Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regedit-problem


grer

Rekommendera Poster

Jag läste i PC för alla hur man kan ställa om till

högkontrast i många fönster på skärmen genom att göra

en ändring i registret. Just den egenskap hos skärmen som

jag är mycket beroende av ville jag gärna prova.

 

Efter att ha följt anvisningarna för ändringen var jag

framme vid själva ändringen i registret. Just när jag gjort

det kom jag på att jag inte hade antecknat de data som

stod där innan ändringen... Jag kom inte på något sätt att

göra det "ogjort" - och till sist avslutade jag regedit via

aktivitetshanteraren. Hm, det var kanske inte så bra,

eftersom jag numera kan konstater att varje gång jag

(prov)startar regedit så går den direkt till det läge där jag

gjorde ändringen som dock kvarstår... Se bifogad bild.

 

Jag har pillrat lite med registret förr men då har det alltid

återgått till utgångsläget. Hur ska jag få det att återta

normalt utgångsläge igen?

 

Kan någon med Windows 8.1 söka upp den plats i

registret, som framgår av min bild, samt låta mig tacksamt

veta exakt vad som står på den platsen i registret!

 

Reg Clip.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall börja med att tala om att jag har Windows 10 Pro, men kanske kan det vara till någon hjälp i alla fall. /bgjo

RegEdit snip_20180408092456.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag är mycket osäker på om dessa värden är fullt jämförbara... Och jag vågar knappast ändra - allt står kvar precis som på min bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska göra en ändring i registret är det bra att göra följande:

 

1. En systemåterställningspunkt som man kan backa tillbaks Windows (inkl registret) till vid problem.

 

2. En backup av just den delen av registret man ändrar och det gör man genom att högerklicka på något lämpligt i vänsterkolumnen, t ex Themes i detta fall, och välja Exportera. Vid problem startar man regedit och väljer att Importera den sparade filen.

 

Om du gör ovanstående så har jag svårt att tro att du inte kan pröva med bgjo:s tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att jag borde gjort saker annorlunda vid ändringen men i anvisningarna såg det så enkelt ut att jag inte tänkte på backup och återställning...

 

Men - i det läge jag befinner mig nu finns en återställningspunkt från 180404 och en från 180327 att tillgå medan regedit står i det läge det står som på bilden. Finns det något annat att göra än att prova med dessa punkter just nu?

 

Egendomligt nog har jag inte märkt någon annan skillnad på datorn nu än att regedit tycks ha fastnat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att RegEdit har fastnat. Så vitt jag minns så har man alltid kommit till den senaste posten när man öppnar den, men menar du att du inte kan flytta markören till en annan post? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows 8.1 virtuellt på VMware Player:

5aca0c4153c29_Win8.1regthemeshighcontrast.PNG.6eef514f35bbff3706ca2f0b99c6d8da.PNG

 

I strängen för Pre-High Contrast Scheme står:

C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\Microsoft\Windows\Themes\Speglinga\Speglinga.theme

 

Följ Cecilias tips ovan innan du ändrar detta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bgjo

Förbryllande, jag vill minnas att regedit startar med bara de översta fem mapparna synliga och sedan söker man sig till förväntad mapp. Kan jag minnas så konstigt...

 

Men för övrigt verkar regedit att fungera som den ska. Men den rad jag ändrat vet jag inte om jag kan ändra tillbaka - i synnerhet inte eftersom jag inte vet vad som stod där förut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Menar du att jag ska göra en systemåterställningspunkt och en backup samt ändra tillbaka - men till vad, jag vet ju inte längre vad det stod på den raden...

 

Ett alternativ vore kanske att lämna regedit som det är eftersom det inte finns några synbarliga verkningar efter det...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag menar punkt 2 som Cecilia tipsar om innan man gör registerändring och då kan du testa det som står i mitt inlägg ovan eller bara strunta i att ändra om du inte märkt nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bgjo

Nu har jag helt brutalt tagit bort den nyligen insatta raden i regedit och lämnat den i just det läget. Därefter startade jag om datorn och efter att ha kollat i regedit igen kan jag konstatera att den står i det läget där jag förväntat mig, d.v.s. med endast de fem översta mapparna synliga men allt annat osynligt.

 

Dessbättre märks ingen förändring hos datorn nu heller och kanske hade den första register-ändringen inte slagit igenom som förväntat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...