Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluetooth har lagt av?


Mikael63

Rekommendera Poster

Vet inte var jag ska börja.. men:

För två dagar sedan fungerade BT-anslutningen mellan dator och mobil. Gjorde en backup med (MyPhoneExplorer)

Efter det har datorn startas om pga. en uppdatering som IT-avdelningen petat in. Vet inte om det har med saken att göra men..

Idag testade jag en (annan) applikation för att koppla ihop dator & mobil, via BT, men det misslyckades.

Testade då med MPE igen och även där misslyckades detta.

Prövade att ta bort "sammankopplingen" både i mobil och i dator och parkopplade. Detta fungerade så att telefonen var synlig under Devices i datorn och datorn var synlig på motsvarande ställe i telefonen.

Dock endast sammankopplade, ej anslutna.

Googlade och ändrade enligt https://support.microsoft.com/sv-se/help/952818/connect-a-bluetooth-device-that-does-not-have-or-require-a-transceiver

Hjälpte inte.

Startade om datorn (höll inte på att få igång den) och nu fungerar inte ens sammankopplingen.

Datorn ser inte mobilen (gjort den synlig). Mobilen ser datorn men kan inte ansluta då någon förfrågan om kod dyker upp på datorn.

BT i mobilen fungerar, Headset & Gear är ansluten.

 

Vad göra härnäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kontrollera i enhetshanteraren först så det inte är något vingel där och att bluetooth enheten finns listad, annars kanske du måste ladda om drivrutinen och det kan vara ett tips att göra i vilket fall som helst och helst då drivrutinen från datortillverkarens supportsida.

 

Sedan kontrollera att  tjänsten är startad:

Start > sök > skriv services.msc (eller tjänster) > högerklicka på 'Bluetooth support service' => se till att denna är startad och kanske satt till automatisk.

 

Ps. Jag missade att det det tipset om 'Bluetooth support service' redan stod i din första länk. ;)

Men kolla alla tjänster som heter något med Bluetooth xxx i den listan och att dessa är startade och satt till automatisk.

 

Se också denna felsökningsguide: http://www.thewindowsclub.com/bluetooth-devices-not-showing-windows

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i guiden enligt länken.

Steg 2 hade jag redan gjort.

Körde felsökning enligt steg 1 och den hittade ett fel med BT, och som fixades. Hjälpte inte.

Gjorde då en systemåterställning till innan installationen av "annan applikation", ovan, och efter det hittas min mobil direkt, utan någon ny sammankoppling. Gick att föra över en fil.

MPE kunde inte ansluta och en koll i mobilen visar inte att mobilen är sammankopplad med datorn.

 (fast datorn visar att så är fallet)

Tar bort enheten i och lägger till den igen.

Efter det kan MPE ansluta. :)

 

Torde vara omöjligt att säga exakt vad som hänt men nu låter jag det vara så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En ren gissning är att någon Windows uppdatering ställt till det, för liknande fenomen har jag tidigare stött på även på Windows 10 efter att en viss uppdatering av detta skett och som ändrat på saker och ting som tidigare fungerat klanderfritt.

Att en enhet eller tjänst inte har startat korrekt och har då fått strula med tjänster och ibland helt sonika en ominstallation av tillverkarens drivrutin för just den specifika enheten har då löst problemet,  fast det har i.o.f. inte gällt just BT.

 

Men kul att det fungerar nu i alla fall och kanske någon annan kan ha nytta av det du gjort.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, eller om det nu var den applikation som jag installerade som ställde till det men den har jag kört några gånger tidigare utan problem.

Kanske lägga in vilken detta var, om någon annan råkar ut för samma sak, i samband med installation.

Remote Phone Call

https://www.justremotephone.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog Windowsuppdateringen som ställde till det för nu är det likadant, efter en uppdatering/omstart.

Windows hittar inga drivers.

Får försöka med Samsung..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ladda hem senaste drivrutinen från dator- eller moderkortstillverkarens supportsida och (om)installera den.

Det kan mycket väl vara att du har haft en äldre drivrutin som inte riktigt är optimerad för ditt operativsystem eller att den helt enkelt är gammal.

 

Om det är Microsoft Windows egen drivrutin så bör du definitivt söka efter tillverkarens.

Det ser du i Enhetshanteraren > expandera enhet och högerklicka på denna > egenskaper > drivrutin => så framgår det tillverkarens namn samt version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks inte finnas någon att ladda ner helt enkelt. 

Förra gången detta hände så fick jag även problem med svart skärm efter login.

Så även denna gång. Skrivbordet startar helt enkelt inte upp. Men hefter någon halvtimme så startar det och då fungerar även blåtand igen.

 

Även fast blåtand nu åter fungerar har jag ett par utropstecken i enhetshanteraren:

 

image.png.c8d94bd54c03873d997ee0394913b3ef.png

Försök att uppdatera ger

image.png.13e3a20690ad52f16885c097b495009e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej det fungerar inte alltid att söka efter nyare via enhetshanteraren, utan du måste leta på datortillverkarens supportsida och därifrån manuellt hämta och installera.

Då kan man ibland antingen få packa upp denna annars högerklickar man på drivrutinen och väljer installera, ja om det inte är en vanlig setup.exe förstås.

 

Vad är det för dator: stationär eller bärbar, fabrikat och modellbetckning?

 

Är det ett specialbygge eller vilken som helst dator så kan du utläsa vad moderkortet eller datorbetckningen heter med gratis Speccy

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Förra gången detta hände så fick jag även problem med svart skärm efter login.

Så även denna gång. Skrivbordet startar helt enkelt inte upp. Men hefter någon halvtimme så startar det och då fungerar även blåtand igen.

 

Du bör nog se till att du har senaste drivrutin för grafiken.

Är det Intel inbyggd grafik i processorn som används så använd Intels drivrutinsassistent: https://downloadcenter.intel.com/

 

Är det AMD https://support.amd.com/en-us/download

Är det Nvidia http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

 

Speccy talar om exakt vilken typ av grafik du har och du kan jämföra med enhetshanteraren vilken drivrutinsversion du redan har installerat.

Även där gäller om det är Microsoft Windows VGA standard grafikdrivrutin skall du omgående byta ut den mot grafiktillverkarens, annars går du miste om både möjligheter till högre upplösning och inte minst grafikprestanda - rejäl skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klagat hos IT och ifrågasatt om det är meningen att det ska ta en halvtimma innan man har tillbaks skrivbordet.

Hittade nån tråd där detta berodde på ett inloggningsskript som hängde sig. Kanske någon timeout som gör att det till slut startar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja har du en IT-avd så är det ju deras ansvar att få burken i ordning med tipp topp drivare.

Och apropå drivrutiner så har du nåt vingel med nätverksdrivrutinerna också som det verkar på din bild.

Så det bästa är väl att ladda hem alla drivrutiner från tillverkaren och börja med Chipset.

 

Förutom grafiken som du hämtar direkt från grafiktillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...