Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reglerad mappåtkomst stoppar sparande av excelark.


perbys

Rekommendera Poster

Sedan någon gång under juni 2018 råkar jag ut för att ett uppdaterat excelark inte kan sparas pga 'reglerad mappåtkomst'. Meddelandet är vanligtvis att filen inte finns (fast det gör den). Problemet är intermittent och jag kan inte lista ut i förväg när det ska slå till.  Jag har läst på lite om detta och den enda lösningen jag sett är att ta bort biblioteket (i detta fall är det 'desktop') från spärr-listan. Men jag ser gärna att denna säkerhetsfunktion kollar också 'desktop', men det ska inte stoppa mina exceluppdateringar. Så det är en dålig lösning. Jag brukar komma förbi det så småningom genom att skapa temporära filer och hålla på, men det tar för lång tid och stör arbetsrytmen. Jag har inte systematiskt undersökt om uppdateringar av annat slag än excel också stoppas på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilken MS-Excel version är det?

 

Reglerad mappåtkomst - som jag har förstått det - är ett sätt att hindra oönskade 3:e partsprogram att ta kontroll över en eller flera mappar med dess filer och tex. kryptera dessa i utpressningssyfte.

 

Det går att stänga av funktionen i Microsoft Windows Defender, men är det önskvärt?

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-windows_install/hur-stänger-jag-av-reglerad-mappåtkomst/6b77c016-da12-4434-870b-b4b04643d385

 

Eller kan det ha något med annat att göra som du råkat ut för?

Ev. är Windows Defender redan inaktiverat pga. att du har ett annat antivirusprogram installerat som automatiskt åsidosätter Windows Defender och i så fall blir jag brydd över vad som då kan orsaka fenomenet?

 

Se denna artikel: https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/nu-kan-windows-10-stoppa-utpressningsvirus

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman. Tack för svar. Excelversionen jag använder är  enligt nedan. Jag har bara fått felet i excel men 90 % av mitt användande av denna dator är excel (håller på med bokslutsanalys och budgetering osv för föreningar) så det kanske inte är excelrelaterat.  Jag läste det du länkat till i pctidningen och det stämde med hur jag uppfattat hur den där säkerhetsfunktionen fungerar. Jag vill inte ta bort den eller göra permanent undantag för den verkar vettig i princip och datat jag behandlar är så att säga mitt levebröd så det vill jag skydda maximalt. Jag kör bara windows defender som antivirus.  Instruktionen från microsoft om hur man ska slå av den fattar jag och ska testa nästa gång det krånglar men att sätta den i regelbundet bruk skulle bli för tidsödande. Intermittenta problem är inte roliga!

 

image.png.f37e9cf0989c9f8a78d4a3038703872d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej, det borde du heller inte göra, men jag är brydd....

Använder du delade inställningar i MS-Excel 2013? Alltså att andra direkt kan ta del av vad du uppdaterar dokumentet med och ev. vice versa?

 

En sak som slår mig: har detta problem uppstått efter Windows 10 uppgradering från version 1709 till 1803?

Start > skriv bara rakt av winver > i listan som kommer upp klicka 'winver'

 

Funderar på om detta trots allt är relaterat till just MS-Office 2013 och inte operativsystemet som sådant, även om operativsystemet Windows 10 orsakat problemet?

 

Möjligen om så är fallet, reparera Office installationen, för då kommer den att ladda hem i princip alla installationsfiler och ominstalleras, dock med alla bibehållna inställningar och inga skapade dokument tas bort.

 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar > i listan leta rätt på Microsoft Office Home & Student 2013 och markera > klicka Ändra > svara Ja på frågan från 'User account control' > välj den mest omfattande reparationen (på min MS-Office 2016 är det Online reparation) > följ anvisningarna och ha tålamod > starta om datorn efteråt.

 

Obs! att du måste ha administratörsrättigheter för att utföra detta.

 

Ps. Som alltid skall man naturligtvis se till att ta backup innan man gör något som helst på datorn, oavsett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det detta som efterfrågas

image.png.980ace356830782af66a5cef8107eb0c.png

Tvivlar att jag hade några problem innan 24 maj. Så det kan ju indikera att det är relaterat till versionsuppdat. 

Förresten, jag gick in och kollade  office också och där är det 15.0.5031.1000 med inst.dag 28 maj (releasedag mycket tidigare i maj). Det finns två senare paket, ett i juni och ett i juli men de har inte dykt upp ännu. Jag kollar igen nä vecka. Tack så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-13 på 09:24, skrev perbys:

Jag har läst på lite om detta och den enda lösningen jag sett är att ta bort biblioteket (i detta fall är det 'desktop') från spärr-listan.

Brukar du spara Excel-filer på skrivbordet eller har du filer på Skrivbordet som du använder i Excel eftersom meddelandet tydligen gäller Skrivbordet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På skrivbordet har jag en samling foldrar. Djupt ner i en av dem ligger filerna som jag haft problem med. Jag antog att om jag tar med 'desktop' i det som ska spärras så tas alla underliggande nivåer automatiskt med. För fullstädighetens skull nömner jag att det KAN vara så (kan inte kolla nu) att problmfilen finns där den ska finnas men en fil med samma namn ligger direkt på desktop. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du ju prova dels att spärra de mappar där dokumenten verkligen ligger och dels flytta ditt mappträd till Mina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...