Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningar gmail - Googlekonto


Gigabyte

Rekommendera Poster

När jag skickar E-post med Thunderbird så sparas det en kopia på mailet i mappen skickat på gmail webbsida. Finns det någon inställning som gör att skickade mail inte sparas på gmail webbsida/server.

 

Varje gång jag loggar in med Thunderbird eller mobilen för att läsa min E-post så lagras IP-nummer och vilken typ av enhet jag använt i Googlekontot/webbsidan. Finns det någon inställning som gör att det inte lagras?

 

Är det någon skillnad om man skulle använda Outlook.com istället när man inte vill att det inte ska lagras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du nog skicka via en annan mejlserver än Gmails, t ex din internetleverantörs mejlserver. Kolla om din leverantör har instruktioner för e-postinställningar på sin webbplats och i ditt fall gäller det då SMTP-servern. I Thunderbird hittar du inställningen i Kontoinställningar och där "Server för utgående..." i vänsterkolumnen.

 

Alla webbplatser kan se viken IP-adress man har och där man har ett konto får man nog räkna med att det sparas. Här i Eforum kan IP-adressen komma att användas om någon begår ett lagbrott. När det gäller Gmail och Outlook.com så är det också en del i säkerheten för dig eftersom det ger dig möjlighet att kolla om någon har hackat ditt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill spara skickade mail i mappen skickat i Thunderbird men inte i mappen skickat på gmail hemsida/server. Men det finns alltså ingen inställning som gör att mail inte sparas på gmail hemsida/server varken i TB eller på gmail webbsida? (som det finns när man hämtar E-post)

 

Hos min Internetleverantör hittade jag inga mail skickade med TB i mappen skickat på deras webbsida/server.

 

gmail sparar inte enbart IP-adresser, typ av bredband utan även telefon fabrikat/modell, webbläsare/versionsnummer och vilken E-postklient man använder.  Rena drömmen för den som vill hacka. Regleras denna registrering av GDPR? Men det går alltså inte att ställa in att man inte vill att typ av enhet ska registreras?

 

Bryr sig gmail om man kryssar i vill inte spåras i TB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet sparar Gmail alla mejl som man skickar via deras mejlserver och har ingen inställning för det, och därför skickar jag inte mina gmail-mejl via dem utan via min internetleverantörs server eftersom de inte är intresserade av att spara mejl.

 

6 minuter sedan, skrev Gigabyte:

gmail sparar inte enbart IP-adresser, typ av bredband utan även telefon fabrikat/modell, webbläsare/versionsnummer och vilken E-postklient man använder.

Den information som alla webbservrar kan se så att de kan anpassa hur webbsidorna visas. Det var ett bra tag sen jag gick igenom alla Gmails inställningar så jag vet inte vad som finns att välja på idag.

 

8 minuter sedan, skrev Gigabyte:

 

Bryr sig gmail om man kryssar i vill inte spåras i TB?

Observera att det valet ligger under rubriken Webbinnehåll så det har inte att göra med mejlservrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så vitt jag vet sparar Gmail alla mejl som man skickar via deras mejlserver och har ingen inställning för det, och därför skickar jag inte mina gmail-mejl via dem utan via min internetleverantörs server eftersom de inte är intresserade av att spara mejl.

 

Det låter bra. Jag kan alltså ställa in internetleverantörens SMTP även för gmail-adresser. Är det något speciellt att tänka på när man gör detta? Eller är det bara att byta till internetleverantörens SMTP i TB rullmeny i inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag endast växlar till Tele2 SMTP för en gmailadress i menyn.

Skicka via Tele2 SMTP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ha en mejladress hos Tele2 och använda den mejladressen som användarnamn i inställningen.

Citat

Om du däremot i webbmejlen eller mejlprogrammet använder användarnamn med ändelserna @swipnet.se eller @mboxXXX.swipnet.se behöver du lägga in den tele2.se-adress som du tidigare fått från oss

Så här ser det ut för mig i Kontoinställningar - utgående server:

Skärmklipp.PNG

En rad för varje mejlkonto men det är bara den där det står (Standard) som används av Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fungerande tele2 adress som jag använder i Thunderbird. Till den har jag ställt in en SMTP server. Som alltså fungerar för Tele2 adressen. Kan jag använda samma inställningar för SMTP i gmail-adressen? I bilden har jag markerat med röd pil där jag valt Tele2 SMTP inställningarna istället för gmail-adressens SMTP-inställningar. Behöver jag göra något mer?

