Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga till/Ta bort program Uppstart


NoViz

Rekommendera Poster

Hej!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

Åldrig obegåvad pc-ägare undrar: hur tar jag bort autostart av ett program som kör igång direkt när jag startar datorn? Kanske vill jag få tillbaka autostarten av det, alltså inte avinstallera det.

 

Det vet alla från säg fyra års ålder och en bra bit upp i åren, dock inte stackars

 

NoViz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta kan man i programmets inställningar bocka för att det ska starta samtidigt med Windows. Går inte det skriver du msconfig i sökrutan och öppnar och väljer Autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känn dig inte ledsen för det är verkligen inte alla som känner till alla sätt att få ett program att starta automatiskt.

 

1. Det bästa är ju om programmet har en inställning där du kan välja om programmet ska startas automatiskt eller inte. Gå igenom inställningarna noga.

 

2. Nästa ställe att kolla är i Systemkonfiguration. Dit kommer du t ex genom att trycka Windows-tangenten (normalt med flagga eller fönster på)  + R-tangenten och sedan skriva in detta kommando:

msconfig

innan du klickar på OK.

Välj fliken Autostart. och kolla om ditt program finns med i listan.
I så fall klicka bort bocken framför programmet innan du klickar på Verkställ.

 

3. När du i alla fall har Systemkonfiguration framme, välj fliken Tjänster. Kolla om programmet har någon tjänst i listan. Men ta inte bort någon bock här utan avsluta Systemkonfiguration.

Om programmet har en tjänst så behöver du starta Kontrollpanelen.

Till högert väljer du Små ikoner och därefter Administrationsverktyg följt av Tjänster.

Leta upp programmets tjänst och dubbelklicka på den.

Om Startmetod är satt som Automatiskt eller Automatiskt (förskjuten start), ändra till Manuellt.

Spara och avsluta.

 

4. Det fjärde sättet som ett program kan startas automatiskt är via Schemaläggaren. Det är också ett Administrationsverktyg och du hittar den på samma sätt som du hittade Tjänster ovan. Här får du leta reda på ditt program i vänsterkolumnen och om det finns där kolla varje schemaläggning för det och se om någon är satt att inträffa när du loggar in, Windows startar eller något liknande på fliken Utlösare och i så fall ändra till något mer passande.

 

Jag tror det är alla sätt men är inte säker.

 

Du bör noga provköra programmet efter att ha gjort någon ändring och startat om datorn eftersom en del program inte gillar att man ändrar och kan få problem med att fungera helt ut

 

Tillägg:

Jag ser att alternativ 1 och 2 nu har tagits upp av vertpre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även kolla/leta i startmenyn efter Autostart/Startup för att se om programmet listas där.

Borde i så fall gå att välja Öppna med högerklick på den mappen (autostart/startup) och där ta bort den genväg som hör till programmet.

Fast går man "via msconfig" så gör den samma sak..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa Cecilia, Mikael63 och vertpre!

 

Om ni visste vad jag är mallig nu... Oj, oj, oj! För nu vet jag allt om hur man fixar och donar i Startmenyen.

 

Tack och bock från

 

Gamle NoViz

 

(Gjorde som vertpre föreslog och det funkade på bumsen, detta löste också det initiala problemet direkt. Heders!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...