Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta filer mellan mappar


Avicii
 Share

Go to solution Solved by Avicii,

Rekommendera Poster

Någon som har en idé om varför det inte går att dra en fil från en mapp till en annan? Det gäller alla filtyper. De första dagarna var det inget problem.

Däremot kan jag högerklicka och välja kopiera och sedan klistra in i valfri mapp.

Detta gäller både på C:, lagringsdisken och en annan dator i nätverket.

 

Kopiera.png.9a388c351b61791c2b9cb0461d6d4716.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror det på att du har den senaste Windowsversionen, dvs  1709. Själv har jag fortfarande 1703.

 

Jag föreslår att du istället för att välja Kopiera efter högerklicket väljer Klipp ut, vilket beskrivs här

http://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-10/how-to-copy-or-move-files-and-folders-in-windows-10/

 

Right-click menus: Right-click a file or folder and choose Cut or Copy, depending on whether you want to move or copy it. Then right-click your destination folder and choose Paste. It’s simple, it always works, and you needn’t bother placing any windows side by side.

 

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1709 och hos mig fungerar det. Kanske det beror på alla ändringar du har gjort med Startmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har version 1709.

Kan mycket väl hänga ihop med startmenyändringarna och allt annat tweak.

Nu är inte detta min huvuddator, så jag får väl leva med högerklicksvarianten.

Men vore fint om jag kunde veta vad det är som påverkat, då jag troligen nu under våren kommer att gå från 8.1 till 10 på huvuddatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inga problem för mig heller med 1709

Men jag hittade detta https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-not-working-drag-and-drop-function-on-windows-10/

i register editorn tipset alltså, en bit ned på sidan.
Men läs noga:

Citat

IMPORTANT: If Attributes value is not included in the Registry, then the culprit of drag and drop issue is not related to corrupted Registry entries.

 

  • Som vanligt innan man ändrar något i registret skapa en ny återställningspunkt:
    Start > skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp klicka 'Skapa en återställningspunkt' och Enter > klicka 'Skapa > skriv något vad som helst i rutan och klicka 'Skapa' och sedan Ok.
     

Ps. För övrigt så googlade jag detta och kanske det finns mer tips att läsa:
https://www.google.se/search?biw=1830&bih=908&ei=pQfTWozuIaWe6AScr7y4Cg&q=windows+10+1709+can't+drag+%26+drop+files+&oq=windows+10+1709+can't+drag+%26+drop+files+&gs_l=psy-ab.3...388062.388062.0.388304.1.1.0.0.0.0.116.116.0j1.1.0....0...1c..64.psy-ab..0.0.0....0.PrqBpTJ5fhI

 

Och sedan inte att förglömma, det är skillnad på kopia och flytt:

-Drar man en fil/mapp från ett ställe till ett annat på samma disk blir det automatiskt en flytt av filen.
-Drar man en fil/mapp från ett ställe till ett annat mellan två olika diskar blir det automatiskt en kopia.

Den funktionen är inget nytt och har varit med i windows så länge jag kan minnas (men det visste du redan om).

Redigerad av Flyfisherman
Tagit bort ett olämpligt tips som handlar om att minska säkerheten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Flyfisherman säger:

-Drar man en fil/mapp från ett ställe till ett annat på samma disk blir det automatiskt en flytt av filen.
-Drar man en fil/mapp från ett ställe till ett annat mellan två olika diskar blir det automatiskt en kopia.

Ser att du tagit bort "EnableLUA" att ändra till 0.

Jag visste att det skulle stänga av UAC, men bara för att testa så stängde jag. Det hjälpte inte heller. Återställde genast till UAC på.

Jag var inte 100% tydlig i mitt första inlägg. Det gäller båda varianterna, alltså kopiera och flytta filer/mappar. Kopiera från en annan dator i nätverket och flytta internt.

Testade med att avinstallera Classic shell, men det påverkade inte.

Googlat hade jag också gjort och kikat på många olika tips. Och jag har alla rätta behörigheter under flikarna Säkerhet.

Högerklicka och kopiera/klipp ut och klistra in fungerar. Får duga tills vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag visste att du/vi skulle veta vad det handlade om naturligtvis, mest för att andra följare av tråden som kanske inte känner till hur "drag & drop" i Windows fungerar. :)

Ett långskott: kanske dax att kolla igenom filsystemet, man vet aldrig efter en sådan stor uppgradering det trots allt är frågan om?
Inte första gången strul har skett efter sådant.
Se punkt. 5, 6 och 7 i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/355907-windows-uppdate-1709-funkar-inte/?do=findComment&comment=1699488

 

Även om du kan leva med det är det säkert otillfredsställande och en källa till irritation

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade orsaken till att inte dra-och-släpp fungerade.

I tråden om Startmenyn hade jag skrivit om att jag tagit bort "Snabbåtkomst" från Utforskaren/Explorer.

Ändrade tillbaka registervärdet till default och då fungerar dra-och-släpp.

Och "Snabbåtkomst" är nu tillbaka i Utforskaren/Explorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha, det var ett nyttigt tips.
Markera ditt eget inlägg som bästa lösning!

:thumbsup:

 

Ps. Nu när jag tänker efter så läste jag något om detta "Snabbåtkomst" från Utforskaren/Explorer i nån av länkarna jag googlade fram tidigare, men tänkte inte så mycket på detta då. Kul att det fungerar i vart fall.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • Solution
Postad (redigerade)
På ‎2018‎-‎04‎-‎15 på 14:58, skrev Avicii:

Hittade orsaken till att inte dra-och-släpp fungerade.

I tråden om Startmenyn hade jag skrivit om att jag tagit bort "Snabbåtkomst" från Utforskaren/Explorer.

Ändrade tillbaka registervärdet till default och då fungerar dra-och-släpp.

Och "Snabbåtkomst" är nu tillbaka i Utforskaren/Explorer.

Nu har jag hittat lösningen för att ta bort "Snabbåtkomst" från Explorer och kunna dra en fil från en mapp till en annan. :D

Relativt nyligen har vi fått Windows 10 till jobbet och det fick mig att ta upp detta på nytt. Med lokal admin privs på min jobbdator så kan jag editera registret.

Tog genast bort alla mappar inklusive 3D objekt under "Den här datorn" samt "Snabbåtkomst".

Snyggt och rent i Utforskaren.

 

Utifall att någon har behovet så är det följande nyckel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer

Nytt 32-bitarsvärde (DWORD) som namnges till HubMode. Data sätts till 1 .

 

 

Redigerad av Avicii
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...