Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej boota från min master när jag pluggar in en brännare


Spac3man

Rekommendera Poster

kopplade in en dvd-brännare och vid uppstart så står det att jag inte har någon boot-enhet att läsa från.
så fort jag kopplar bort satakontakten som går från moderkortet till brännaren så startar det upp som vanligt.

har gått in under sata configuration i bios och båda mina hdd och brännaren syns där så jag förstår inte varför det blir såhär.

provade att byta plats på satakablarna på moderkortet utan resultat.

det är en ide-brännare som ansluts med en ide-sataadapter och det har fungerat med samma system tidigare utan problem.

om jag ändrar boot-ordningen så att hdd med windows ligger först så startar det upp och brännaren syns i utforskaren.

men jag vill ju att brännbare ska ligga som etta så att jag kan starta från skiva om jag vill utan att behöva gå in i bios varje gång och ändra booten.

vad är felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det normala är väl att om dvd-spelaren ligger som etta och det detekteras en icke boot-bar skiva i den ska sekvensen hoppa till nästa alternativ. Detta tycks inte fungera men

5 timmar sedan, skrev Spac3man:

gå in i bios varje gång och ändra booten.

varje gång - hur ofta är det på ett år som du behöver starta från en skiva?

Har du inget alternativ att välja boot-ordning vid uppstart? Alltså utan att gå in i BIOS?

På några av mina datorer kan jag trycka F12 för att få upp alternativ att starta från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, det normala är väl att om dvd-spelaren ligger som etta och det detekteras en icke boot-bar skiva i den ska sekvensen hoppa till nästa alternativ. Detta tycks inte fungera men

varje gång - hur ofta är det på ett år som du behöver starta från en skiva?

Har du inget alternativ att välja boot-ordning vid uppstart? Alltså utan att gå in i BIOS?

På några av mina datorer kan jag trycka F12 för att få upp alternativ att starta från.

förstår vad du menar men är mest irriterad och fundersam varför det inte fungerar.

nej jag behöver gå in i bios för att ändra boot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter in en boot-bar skiva i läsaren/brännaren - bootar den från skivan då?

Bara för att "bekräfta" att det faktiskt är den enheten som bråkar när det inte finns giltig skiva.

(sen vet jag inte hur man går vidare, om så är fallet..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...