanske ligger litet värde där.

Om det finns plats i budgeten skulle jag gärna även byta systemdisken mot en SSD

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Till att börja med kontrollera att det inte ansamlats damm i kylflänsarna, som förhindrar adekvat luft-genomströmning och därmed kylning och dessa problem uppstår.

Se: Ta bort damm i en stationär dator

 

Sedan kan du kontrollera minnena med en minnestest:

Guide - Minnestest

 

Bara för att klargöra ev. vilka problem först och främst, sedan kan man alltid fundera på uppgradering naturligtvis.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...