Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordet startar inte på Linux Mint 18.3


Mathias G

Rekommendera Poster

Får ett felmeddelande i form avYour session only lasted less than 10 seconds. If you have not logged out yourself, this could mean that there is some installation problem or that you may be out of diskspace. Try logging in with one of the failsafe sessions to see if you can fix this problem. [ ] View details(~/.xsession-errors file)

 

Någon som vet hur jag kan lösa detta smidigast. Vill helst inte installera om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat Try logging in with one of the failsafe sessions ?

 

Om du startar från en skiva eller USB, med mint, borde du kunna se om that you may be out of diskspace.

Du bör också komma åt och läsa filen .xsession-errors med texteditorn.

Fast du borde kunna använda

cat .xsession-errors

direkt i det läge du får felmeddelandet.

 

OBS! Det kan stå en massa i den filen men som inte behöver vara orsaken till just ditt problem, jag har en jäkla massa rader i min...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Problemet är att massa kommandon i terminal funkar inte i det här fallet. möjligtvis ett fåtal. Är inte på plats själv och personen måste få igång datorn. 

 

Det var någon som sa att man kunde skapa en ny hemkatalog osv. Men ser inte riktigt hur det skall gå till när man inte ens kommer åt terminalen som det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-21 på 21:17, skrev Mikael63:

Om du startar från en skiva eller USB, med mint, borde du kunna se om that you may be out of diskspace.

Du bör också komma åt och läsa filen .xsession-errors med texteditorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inget min mor klarar av att göra med min hjälp på distans.

 

Var någon som sa att man kunde skapa en ny hemma katalog osv. för att lösa de. 

 

Frågan är hur man gör det då man dels inte kommer åt terminalen samt att terminal inte är optimalt då jag inte kan be min mor skriva 15 rader kommando i terminal för att få igång sin dator.

 

Har tyvärr ingen möjlighet att var på plats å rätta till det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Nu vet jag inte hur gammal din mors dator är men min (några år gammal) fick liknande problem (skrivbordet gick inte igång) när jag kom hem efter varit bortrest 3 veckor.

Det visade sig vara att BIOS-batteriet var slut.

Efter nytt BIOS batteri och ett antal omstarter så funkar allt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har några år på nacken. Men tror inte det skulle vara batteriet. Datorn startar alltså upp  men när inloggningsrutan kommer upp så får man felmeddelandet jag beskrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Enklaste lösningen blev att installera om systemet. Det märkliga är att det inte finns någon direkt lösning för att fixa just det specifika problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...