Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frigöra minne i (dold) E-disk


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått i uppgift att fixa en grannes dator, en Lenovo laptop (Maskintyp 80EW01AKMD) som ger ifrån sig en varning om att diskutrymmet på lokal disk (E:) snart är slut. I utforskaren hittar jag ingen disk E. I Windows 10 Inställningar>System>Lagring finns en E-disk med 450MB med 44,2MB fritt utrymme. Det är den som ger ifrån sig varningen. Jag har klickat på "Frigör utrymme nu" och frigjort det som går att frigöra, men det verkar endast påverka C-disken. När jag klickar på lokal disk (E:) får jag veta att 15,3 MB utgörs av systemfiler och 390MB av "Annat" !? Vad är detta Annat och hur kan jag rensa filer i denna E-disk?

 

Tacksam för tips!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dolda E-partitionen är en Återställningspartition för Windows 10. Den har vanligtvis ingen bokstavsbeteckning. I Diskhantering kan du utöka E med t.ex. 200 MB. Det beror lite på hur det ser ut i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det låter som en rimlig lösning. MEN något som heter diskhantering kan jag inte hitta. Däremot finns det en länk Hantera lagringsutrymmen under Inställningar>lagring. När jag klickar på skapa en lagringspool får jag veta att det inte finns några tillgängliga enheter som kan användas för lagringsutrymmen.

 

Hur utökar jag diskutrymmet i E?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på Start och välj Diskhantering.

 

2 timmar sedan, skrev Aja:

Hur utökar jag diskutrymmet i E?

Det beror på hur det ser ut i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! När jag kommer in i Diskhantering och vill öka volymen ska jag enligt anvisningarna högerklicka på "Standardvolymen" och därefter på "Öka volym".

 

Om jag högerklickar på C får jag upp en meny men där är Utöka volym inte tillgänglig. Högerklick på E - där problemet finns - ger ingen meny alls. Det ska gå att göra detta även via kommandotolken men det känner jag mig inte helt bekväm med att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns begränsningar vad det går att göra i Diskhantering. Du kan ladda ner ett program, t.ex. EaseUS Partition Master Free och där göra ändringar i partitionerna. Som jag tidigare nämnt, beror det på hur det ser ut i Diskhantering hur du ska gå tillväga men jag gissar på att du först måste krympa C: för att kunna utöka E:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag får experimentera vidare. Vad jag förstår är detta något som hänt i samband med uppdatering till Win 1803. Jag har nu hittat flera länkar på nätet där man beskriver samma problem - utan att ha hittat en lösning som funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nu att jag har "löst" problemet genom att stänga av meddelanden från Utforskaren. Det finns 10% kvar i E-disken och det utrymmet verkar konstant och datorn fungerar för övrigt som den ska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...