Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

laptoppen startar men stannar efter 5 minuter


BGAA

Rekommendera Poster

Acer Aspire. Fläkten  går på fullvarv redan när man trycker på startknappen. Fortsätter sen ca 5 minuter tills datorn stannar - stänger av sig själv. Brukar ju vara överhettningsproblem. Eftersom jag har kompressor o viss vana att skruva har jag hjälpt många personer i min omgivning att blåsa rent datorn från damm invärtes, men denna gången hjälpte det inte. Googlande säger damm eller dålig kontakt cpu kylslingan. 

Har inte tidigare varit med om att fläkten går på fullvarv hela tiden. Den brukar ju gå upp i varv när cpu talar om att den börjar bli varm. Har inte ens hunnit kolla temp med Speccy.

Kan det vara fel på tempgivare i cpu, så att datorn tror att den är varmare än den är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke bara...Vore det inte en bra idé att byta kylpastan mellan CPU och kylare? Kanske skulle det gå att byta fläkten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nu vet jag inte hur det är på denna, men på vissa modeller sitter det sk. vämeledande tejp mellan flera av komponenterna och den gemensamma kylaren för processorn och denna kan ha gjort sitt pga. dålig fabriksmontering.

På Inet finns att köpa: https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Då måste man vara noga med tjockleken och annars är det en skarp mattkniv som gäller när man skall skära till denna. En sax fungerar, men det blir så stygga kanter då.

 

Och som ren information: min bekant som har en Acer laptop (jag har för mig att det var en Acer, men kan ha varit en HP) blev tvungen att byta ut denna.
Och först rengöra med isopropanol (finns på Kjell & Company eller Inet), sedan montera dit nya bitar av denna och sedan har det aldrig varit några problem.

 

Men om det är detta eller annat som ställer till det för dig är svårt att svara på och om det ens skall vara denna vämeledande tejp.

 

Acer Aspire, men exakt vilken modell är det?

Kanske google har ett svar på detta, om du talar om exakt vilken modell med vilken processor det sitter i?

 

Det kan ju vara något med fläktstyrningen eller annat och i BIOS är det ibland inlagt en skyddsfunktion, dvs. att inte enbart över-temp skall slå av processorn, men även om det tex. är en fläkt som igenkänns av varvtalet och denna skenar så skall allt slås ifrån.

 

Mvh

 

Ps. Exempel men du måste se om just denna modellbeteckning stämmer mot din.

Dennna video visar hur man rengör och byter kylpasta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...