Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avbryta checkdisk


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag satte av misstag igång checkdisk (i kommandotolken) av en extern USB-ansluten stor hårddisk istället för av en mindre USB-ansluten extern hårddisk och proceduren ser ut  att ta oändlig tid i anspråk. Är det möjligt och lämpligt att avbryta proceduren och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske vågar mig på det här även om jag inte startade kommandotolken som administratör?

 

"Since I was running chkdsk from the Administrator Command Prompt on an external hard drive I didn't need to do a hard restart. I just closed the command prompt. It seems to have not caused any damage. The files it claimed to have recovered are now accessible. So everything seems to have worked out."

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta kommandon som kör i Kommandotolken kan avbrytas med Ctrl+C. Men oavsett om man bryter så eller genom att stänga Kommandotolken så bryts kommandot tvärt och om det just då pågår något lagande av filsystemet (till skillnad från bara en kontroll) kan det kanske bli problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du menar 3 TB och då tar det nog en mindre evighet ;)  om den är rätt mycket på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, därför vore det trevligt att kunna avbryta proceduren eftersom jag valde fel disk för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Jag öppnade Akivitetshanteraren (ctrl+alt+delete) och avslutade där processen checkdisk. Se skärmdump. Checkdiskproceduren avslutades och jag kunde koppla bort disken genom "Säker borttagning ...". Därefter anslöt jag den igen och konstaterade att den inte var skadad. Jag öppnade ett antal mappar och filer på disken och drog den slutsatsen. Hoppsan igen.

Den lösningen har jag inte läst om trots all googling.511448249_Skrmldump2checkdisk.png.630f201d544c08ba1e14e16218c8549b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tänkte precis säga att bara öppna Akivitetshanteraren och döda processen, men att köra denna på en ofantligt stor disk tar tid.

Förresten, är denna initierad som GPT istället för MBR? I så fall vet jag inte ens om chkdsk fungerar bra i hop?

 

Microsoft: ChkDsk may hang when checking a GPT Disk inside a Hyper-V Virtual Machine

Men om detta även ställer till med problem för diskar i vanlig miljö har jag ingen aning om, men själv skulle jag undvika chkdsk för GPD-diskar.

Ifall det nu är ett bekymmer och att du ens har en sådan?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...