Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boende i Dublin?


Mikael63

Rekommendera Poster

Några i familjen ska åka till Dublin några dagar i slutet av augusti.

Verkar inte finns jättestort utbud av boende och enligt info från annat håll är det inte allt för väl fungerande kommunikation/kollektivtrafik. (Beror kanske på vad man jämför med..)

 

Någon med erfarenhet av hur det fungerar med buss/tåg inom Dublin, till & från ev. förorter?

Skulle ju fungera med ett boende en bra bit utanför om det finns fungerande kommunikation in till stan tänkte jag. Förslag kring den funderingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med viss risk att kapa tråden då jag inte åkt till Dublin än, men det står på min lista över städer att besöka..

 

Wikitravel skriver

Citat

Public transportation has improved massively over the last few years, but it is still worse than in other European cities. This is more of a problem for the commuter than the visitor to Dublin, however, as the city centre is easy to get around on foot. 

 

Dom skriver också att det finns många busslinjer som går ut till förorterna men numreringen kan vara lite knepig att förstå. Spårvagn verkar finnas också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag bodde i utkanten av staden då jag var där på jobb för flera år sedan och då hade jag hyrbil och inga problem att ta sig runt med en sådan.

 

Kommunala transporter har jag ingen erfarenhet av, däremot åkte jag taxi några gånger eftersom vi var fler som delade på hyrbilen och jobbade på lite udda tider.

Men det är klart att det finns bussar till stan.
Vill man komma ut och se några sevärdheter utanför Dublin är nog nästan hyrbil ett måste, åtminstone smidigast fast det kostar ju förstås.
Till dom mer kända och större attraktionerna har jag för mig att det går bussar till också.

 

Sen kan man ju kolla om det går att hyra cykel eller moped kanske?

 

Leta upp turistinformation och så kan jag rekommendera Berlitz pocketguide-Dublin som köps på vanlig bokhandel här hemma, där det finns allehanda tips om precis allting inkl. stadskarta och kan lätt bäras i fickan.
https://www.adlibris.com/se/bok/berlitz-pocket-guide-dublin-9781780047706

Är man sedan i själva stan så är nog fötterna bästa transportalternativet (förutsatt att man har bra skor så man slipper skavsår) och då har man god nytta av kartan samt var restauranger och annat finns utmärkt.

 

Däremot var jag mindre imponerad av boendet som sådant. Första nätterna bodde vi på hotell rätt centralt och trots att det var ett sk. bra hotell så var standarden några snäpp lägre än motsvarande svenska hotell och sedan fick vi ett litet 3-vånings hus tilldelat, en våning per/person= 1:a med bad och dusch och litet kök och det låg utanför stan. Men det var silverfiskar och mögel och allmänt dålig standard.

Snuskiga heltäckningsmattor i alla rum inkl. toaletten och det gällde på hotellet också. Bra att jag hade med mig tofflor...

 

Ps. Jag såg att länken ovan gäller pocketguide på engelska, men den jag har är på svenska och heter istället Berlitz reseguide Dublin och är köpt i Östersund på en bokhandel tex. https://www.akademibokhandeln.se/bok/dublin/9789146212478/
 

Så det kan vara värt att se efter vilka utgåvor det finns av denna, för man vill ju helst ha senaste utgåvan och hela Berlitz serie av reseguider för länder (dessa är lite tjockare) och städer har jag flera av och jag tycker man har fantastiskt god nytta av den information som finns i dessa när man kommer till nytt ställe tex. om och när man skall ge dricks och hur mycket etc. och särskilt som det är ett överkomligt pris på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...