Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filegenskaper försvunna? (MP3, AVI...)


HansBersa

Rekommendera Poster

Hej,

På något sätt har plötsligt visningen (och möjligheten att ändra) vissa egenskaper för vissa filer, företrädesvis MP3 ändrats på min dator.

Egenskaper som titel, albumartist, låtnummer, längd etc. är tomma och går inte att ändra på datorn när man högerklickar på Egenskaper/Information.

Kopierar jag en av filerna till en annan dator så finns dock informationen där men på något sätt har filinställningen på min dator ändrats och jag kan inte hitta någon inställning för att rätta till detta.

Rättigheterna ser ut att finnas, samma användare etc.

Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig?

 

Mvh

Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mappen där filerna ligger fortfarande markerad som en Musik-mapp, i min dator är det då en not i stället för en gul mapp i Utforskaren?

Har du någon annan mapp som är markerad som en Musik-mapp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har anpassat mapparna till "Musik" men det hjälper tyvärr inte...

Har sett det här tidigare att en Musik-mapp visar upp de egenskaper som gäller för musik, d.v.s. Titel, Album, Låtnummer, Bithastighet, Längd etc.

Problemet jag  har nu verkar vara att dessa egenskaper inte alls visas (tomt, fast egenskaperna finns då de visas i en annan dator) och dessutom tillåts jag inte lägga till några av dessa egenskaperna när jag högerklickar Egenskaper/Information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon annan musik-mapp eller kan du skapa en?

Då kan du se vad som händer när du flyttar en av dina musikfiler dit.

 

Gäller det en musikmapp under Bibliotek eller i C:\Användare\"anv.namn"\Musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter många om och men är det nu fixat fast jag inte riktigt vet hur problemet uppstod.
En kollega tipsade mig om att Windows Media Player kunde fixa problemet via "associationer".
Det verkar som att min Windows 10 Pro N inte inkluderar Windows Media Player så förmodligen har jag tidigare inte haft den installerad.
När jag först installerade och använde Replay Music fungerade den hjälpligt fast den skapade filerna från ett inspelat album på ett antal olika sätt när man spelade in ett album, ibland namnet med artisten inkluderad, ibland med låtnummer, ibland hamnade MP3-filen under album-mappen, ibland direkt under artist-mappen etc.
Häromdagen kom det en popup som yrade något om att jag inte hade WMP installerat men jag tänkte inte så mycket på det men förmodligen var det då som problemet uppstod (troligen pga Replay Music).
Jag avinstallerade Replay Music igår utan att något blev bättre men jag misstänkte virus eller annat…
 
I afton lyckades jag först inte ladda ned någon version av WMP som gick att installera på min dator men när jag försökte nyinstallera Replay Music kom det upp ett meddelande att det inte gick pga att jag inte hade WMP installerat.
Via en länk som sedan hänvisade mig vidare till ett par filvarianter av WindowsMediaFeaturePack som inte hjälpte hittade jag slutligen en Microsoftsida där jag kunde ange min Windows 10 version (1803) och där kunde jag slutligen ladda ner en fungerande version av WindowsMediaFeaturePack som bl.a. innehåller WMP och ”Trumpeter och jubelrop” – Nu var allt återställt som vanligt efter en omstart – Puuuuh!
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows 10 Pro N  är i skillnad mot Windows 10 Pro:

att N-versionen inte har några medieprogram förinstallerade ( (Windows Media Player, Camera, Music, Movies & TV) och således inte hanterar musik liksom mp3 och vissa typer av videofiler och därför inte känner igen dessa filtyper i Windows utforskare.

För detta krävs att man laddar hem och installerar programmen för dessa.

 

Det går att separat ladda hem Media Feature Pack för Windows 10 N men inget jag har erfarenhet av:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4039813/media-feature-pack-for-windows-10-n-october-2017

 

Efteråt skall man manuellt köra Windows update och starta om datorn.

 

Har du redan gjort detta så har du dessutom fått samma egenskaper i din Windows version N till Windows utan N.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...