Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statistik kontoutdrag


JonasM

Rekommendera Poster

Jag vill från en export på ett kontoutdrag få ut summering av vad pengarna går till.

Datat är formaterat med en kolumn med beskrivande text och en med storlek på transaktionen, exempel:

image.png.bc9ac98cca0f00d4eaff09b822485290.png

Det jag vill är att jag vill ha en summering av värdena för alla poster med samma beskrivning tex "ENKLA VARDAG" summerar till -105.

Eftersom alternativen för kolumn "Text/mottagare" är väldigt många fler än i exemplet ovan så behöver grupperingen/urvalet av dessa ske automatiskt, jag kan alltså inte ange strägen funktionen skall gå efter med SUMMA.OM eller liknande funktion, det blir för mycket jobb.

Vad finns det för alternativ att arbeta med datat för att med minsta insats få ut det jag vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Se till att formatera det korrekt, så att belopp bli belopp. Ser ur som att det är text idag.

2: Att gruppera. Det blir lite svårare. Det du kan göra är att i en hjälptabell skriva in exempelvis i kolumn 1 gruppID (Matinköp, Lunch(ute), Nöjen) och i kolumn två skriva exakt vad som finns på kontoutraget.

3: I en tredje tabell läser du av importtabellen, söker och ger grupp

4: och tillslut tar du in det i en Pivot där du enkelt kan gruppera på grupp, datum, månad osv.

 

Första iteration av detta, ange en grupp utmed din tabell ovan och se att det fungerar. Nästa steg är att automatisera det. Om du bygger på tabellen i punkt 2 kommer den tillslut vara mer eller mindre heltäckande. Det som inte faller in under tabellen där kan ges gruppen "okategoriserat" enkelt.

 

Huvudfunktionen ovan är Pivottabell. Det är det du söker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite med pivottabell och det är verkligen riktigt bra för att beskriva datat, tack!

 

Punkt 2 begriper jag inte riktigt, kan jag om jag tex vill gruppera "matinköp" göra så att alla fält innehållande strängarna "ICA" eller "hemköp" eller "willys" grupperas? Om ja, hur?

 

Punkt 3: vad menas med läsa av, menar du värdet i en cell i ett blad får värdet i en annan cell i annat blad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...