 

När jag gör så blir det felmeddelande enligt bilden i ovanstående inlägg.

 

Tele2 SMTP Thunderbird.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort är att i stället välja "Använd standardservern".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det jag har gjort är att i stället välja "Använd standardservern".

 

Jag antar att du menar i samma meny som den röda pilen pekar på?

 

Jag har testat det alternativet också med samma resultat. Det blir nog ingen skillnad eftersom Tele2 är inställd som standardserver.

 

Kan det möjligen vara så att tele2 SMTP blockerar e-post som inte slutar med @tele2.se? Eftersom det står "unauthorized sender domain" i felmeddelandet i bilden i inlägget ovan? Går det i sådant fall att komma runt det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Kan det möjligen vara så att tele2 SMTP blockerar e-post som inte slutar med @tele2.se? Eftersom det står "unautorized sender domain" i felmeddelandet i bilden i inlägget ovan? Går det i sådant fall att komma runt det på något sätt?

 

Ja, det ligger väl nära tillhands att felmeddelandet berättar vad som är fel...

Om du inte vill skicka med Gmail så låt bli det då och skicka med din Tele2-adress i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Ja, det ligger väl nära tillhands att felmeddelandet berättar vad som är fel...

Om du inte vill skicka med Gmail så låt bli det då och skicka med din Tele2-adress i stället.

 

Jag hade knappast tittat på alla möjligheter att skaffa mig fler E-postadresser om jag ville/kunde skicka all Epost med Tele2. Jag är fortfarande intresserad av om det finns någon lösning så att det går att skicka utan att det kopieras i skickat på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag antar att du menar i samma meny som den röda pilen pekar på?

Japp

 

54 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Kan det möjligen vara så att tele2 SMTP blockerar e-post som inte slutar med @tele2.se? Eftersom det står "unauthorized sender domain" i felmeddelandet i bilden i inlägget ovan? Går det i sådant fall att komma runt det på något sätt?

Ja, det är möjligt att Tele2 fungerar på något annat sätt än min nuvarande internetleverantör och Telia som jag har haft tidigare. Tyvärr har jag nog inte mer kunskaper än vad jag redan har skrivit.

 

Outlook- och Yahoo-adresser kan man ju få gratis så du kan ju pröva om de sparar utgående mejl när du använder deras SMTP-servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag hade knappast tittat på alla möjligheter att skaffa mig fler E-postadresser om jag ville/kunde skicka all Epost med Tele2.

 

Jamen du skriver ju 

 

17 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag har en fungerande tele2 adress som jag använder i Thunderbird. Till den har jag ställt in en SMTP server. Som alltså fungerar för Tele2 adressen.

 

Varför inte använda det kontot när du skickar e-post? Alltså inte bara använda dess utgående server utan "hela kontot"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, det är möjligt att Tele2 fungerar på något annat sätt än min nuvarande internetleverantör och Telia som jag har haft tidigare. Tyvärr har jag nog inte mer kunskaper än vad jag redan har skrivit.

 

Jag har för mig att jag för länge sedan läste att man kunde gå runt problemet kanske med en extra E-postadress? Men det var så många år sedan så jag kommer inte ihåg hur.

 

17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Outlook- och Yahoo-adresser kan man ju få gratis så du kan ju pröva om de sparar utgående mejl när du använder deras SMTP-servrar.

 

Jag har testat både Yahoo och Outlook men där hamnar "riktiga/viktiga" mail i skräppostmappen utan att de kan lösa problemet. Dessa mail raderas sedan automatiskt efter en viss tid. Jag har även testat protonmail men de har inte POP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Cecilia:

Outlook- och Yahoo-adresser kan man ju få gratis så du kan ju pröva om de sparar utgående mejl när du använder deras SMTP-servrar.

 

Ja, det skulle vara om man enbart använder dem för SMTP. Det kanske inte hamnar några mail i skräpmappen vid SMTP. Det kan vara värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...