Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga egen minidator eller vänta?


Mikael63

Rekommendera Poster

Är sugen på att skaffa en MintBox Mini 2 Pro men behöver då vänta några månader.

https://blog.linuxmint.com/?p=3528

 

En tanke har då väckts om att bygga en egen av lösa komponenter. Men vad ska man satsa på då? Raspberry Pi? Arduino? Annat?

Tanken är att datorn ska fungera som en normal kontorsdator, dvs. surf, e-post, office, lite cad.

Och då måste detta flyta på bra mycket bättre än min nuvarande gamla dator.

Helst med Linux Mint som OS men det funkar med ex. Raspbian också.

Ska jag bygga något själv måste det dessutom bli billigare än MintBox dvs. hamna under 3000 kr.

 

Egna erfarenheter eller synpunkter i allmänhet?

 

Tillägg: Läst på lite och Raspberry Pi och Arduino går bort då de är lite väl klen fortfarande.

Har hittat alternativa lösningar som Asus VivoMini men det tycks som att dessa, och i princip alla andra liknande lösningar använder Windows 10 vilket jag inte vill betala för...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frakten från Californien för mina prylar i storlek som Mint Box gick på $70 flyg, spårbart.

Till det kom Moms 25% på priset plus frakten att betala på Postens utslämningsställe.

Så har du en uppfattning om vad det kommer kosta.

Jag hade valt en begagnad Proffsdator från Blåhuset och installerat Mint på.

http://www.blahusetdata.se/

Men jag har gott om plats....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Arduino är väl inte en dator i "typisk pc utförande" utan snarare en programmerbar krets. Den arduino jag har är inte i närheten att kunna köra program med enbart några kb ram och dessutom enbart en liten rom.

 

Jättebra för enklare saker som att styra hemautomatiseringsprylar eller om du vill konstruera en mackapär som vattnar blommorna åt dig. Men du kan inte köra traditionella operativsystem och program. Själv använde jag min till att byga en krets som tänder lampan när det blir mörkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, .M säger:

En Arduino är väl inte en dator i "typisk pc utförande" utan snarare en programmerbar krets. Den arduino jag har är inte i närheten att kunna köra program med enbart några kb ram och dessutom enbart en liten rom.

 

Jättebra för enklare saker som att styra hemautomatiseringsprylar eller om du vill konstruera en mackapär som vattnar blommorna åt dig. Men du kan inte köra traditionella operativsystem och program. Själv använde jag min till att byga en krets som tänder lampan när det blir mörkt.

Jo, precis. Tänkte initialt att det fanns "värstingmodeller". Ex. är ju nuvarande generation av Raspberry Pi betydligt kraftigare än den första generationen. men som sagt dessa utgår..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hurdan stationär dator det blir men Nyhetsrobototen har idag postat detta:

2 timmar sedan, Nyhetsroboten säger:

2493582027.jpg
Enkortsdatorn Raspberry Pi har många användningsområden. I denna guide visar vi hur du använder den som en klassisk, stationär dator.ezrnQA1y1xQ

Läs hela artikeln här

https://eforum.idg.se/topic/355946-steg-för-steg-så-förvandlar-du-din-raspberry-pi-till-en-stationär-dator/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... hmm...

Då får man ta sig en funderare.. kanske inte tänka sig detta som ett "enkelt" köp av ny dator utan mer som ett projekt och där jag petar in Mint..

Hm..

 

Tillägg: Men nä.. minnet är på endast 1024 Mb vilket är vad ex. webbläsaren Chrome med en enda flik öppen behöver..

(Pale Moon behöver ca en fjärdedel varför jag använder den i min dator med 4 GB minne)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ställ dig frågan först:

Vad skall jag använda datorn till?
Behöver jag extra resurser (prestanda) för detta?

Avser jag att kunna köra den på Mint och vad behövs då?
Om inte - vad kan tänkas falla in i behovet jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. ja så här är det, tror jag:

  1. "Vill ha". Tycker det är kul med en dator som är designad för just Linux Mint, som jag själv gillar och använder.
  2. Min stationära dator upplevs ibland som lite trött trots 4 GB RAM, låter en del, ger värme *) tar lite plats osv.
  3. Precis, 3. summan av 1 & 2 ovan.
  4. Behöver (själv) datorn för surf & e-post, enkel ordbehandling, ibland lite CAD (Draftsight). Min stationära klarar detta utan problem idag, förutom punkt 1 ovan. Ska jag ersätta en dator med en annan, en ny, så måste den nya vara bättre än den gamla.
  5. Den stationära körs ibland i XP-miljö där några spel körs vilket innebär att den på något sätt behöver finnas kvar. Med den bakgrunden skulle det vara tänkbart med något helt annat, som ett projekt, typ Raspberry. Men då hamnar jag åter tillbaks på punkt 1, 2 osv..
  6. Tillbaks till MintBox alltså. Då kommer problemet som jag beskriver i en annan tråd. Vad kommer den att kosta? Och egentligen är trådrubriken i den här tråden lite missvisande. Jag behöver inte vänta egentligen. Fabriken bygger datorerna redan nu till de som anmält intresse. Dock levereras de med nuvarande version av Mint (18.3).
  7. Okej. Intel NUC eller Asus VivoMini osv. Tja det skulle ju lösa punkt 2 & 4 men 1 & 5 kommer ju då att kvarstå... Och jag har inte lyckats hitta ett färdigt paket, där leverantören då rimligen får ansvara för att prylarna fungerar tillsammans. Alltså chassie/cpu + minnen + disk + inget OS/Linux. (Jag vill inte betala för Windows 10).
  8. Vilket nog leder mig till att skrota hela tanken.
  9. Eller?

 

*) Jo, även en ny dator kommer att avge värme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ovanpå detta, så tänk på framtiden, dvs. att datorn skall hålla i minst 3-år och då tänker jag inte på kvaliteten utan dess prestanda och systemresurser.
Vore ju för trist om du lägger ned pengar i dag och i morgon klarar den inte av vad du vill göra.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...