Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det vanligare att flickor föds som tvillingar?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Skorpion76

En före detta kontaktperson har sagt att det är vanligare att flickor föds som tvillingar och hon menade att det skulle bero på att det är mamman som bär tvillinggenen. Är det verkligen så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, tvillingar beror antagligen på att det råkar bli två ägg som blir befruktade (tvääggstvillingar) eller att precis efter befruktning så delar ägget på sig. Jag upplever inte att det är någon gen som styr något av det, utan jag tror mer på slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
32 minuter sedan, skrev .M:

Njae, tvillingar beror antagligen på att det råkar bli två ägg som blir befruktade (tvääggstvillingar) eller att precis efter befruktning så delar ägget på sig. Jag upplever inte att det är någon gen som styr något av det, utan jag tror mer på slumpen.

Tvåäggstvillingar kan komma om det finns tvillingar i släkten, men enäggstvillingar som blir till när ett ägg delar på sig är ovanligare och behöver inte ha att göra med om det finns tvillingar i släkten. Enäggstvillingar är alltid av samma kön eftersom det är en och samma individ fast två gånger.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att hitta statistik om allt och bilda sig en uppfattning.

image.png.514050ab96274c15aaa9095515051f54.png

 

 

Några års data hämtade från SCBs statistik. Ger en att andelen flickor vid tvillingar/trillingar är större  än vid ensamt födda barn. Ganska få års statistik men de är koncisa. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min släkt så finns det vad jag vet bara en uppsättning tvillingar och det är jag + min bror. Av de jag träffat som är tvillingar så har alla varit män. Jag vet att det finns kvinnliga tvillingar, men jag har faktiskt aldrig träffat några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...