Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-telefon vs Larm


Elof

Rekommendera Poster

Jag söker hur Ip-telefoni med Telia modem Thomsson TG789 skal fungera med att sända ut telefonsamtal från mitt Larm Dico Plus. Det har fungerat i 16 år men när jag ändrade min fasta telefon till Ip-telefonen så går larmsamtalet ej ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
7 timmar sedan, skrev Elof:

Jag söker hur Ip-telefoni med Telia modem Thomsson TG789 skal fungera med att sända ut telefonsamtal från mitt Larm Dico Plus. Det har fungerat i 16 år men när jag ändrade min fasta telefon till Ip-telefonen så går larmsamtalet ej ut.

 

Har exakt samma erfarenhet i jobbet där vi arbetar med larm från och övervakning av kommerciella fastigheter.

Endera vanlig fast telefonlina eller kontakt över fastighetsägarens internetanslutning. #

 

Där det senare kan vara svårt av säkerhetskäl. Fastighetsägarens säkerhet tillåter inte andra anslutningar.

Som vår.

(Vilka av dina grannar vill du ge anslutning till ditt nätverk ? Som jämförelse.)

 

#Det kan betcknas som standard att telefonbolaget lovar fastighetsägaren att deras lösning innebär att det inte blir några problem med t.ex. larm. Men som exempel så kunde vi visa en fastighetsägare att larmet gick 0130 och det kom till oss 0941

6 timmar senare. Då förstod fastighetsägaren att vi behövde en egen fast telefonlina. "Telefonlösningen" dög inte till larm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum, Elof!

 

Har du varit i kontakt med dem, som larmet går till, för att höra om de känner till någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Era synpunkter.

Med den tidigare fasta telefonen så har larmet alltid fungerat dvs ringt till min eller dotterns telefon.

Nu med Ip-telefonin så fungerar alla vanliga telefoner men larmet går ej ut på linjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar ju larm på olika sätt så det är ju svårt att veta hur just ditt larm fungerar. Eftersom det är vanligt att folk byter från fast telefon till IP-telefoni borde larmföretaget vara bekant med problemet och veta vad som gäller just för deras utrustning.

 

Kollat att larmet är anslutet innan telefonerna?

Går det bättre om du tar bort alla telefoner och bara har larmet anslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den tidigare fasta telefonen så har larmet alltid fungerat dvs ringt till min eller dotterns telefon.

Nu med Ip-telefonin så fungerar alla vanliga telefoner men larmet går ej ut på linjen.

 

Jag har testat ett flertal kombinationer.

Nu senast (17 maj) Original delningsdosan Thomson till telejack 1 med grön tele till Andra gröna telejacket  och grå till DSL-uttag i modemet Thomson TG789, därefter ansluts telepropp för bordstelefon och vit telepropp för bärbar telefon, då fungerar alla telefoner, även väggtelefonen i gillestugan Jack 2 och Kobratelefon i sovrum Jack 3.

Till Första gröna telejacket i modemet  ansluts ett löst Jack (55930 efter rekommendation från Alert Alarm / Dico) och till denna ansluts min tidigare Dico Plus original larmdosa som kopplas till Larmcentralen Dico Plus samt en tom telepropp. Vid Tester med larmcentralen så erhålles ton men telefonsignal går ej ut till min mobiltelefon.

 

Vad kan felet vara, är det något som skall omprogrammeras i modemet (om det går) eller är det Telia som måste ändra någon inställning, vid kontakter med Telia så hänvisar dom till larmoperatören.

 

Tacksam om förslag till lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 timme sedan, skrev Mellin:

Varför inte koppla in en GSM sändare ?

En sådan kostar pengar och abonnemang till den kostar också pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...