Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för fotoutskrift


Hockke

Rekommendera Poster

Min Canon fotoskrivare gav upp och av någon anledning ersatte jag den med en Epson XP-245. Stor besvikelse när jag skulle börja skriva ut bilder. Programmet deras heter Easy Photo Print och det är det verkligen. Så gott inga pappersval, utskrifstalternativen nästan obefintliga och vid utskrivning av skannade bilder ändras storleken på de utskrivna bilderna.

Canons Easy Photo Print EX är ju rena drömmen i jämförelse med Epsons,  men funkar tyvärr bara med Canons produkter.

Nu undrar jag om någon vet om det finns tredjeparts program som inte är bundna till en viss tillverkare som kan vara något att satsa på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du är ju inte direkt bunden till skrivartillverkarens eget fotoutskrift-program (även om just Canons är väldigt bra, har en själv).

 

Du kan tex. göra bra fotoutskrifter direkt från Windows fotovisare, det handlar om skrivarinställningarna och att du där gör rätt pappersval (fotopapper, storlek, kvalitet etc.) men man måste klicka 'skriv ut' sedan på en liten blå knappt synlig direktlänk för att komma till Alternativ längst ned till höger.

 

Alltså:  välj Skriv ut >  se till att rätt skrivare är vald > pappersformat > kvalitet >  papperstyp > ev bocka i eller ur 'Anpassa bild till ruta' > därefter klickar du Alternativ >  Skrivaregenskaper > där du kan skräddarsy dina utskrift-krav mer i detalj.

 

Sedan klarar vilka som helst fotoredigerings och bildvisningsprogram som har utskrift funktion att skriva ut foton, eftersom dessa använder sig utav skrivarens drivrutiner.

 

1. Men till att börja med att du har avinstallerat alla Canon drivrutiner och programvaror från Kontrollpanelen > program eller
Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar = gå igenom listan och avinstallera allt som har med Canon att göra och starta om datorn

 

2. Har du hämtat hem och installerat alla skrivarens senaste drivrutiner och program? https://www.epson.se/viewcon/corporatesite/products/mainunits/faq/1316
obs! Skrivaren skall vara helt urkopplad från datorn innan du påbörjar skrivarinstallationen, och först på uppmaning via installationsprogrammet kopplar du in den och slår på strömmen > fortsätt installationen och starta om datorn.

Sedan installerar du skanner-drivrutin och avslutar med att installera dom programvaror du anser viktiga och startar om datorn igen.

 

Därefter förinställa vilket pappersformat och utskriftkvalitet skrivaren skall ha från början, men använder du den även för vanliga pappersutskrifter så rekommenderar jag att ställa in den för A4 och antingen snabb eller normal utskrift samt papperstyp.


Detta görs i Kontrollpanelen eller Start >Inställningar (lilla kugghjulet) > Enheter > Skrivare och skannrar > välj i listan den skrivare som skall vara aktuell (standard) > Hantera > Ange som standard > Utskriftinställningar => gör dina val och klicka Verkställ.

Detta blir då standardinställningen så fort du skall skriva ut något.

 

Förresten heter den verkligen Epson XP-245 och inte Epson home XP-245 eller Epson Photo XP-245?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej flugfiskarn.

Hoppas verkligen att ditt alias står för din mening med livet (förutom datorer då).

 

Du och Cecilia verkar stå för kunskapen här på forumet, och jag tar verkligen till mig  allt som erbjuds.

  Nu tror jag dock att vi inte har samma mål.

 

Jag frågar efter ett tredjepartsprogramm   som kan göra lika mycket som Canons Easy print EX.

De här lösningarna som föreslagits  är prövade och         

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...