Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneslek


Skorpion76

Rekommendera Poster

Jag har en fråga som jag verkligen måste få hjälp med. När jag gick i fjärde klass lärde vi oss en ramsa eller vad man ska kalla det för som lät så här:
 

1 Spett - Bord
2 Tå - Fjäder 
3 Fe - Katt
4 Myra - Blad 
5 Rem - Student 
6 Kex - Sko 
7 Skjul - Bil
8 Råtta - Penna
9 Bio - Skjorta
10 Trio - Eldgaffel 

Meningen med ramsan eller listan om man så vill är att man ska se en bild framför sig så här: Företäll dig att du har köpt ett nytt dyrt bord. Sedan tar du ett spett och klyver det mitt itu. Eller föreställ dig att du ligger på mage och solar och en kompis kommer och kittlar dig på tårna med en fjäder. Föreställ dig hur en fe med trollspöet kraft trollar fram en katt. Dessa bilder ska man alltså se framför sig och numren har inte mer med saken att göra än att 1 och spett rimmar på varandra som exempel. Nu råkar det vara så att det finns en annan version av den här ramsan med andra ord än de jag räknade upp. Numren och orden som rimmar på numren ska självfallet vara med eftersom de är standard, men förutom dem ska det finnas andra ord än dessa som jag räknade upp. Bland annat ska orden dator, sked och apelsin passa in någonstans, men jag har ingen aning. Är det någon som känner till det här och förstår vad jag menar?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev mbgtmari:

För "dator" föreslår jag:  0 (noll) Troll - Dator

 

Annars ser jag att du räknade upp din lista för mer än fyra år sen på Flashback

https://www.flashback.org/t1267163p7

Ja, fast där kunde jag inte ställa samma utförliga fråga som jag har gjort i den här tråden. Flashback är ett relativt dumt forum på det sättet eftersom man inte kan starta egna trådar om det redan finns trådar som diskuterat ämnet som man vill ta upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bord, Fjäder, Katt och så vidare fanns med när vi skulle lära oss denna lista, men med i samma lista ska tydligen orden Dator, Sked och Apelsin finnas med fast det är en annan variant av listan och jag undrar hur hela den listan ser ut i sin helhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara vadsomhelst som den läraren hade hittat på, t ex

11 Älva - Sked
12 Golv - Apelsin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara en minnesteknik för att kunna lära sig 10 godtyckliga ord, dvs orden på slutet, genom att tänka på olika bilder. Det är ju ingen mer eller mindre standardiserad ramsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det kan ju vara vadsomhelst som den läraren hade hittat på, t ex

11 Älva - Sked
12 Golv - Apelsin

 

Nej, det kan det inte ha varit eftersom de andra orden fick jag lära mig långt senare, men inte hller den gången fanns det fler än tio olika faxk att stoppa in dem i.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förstås omöjligt för mig (eller någon annan) att lista ut vilka godtyckliga 10 ord du skulle lära dig de olika gångerna och i vilken ordning dessa ord var placerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det är förstås omöjligt för mig (eller någon annan) att lista ut vilka godtyckliga 10 ord du skulle lära dig de olika gångerna och i vilken ordning dessa ord var placerade.

Det är klart, men jag undrade om någon mer kände igen samma lista och som på så sätt kunde veta lite mer om hur jag menade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara ord som din lärare hittade på just då för att illustrera den minnestekniken, det är knappast några andra lärare som har använt precis samma ord för att beskriva hur den minnestekniken fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag gick på ett föredrag en gång i tiden på slutet av  80-talet på nya Teatern i Östersund, där det var en person som lärde ut minnesteknik.

Och jag måste säga att det var intressant och imponerande.

 

Principen var samma som du beskriver det, men man lärde sig inga ramsor.
Alltså man skall associera till minnesbilder, eftersom hjärnan lättare tar åt sig bildintryck än abstrakta saker som ord.

 

Som ett exempel: man skulle göra en inköpslista från affär'n och på minst 15 saker och gärna 20 eller fler.

Här gick man då i tanken igenom sitt eget kök, där man visste var varenda sak fanns och namn.
Sedan associerar man mjölken med kylen, löken med korgen, korven med skärbrädan osv, och inte nog med det; man skall också gå i en viss rörelse,.högervarv runt sitt eget kök (ja det kan vara vad som helst, ett garage etc.) i tanken, för att det är först då som sakerna man behöver skall associeras och i samma ordning.

 

Sedan när man efter ett tag är på affär'n så vandrar man tillbaks i tanken på i det här fallet sitt kök och hur man rörde sig, vips så kom alla saker på inköpslistan fram, en efter en.

 

Jag är dålig på att förklara, men det var rätt häftigt, tyvärr har jag inte använt detta efter denna genomgång, men fungerade, det gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är ju bara ord som din lärare hittade på just då för att illustrera den minnestekniken, det är knappast några andra lärare som har använt precis samma ord för att beskriva hur den minnestekniken fungerar.

Det är möjligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...