Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptera hel mapp


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har Windows 10. Jag har en mapp och för att man ska kunna komma in i mappen vill jag att man måste ange lösenord.
Tar lite tid skydda filerna därför smidigt ta hela mappen.

Hur gör man detta? Högerklick på mapp/ Egenskaper men sedan är jag osäker?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda programmet 7-zip för att vara säker på att jag kan dekryptera mappen/filerna även om jag flyttar över den krypterade mappen/filen till en annan dator. Den inbyggda krypteringen via Egenskaper använder kontonamn och/eller lösenord som en del i krypteringsnyckeln och det är ju inte längre samma i en annan dator, dvs det går inte att dekryptera.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
2018-07-06 22:13, skrev Cecilia:

Jag brukar använda programmet 7-zip för att vara säker på att jag kan dekryptera mappen/filerna även om jag flyttar över den krypterade mappen/filen till en annan dator. Den inbyggda krypteringen via Egenskaper använder kontonamn och/eller lösenord som en del i krypteringsnyckeln och det är ju inte längre samma i en annan dator, dvs det går inte att dekryptera.

Om jag krypterar en mapp med filerna och kopierar/flyttar till en annan dator/ex.HD så fungerar inte min lösenord längre? (Jag behöver köpa en ny dator.)
Vilken kryptering ska jag välja på 7-Zip? 
Vad händer då med Google Drive kopiorna i molnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Mesa:

Om jag krypterar en mapp med filerna och kopierar/flyttar till en annan dator/ex.HD så fungerar inte min lösenord längre? (Jag behöver köpa en ny dator.)
Vilken kryptering ska jag välja på 7-Zip? 
Vad händer då med Google Drive kopiorna i molnet?

Om du ska flytta filer mellan två datorer som du har i hemmet så finns det ju ingen anledning att kryptera dem utan då flyttar man ju filerna rakt av.

 

Jag brukar använda den förinställda krypteringen i 7-zip.

 

Jag förstår inte frågan om Google Drive.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du ska flytta filer mellan två datorer som du har i hemmet så finns det ju ingen anledning att kryptera dem utan då flyttar man ju filerna rakt av.

 

Jag brukar använda den förinställda krypteringen i 7-zip.

 

Jag förstår inte frågan om Google Drive.

Jag vill kryptera mappar för säkerhets skull, om min gamla datorn går sönder (orostecken finns 😐) och måste tas till reparation. Vill inte att filerna är öppna för andra. Köper en ny dator när jag måste. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, i så fall blir det ju bra att du krypterar mapparna med 7-zip och då väljer du själv vilken krypteringsnyckel (lösenord) du vill ha. Du får ju sen inte glömma bort den får då kommer du inte längre åt filerna.

 

Om de krypterade mapparna synkroniseras med Google Drive så bör då zip-filerna hamna på Google Drive men det bör du kontrollera genom att logga in på Google Drive med en webbläsare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...