Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer du ihåg Bit För Bit?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Skorpion76

På 80-talet hade ungdomsprogrammet Unga Tvåan ett inslag som hette Bit För Bit och det var ett inslag om berättade om datorns historia, de hade ett datorspel som man kunde få ringa in och spela och så vidare som signatur till programmet användes den här låten av Jean-Michel Jarre. Är det någon mer än jag som kommer ihåg det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
14 timmar sedan, skrev Talisman:

Japps..bra skivor vinyl..

I den serien hade de lite olika saker som fakta, datorspel och filmer som var gjorda i en dator. En animerad gubbe som hette Orcho eller något sådant påanonserade de olika inslagen som skulle komma och i samband med hans entré spelades Oxygene 4 av Jean-Michel Jarre. Den första filmen som visades minns jag väldigt väl och det var en film som handlade om en enhjuling. En regnig dag stod en enhjuling ensam i ett hörn av en affär eller något liknande. Kanske hade den blivit bortglömd eller något, men den drömde att en clown kom cyklande på den på en cirkus. Clownen jonglerade med några bollar och sedan när han var klar bockade han och bugade och tackade för publikens uppmärksamhet. Efter en sund tog enhjulingen över bollarna och jonglerade lite och bockade och bugade för att tacka för publikens uppmärksamhet. Efter en stund vaknar enhjulingen ur sin dröm och fortsätter att buga inne i affären. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
elektronikfreak

Jag är nog lite för gammal för att ha sett "Unga Tvåan" däremot var jag och är fortfarande stor fantast av Jean-Michel Jarre. Har ex letat frenetiskt efter hans fantastiska konsert (i 1080p HD) under namnet The Twelve Dreams of the Sun han gav millennium natten (när världen gick över från 1999 till 2000) vid Giza pyramiderna i Egypten inför 120.000 fans och som kostade 10 miljoner dollar att genomföra. Har för övrigt full discography av Jean-Michel! En mästerlig fransman!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Jag är nog lite för gammal för att ha sett "Unga Tvåan" däremot var jag och är fortfarande stor fantast av Jean-Michel Jarre. Har ex letat frenetiskt efter hans fantastiska konsert (i 1080p HD) under namnet The Twelve Dreams of the Sun han gav millennium natten (när världen gick över från 1999 till 2000) vid Giza pyramiderna i Egypten inför 120.000 fans och som kostade 10 miljoner dollar att genomföra. Har för övrigt full discography av Jean-Michel! En mästerlig fransman!!!

Ja, just precis! Den mästerliga fransmannen har kommit in i Guinness Rekordbok inte mindre öän tre gånger. 1990 höll han en konsert i Paris den 14 juli (när annars?) och samlade 1 miljon tittare.  När NASA firade 25 år och staten Texas firade 150 år samlade han 1,3 miljoner tittare i Central Park I New York. När Rysslands huvudstad Moskva firade 850 år var han där och spelade och samlade 3 miljoner tittare-! Vid alla dessa tre tillfällen kom Jarre in i Guinness Rekordbok och under konserten på millennienatten berättade man att han vill komma in där igen! Konserten i Paris som hölls 1990 höll på en scen i vattnet. I slutet av konserten i Central Park i New York säger Jarre till publiken:
- Vi syns igen om 150 år! 
Konserten i Paris hade Jarre döpt till Paris La Defense (Paris Försvar) och här kommer hela konserten fär er som har missat den. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Den konserten du lagt upp har jag. Liksom många andra. Tacka YT för det!  ?

 

Har för övrigt sett Jean-Michel några gånger live eftersom han brukar uppträda allt som oftast i Monaco, Frankrike där jag har några vänner som bor som jag brukar besöka allt som oftast. Har tom fått några vinylskivor (LP-skivor) signerade av honom då jag av en slump träffade honom på Hotell Fairmont Monte Carlo efter en konsert.

 

Den enda kritik jag har är att han drar så oerhört stor publik. Publik över 50.000 och mer är inte riktigt min grej. I vart fall inte idag. Har varit 24 gånger på Roskildefestivalen på 1900-talet så det får räcka för min del + en del Pink Floyd konserter som i mitt tycke är lika fascinerande som Jarre-konserter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Den konserten du lagt upp har jag. Liksom många andra. Tacka YT för det!  ?

 

Har för övrigt sett Jean-Michel några gånger live eftersom han brukar uppträda allt som oftast i Monaco, Frankrike där jag har några vänner som bor som jag brukar besöka allt som oftast. Har tom fått några vinylskivor (LP-skivor) signerade av honom då jag av en slump träffade honom på Hotell Fairmont Monte Carlo efter en konsert.

 

Den enda kritik jag har är att han drar så oerhört stor publik. Publik över 50.000 och mer är inte riktigt min grej. I vart fall inte idag. Har varit 24 gånger på Roskildefestivalen på 1900-talet så det får räcka för min del + en del Pink Floyd konserter som i mitt tycke är lika fascinerande som Jarre-konserter.

Wow! Det måste ha varit en upplevelse utöver det vanliga! Hur var det att träffa honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...