Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man begära ut sina egna röntgenbilder från lasarettet?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Jag vill ha ut mina egna röntgenbilder gällande höften från Östersunds lasaretts ortopedklinik, för påseende av annan ortopedläkare - ej knuten till Landstinget i Jämtland eller något Landstingslasarett.
Helt oavsett så vill jag ha tillgång privat till dessa bilder.
Är det möjligt och i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara möjligt, det ska gå att begära ut genom t.ex "Mina vårdkontakter", har inte testat själv, men söker man efter detta, ska det vara möjligt. Vissa påstår att man ibland kanske får betala en liten "administrationsavgift".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast det är krångligt lika fullt och via elektroniskt går det inte om det gäller före 15/1 2018 och inte ens då kommer alla uppgifter med.

Nu är det inga särskilda uppgifter för mig som aldrig behövt söka läkarvård men bara är intresserad av att få ut röntgenbilderna.

Att få ut sin egen journal visar sig vara rätt krångligt och det framgår heller inte om röntgenbilderna ens kan lämnas ut, eftersom det står:
https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Regler-och-rattigheter/Patientjournalen/

 

Citat

I princip har du alltid rätt att läsa din egen journal efter att läkaren, eller den som har hand om journalen, gjort en prövning. Du har rätt att läsa journalen i lugn och ro och skriva av uppgifterna.

Skriva av uppgifterna, skall man sitta med blyertspenna och göra en skiss kanske...hehe ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enskilda bilder, där brukar det räcka att ange att klinik A ska ha dem vid en undersökning.

Antingen kan då klinik A hämta dem elektroniskt, faxade(!!!) eller så får du hämta ut kopior som du tar med.

 

Vi går emot en central lagring av data som dessa och via detta system ska alla anslutna vårdgivare kunna skicka in och ta sig an data rörande patienter. Givet då att du har gett medgivande att klinik A, läkare A, får ta del av dina bilder.

Hör av dig till kliniken du röntgades på/eller de som beställde så kan de säkert guida dig rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän till mig hämtade ut sina egna röntgenbilder på Karolinska då han ville få en second opinion av en privatläkare, och lämnade sedan tillbaka dem. Detta var dock långt före digitaliseringens tid, men det ska inte spela någon roll. Ligger de långt tillbaka i tiden kan de ta längre tid att gräva fram dem. Det är väl bara att höra av sig till det aktuella sjukhuset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

I princip har du alltid rätt att läsa din egen journal efter att läkaren, eller den som har hand om journalen, gjort en prövning.

Det finns vissa skäl för att inte lämna ut journaler men det är ytterst ovanligt, det  är typ att det är risk för att patienten begår självmord efter att ha läst en psykiaters utlåtande.

 

Jag begärde ut journaler för ca 10 år sen för en närstående och då ringde jag till två sjukhus och blev kopplad till en särskild avdelning som hade hand om journaler. De kopierade upp allt material och skickade mot en mindre avgift. Så om du inte hittar något särskilt om journaler på sjukhusets webbplats ring växeln när helgen är över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kommer till bilder så hörde jag av mig till sjukhuset, i mitt fall så röntgades min rygg på Malmö sjukhus, detta var 2010.

Mina journaler läser jag via Mina Vårdkontakter :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...