Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Därför är primär enhet bäst


Sture888

Rekommendera Poster

Idag kan laptopen inte längre vara din arbetsdator som mest säljs med SSD-hårddiskar som Windows nästan bara får plats på, så är det inte mycket utrymme kvar. Nu är det så att hårddisken i datorn är den primära med högsta prioritet. Det är bara usb-enheter som har mindre prioritering genom Windows.

Så redigerar du film så är det inte rekommenderat att rendera filmen på usb-hårddisk när usb-enheten bara sådär kan krascha, så gick 70% klart åt helvete. Men det händer inte på den primära hårddisken.

Så vem kan fortfarande hävda att usb-enheter är en bra och säker arbetsmedia som körs med mindre prioriterade drivrutiner? Processer med stor belastning kan lätt krascha usb-enheten. Windows är outgrundlig när usb-enheter oförklarligt kan krascha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Sture888:

Idag kan laptopen inte längre vara din arbetsdator som mest säljs med SSD-hårddiskar som Windows nästan bara får plats på, så är det inte mycket utrymme kvar.

 

Visst kan din laptop vara din arbetsdator, varför inte, se bara till att ha en tillräckligt stor hårddisk, så att det finns gott om utrymme för operativet med all kommande uppdateringar, och för dom program du tvingas installera på disken, många program kan du istället installera på en extern disk.

 

22 timmar sedan, skrev Sture888:

Så redigerar du film så är det inte rekommenderat att rendera filmen på usb-hårddisk när usb-enheten bara sådär kan krascha, så gick 70% klart åt helvete. Men det händer inte på den primära hårddisken.

 

Och varför skulle man det, filmen eller bilderna har du ju på en extern USB-disk, eller på en NAS, du har bara bild/filmredigeringsprogrammet på den primära/sekundära hårddisken, sedan hämtar du filmsekvensen/bilden från den externa hårddisken och gör jobbet i redigeringsprogrammet som ligger på primär/sekundärdisken, alla ändringar hamnar normalt i samma katalog för det bildbehandlingsprogram du använder.

 

Så jobbar jag när jag bildbehandlar foton, alla foton har jag på stora NASEN, och bildbehandlingsprogrammet ligger på en egen programdisk, operativet ligger på primära SSD-disken som är 500GB stor. Samma princip gällande filmredigering.

 

Fungerar utmärkt. Okej, nasen är inte usb-ansluten, men det spelar ingen roll, det är samma princip som ovan.

 

22 timmar sedan, skrev Sture888:

Så vem kan fortfarande hävda att usb-enheter är en bra och säker arbetsmedia som körs med mindre prioriterade drivrutiner? Processer med stor belastning kan lätt krascha usb-enheten. Windows är outgrundlig när usb-enheter oförklarligt kan krascha

 

Fortfarande så hämtar du bara material från nämnda disk för att arbeta i ämnat program som ligger på annan disk, primära eller sekundära disken i datorn. En USB-disk är lika känslig/okänslig idag för krascher som en vanlig hårddisk, ingen skillnad på dessa, förutom anslutningen.

Går en USB-hårddisk sönder, är det oftast fel på anslutningen, inte på hårddisken, visst finns det billiga USB-hårddiskar som har dålig kvalité, men generellt så håller dom flesta USB-diskar precis lika länge som vilken hårddisk som helst, ganska många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Laso

 

Jag sa ju att usb-enheten inte är primär som är mindre prioriterad och lätt kan krascha vid stor belastning av dataflöde. Så är brist på att kunna få tag på en laptop som kan ta två hårddiskar så gör det inget att Windows-hårddisken är på en SSD.

 

Laptopen är inte längre en komplett multimediadator när optisk enhet inte längre är vanlig så blir laptopen inte komplett i ett stycke. Man glömmer att det fortfarande är lika aktuellt att filmer säljs på DVD och blu-ray. Så i den industrin är optisk enhet inte omodern.

