Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa datorn till leveransursprunget.


kalh

Rekommendera Poster

Hej! De är dags igen... Jag har fortfarande problem med mina två datorer med Windows 10 version 1803.

Den ena har blivit ersatt av en ny stationär dator... så den gamla kan vi glömma...

Den nya fungerar alldeles utmärkt med Windows 10 trots att den medföljande version 1709 nu har blivit uppdaterad med version 1803.

Men till mitt problem.

Min laptop som jag köpte i december 2016. Den var jag "tvungen" att för några veckor sedan återställa till hur jag fick den i december 2016.

Jag valde då att spara det jag kunde av mina dokument, m.m.

Trots det så fungerar den inte 100%-igt som jag anser att den skall göra. 

Innan jag "återställde" den så hade jag fått den uppdaterat med problemversionen av 1803...

Jag hoppas nu få tips om hur jag skall gå fram för att på nytt göra en Återställning till december 2016.

Sedan är jag medveten om att jag får installera allt det övriga som jag vill ha tillbaka igen...

På laptopen finns ju Recovery på (D:) om jag skall använda den?

Eller gå via återställning i Windows och då välja allt och således inte spara mina dokument, m. m.

Då vet jag inte vilken version av Windows 10 som jag får, om det blir den som ligger på (D:) eller version 1709 eller 1803 eller någon äldre version.

Hoppas att någon vet på råd, så jag väntar otåligt på svar innan jag skrider till "återställning"...

Trevlig midsommar till alla!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev kalh:

Trots det så fungerar den inte 100%-igt som jag anser att den skall göra. 

 

Vore intressant att få veta vad det är som inte fungerar för att eventuellt åtgärda det innan återställning görs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thirteen, Tack för ditt intresse. Beklagar dröjsmålet med att svara.

Men för att inte bli alltför långrandig så kan du väl först läsa lite i min ursprungliga tråd

Problem Windows 10 version 1803 Startad av kalh, 2 Maj i Windows 10

Men min laptop, uppdaterade med W10 version 1803 i stort sett samma dag, är det inte fullt så illa med. Det som jag gjorde nu var att jag köpte ett program som skulle sköta om uppdateringen av alla drivrutiner. Trodde jag, lättlurad? Tjaa...

När programmet uppdaterat alla drivrutiner och jag startat om laptopen. Då kunde jag inte logga in, inte göra någonting! Jag fick leta reda på hur jag skulle göra för att ändå komma in och gjorde då en återställning av laptopen till hur den kom till mig i december 2016. Jag valde dock att spara mina dokument...

Idag så är problemet det att jag får använda olika metoder för inloggningen. Jag vill helst göra det med ENTER, går ibland och när det inte fungerar så är det höger musknapp eller styrplattan.

Så hade jag problem med OneDrive… det blev ständigt bara fel vid uppladdningen. Nu har jag laddat hem allt som fanns där och stängt av OneDrive. Sedan skall jag se över Office 365 som jag köpt årsabonnemang på… För naturligtvis så görs det ändringar där också, men jag vet inte om de skall se ut som det nu gör? Outlook som jag använder har bytt utseende och där blandas svenska och engelska för E-postlådorna, t.ex. Inkorgen-Drafts-Sent Items-Borttaget-Junk Mail-Skräppost-Trash…o.s.v. Jag fattar vad det betyder men inte varför är inte allt på svenska?

Sedan försöker jag vänja mig med EDGE…med Bing som sökmotor.

Då visas uppe i högra hörnet vid Inställningar-Logga in/eller som inloggad- ENGLISH!!!

Varför inte svenska? Då kan man i Inställningar ändra till SVENSKA och SAVE! Tror du att det står svenska nästa gång? Nej det står ENGLISH!!!  Om det här beror på ”konstigheter” i Windows 10 version 1803 vet jag inte? Om inte då hör problemet hemma på Problem med Office 365 och E-postprogram…

Avvaktar om jag får flera kommentarer eller tips!

Jag har sett det som står på webbsidan hos PC för alla; ”Krånglar datorn? Här är medicinen mot alla problem i Windows…”

Hoppas att detta inte blev alltför rörigt.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss kolla så att språkinställningarna är rätt.

 

Klicka på Start och därefter Inställningar (kugghjulet).
Därefter klickar du på Tid och språk. Sedan Region och språk.

 

Hur ser det ut där, ser det ut som bifogad bild?

 

Har du även engelskt språk tillagt så är nog enklast att klicka på det engelska språkpaketet och där välja Ta bort.

 

När det gäller Webbläsare är du inte tvungen att använda Edge. De flesta använder Chrome så förslagsvis laddar du ner den och får då också Google som sökmotor

https://support.google.com/chrome/answer/95346?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Vissa saker på nätet fungerar i dagsläget inte med Edge.

 

Ser alla saker ut att fungera i Enhetshanteraren så finns mig veterligen ingen anledning att ladda ner nåt speciellt drivrutinsprogram. Förslagsvis kan det avinstalleras.

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och Tack Thirteen för dina synpunkter!

Språkinställningarna är lika både på laptopen och stationära datorn, och det är svenska som är valt på båda. På den ena tog jag bort engelska som tillagt språkpaket. Jag startade om ifall det måste göras som förr i tiden. Det hjälpte inte heller. Men jag kan leva med det eller så köra jag Firefox... eller Chrome. Programmet för att hålla drivrutinerna uppdaterade är avinstallerat tillsammans med en del andra program i avvaktan på om jag skall göra en total ominstallation.

Det får väl bli som laptopen var när jag hämtade den i december 2016.

Snart skall vinna över Mexiko… eller hur!

kalh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...