Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Systemdisk helt full


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Har en W10 installation på en hårddisk på 80G. Hd:n är helt full, typ 50 Mb ledigt. Datorn är rätt så seg också. Om man vill köpa en större hårddisk och flytta över installationen,  m h a ghostning t.ex., går det? Som alltid är det ju skönt att slippa installera om allt från början....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det en del hårddisktillverkare som ger den som köper en ny disk från dem rätt att använda deras eget program som är till just för utbyte av disk.

 

Köp gärna en SSD för de är mycket snabbare än en vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen o tack för svaren. Jag klonade disken till en större och den gick igång ok. Men nu kommer meddelandet fram att W10 inte är aktiverat vilket inte kom fram när den gamla systemdisken satt i. Det är enda skillnaden att disken är bytt, behövs en reaktivering även för byte av disk?

 

Ursprungligen så var det W7 på PC:n, inköpt begagnad från en datorfirma, det finns en dekal med W7 licens på höljet, sedan blev det uppgradering till W10 under Microsofts kampanj. Kan det förklara det hela? Och vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, har du bytt delar i datorn kan man få återaktivera Windows.

Prova detta: Start > skriv bara aktivering > i listan som kommer upp klicka på  Aktivering (systeminställningar) >  se om du kan aktivera Windows i den nya rutan genom att klicka Aktivera.

 

Får du problem med aktivering så har jag för mig att ett telefonnummer till Microsoft Sverige dyker upp i hjälpen, annars är det detta: 08 55 99 00 00
Bara att ringa till Microsoft support och förklara läget, så bör dom kunna hjälpa dig med detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...