 

Fördelen med stor hårddisk på laptop är att ha tillfälliga arbetet tills det är färdigt och sen tas bort.

Att inte behöva vara så beroende av usb-enheter.

 

För var det vanligt med stor hårddisk på laptop och då tog Windows lite plats. Arbeten tog mindre plats.

Idag tar program mycket mer plats, så säljs det laptop med löjligt lite utrymme så finns det knappast nåt arbetsutrymme kvar. Du får ett utrymme som var vanligt runt 2005 men då hade du XP som inte tog nästan halva hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta, men jag förstår väldigt lite av vad du säger.
I rubriken skriver du : Därför är primär enhet bäst

När det gäller video-redigering så finns ingen som seriöst använder en USB-enhet för renderingar, just pga. dess långsamma överföringshastighet.
 

Citat

 

Så vem kan fortfarande hävda att usb-enheter är en bra och säker arbetsmedia som körs med mindre prioriterade drivrutiner? Processer med stor belastning kan lätt krascha usb-enheten. Windows är outgrundlig när usb-enheter oförklarligt kan krascha

Redigerad söndag kl 23:28 av Sture888

 

 

 

Det är ingen som hävdar detta.

 

Att säga att:

Citat

Jag sa ju att usb-enheten inte är primär som är mindre prioriterad och lätt kan krascha vid stor belastning av dataflöde.

Direkt felaktigt.
 

Citat

 

För var det vanligt med stor hårddisk på laptop och då tog Windows lite plats. Arbeten tog mindre plats.

Idag tar program mycket mer plats, så säljs det laptop med löjligt lite utrymme så finns det knappast nåt arbetsutrymme kvar. Du får ett utrymme som var vanligt runt 2005 men då hade du XP som inte tog nästan halva hårddisken.

 

 

 

Direkt fel: det har aldrig varit vanligt med stor plats på gamla  laptops hårddiskar.

Resonemanget haltar: eftersom både program och operativsystem tog mindre utrymme gammalt, men hade också rejält begränsade funktioner och grafiskt utseende på en motsvarande i förhållande till liten hårddisk mot en stationär dators alltid hårddisk då.
På en Laptop har man gammalt tillbaks aldrig haft möjlighet till att lagra större datavolymer kontra en stationär dator generellt sett.

Det gäller däremot inte idag, där man kan ha en laptop med snabb 1TB SSD (eller mer).

Jag tror du missuppfattat vad en USB-lagringsenhet kan användas till.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-24 på 12:27, skrev Sture888:

Laptopen är inte längre en komplett multimediadator när optisk enhet inte längre är vanlig så blir laptopen inte komplett i ett stycke.

 

Idag är en Laptop/bärbar en fullt komplett multimediadator, om man vill ha en sådan, även om det inte finns en optisk enhet i denna, utvecklingen går fort, idag finns inte behovet av inbyggda optiska enheter, när man enkelt kan koppla till snabba externa enheter istället, både via snabba USB-portar och via blåtand.

 

För övrigt, hänvisar jag igen till mitt första inlägg , Sture888, blanda inte ihop förr och nu, det är nu idag som gäller, och då är kravet på snabba smidiga bärbara datorer betydligt större än det var förr, idag finns inte behovet på samma sätt av optiska enheter, bärbara datorer ska vara tunna och gärna vara hybrider, både bärbara datorer med pekskärmar, gärna vridbara, dessa kommer mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska redigera bilder, film, då gäller det att man har en snabb disk.

USB, pratar vi gamla USB2 eller betydligt rappare USB3?

USB2 rekommenderar jag enbart för backup, inte arbeta mot.

USB3 är  i princip nästan lika snabbt som en intern disk och kan gå att arbeta mot men det gäller ju att man sköter om och har koll på så att disken alltid är ansluten.

 

Det viktigaste att minnas är att data är flyktigt, hårddiskar (oavsett teknik) kraschar och att man alltid ska ha en aktuell säkerhetskopia på allt man inte vill riskera att förlora.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...