Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sommartid!?


Mikael63

Rekommendera Poster

Den här diskussionen angående sommartid.. 

Om vi ska ha den, om vi ska har "permanent" sommartid...

Jag skiter i vilket just nu, tycker det vore bättre om man kunde införa sommar i stället...

 

 

IMG_20180325_163227.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Uj uj.. Vi hade +30 mot fasaden igår, visserligen i solen men ändå. Första t-shirtdagen på altanen. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om var du bor Mikael men som sydhalläning anser jag att det är almanackan som borde justeras och det ca tre månader. Det är närmare regel än undantag med + grader och regn vid jul och sedan svinkallt och snö i feb-mars. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

-10 i natt och nu är det runt nollan, nån plusgrad bland och solsken, blå himmel. Kanonfint.

Så har det i stort sett varit senaste veckan, tyvärr gör detta att gatorna är glashala - det smälter på dagarna i solen och fryser till när den gått ned.

 

Det är heller inte helt ovanligt att det ibland kan snöa på sista april, trots att våren infunnit sig och i övrigt snön är borta.

Får se hur det blir i år.

 

Fast fullt så illa som 1867 skall det inte behöva bli, då det det var missväxt och bedrövligt hela året:

DAGBOK FRÅN RÖDNINGSBERG 2:3

 

Citat

Juni började med kall och regnigt väder, kälan sitter fast i jorden och
ingen såning är börjat ännu. den 4 Juni intet det ringaste täcken till något
löf ty löfskogen är alldeles osprutten och penningbrist i yttersta grad
tiderna ser ganska bekymmersamma ut och allmänheten klagar deröfver,
idag den 12 Juni började vi att så, men kall blåst fast de visar 12 g. mitt i
dagen. Isarna är kör-o gångbara och ligga landfasta ännu idag. Tidningar
berätta att i Norrbotten ligger djup snö ännu och folk äter bark och mossa
samt folk och kräatur har der svultit ihjäl. ännu är löfskogen svart och
marken hvit.den 19 juni började värmen att stiga till 15 o 20 g.v. natten
mot den 21 vart det blixt på blixt och Tordön och föll ett störtregn i strida
skurar. marken börjar att gröna men löfskogen brun isarne ligger qvar
ännu vädret lugnt och stilla, den 22 29 g.v. det visar grönt och börja gå
fort den 23 smältade isen i Alsensjön den 24 o 25 å Storsjön. värmen
växlade mellan 10 o15, 20 25 g.v. men detta tog snart slut.den 29 6 g.v.
den 30 10 g.v. den 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för inlägget, Flyfisherman, det gör dagsläget lite lättare, när man vet att det kunde ha varit värre... för det har varit värre! Och nu ser man fram mot en varm och solig sommar, precis så som alla somrar var i barndomen. Fast de var säkerligen betydligt sämre än vad minnet säger. Minnesbilden vill jag dock behålla - tänk vilka sköna somrar det var förr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på nyheterna att man varnar för risk för gräsbränder..

Jag har nyss kommit in efter att ha kört snöslungan..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det kan vara bra att känna till att när vi plockar fram grillen och trädgårdsmöblerna ska vi vrida fram klockan och är vi packar ihop grillen och ställer tillbaka trädgårdsmöblerna ska vi vrida tillbaka klockan. Det är ett enkelt knep för att komma ihåg hur det ska vara. Jag tycker inte att det är så värst frustrerande med en timme framåt eller bakåt, men jag förstår om bönderna tycker att det är störande på grund av att djuren hamnar i obalans. Om vi tog bort vintertiden eller sommartiden och lät det bara en tid hela tiden måste jag tyvärr erkänna att jag skulle sakna att ställa om klockan!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på sommaren ställer man tillbaka trädgårdsmöblerna på uteplatsen, där de hör hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

på sommaren ställer man tillbaka trädgårdsmöblerna på uteplatsen, där de hör hemma...

Hahahahaha! Ja, det gör man i och för sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag personligen vurmar starkt för att detta vansinne med sommartid avskaffas, en gång för alla.

Och att vi fortsätter med normaltid dvs. vintertid. GMT +1

Vissa tycker vi skall ha konstant sommartid istället (GMT +2), men det är ofta dom som inte tänkt igenom det hela grundligt.

 

Ryssland tex. har avskaffat sommartid och t.o.m. EU diskuterar detta.

Jag kan inte se någon som helst vinning med sommartid som uppväger dom negativa följdeffekterna.
 

Det hela är bara ett stort trams.

Mina egna tankar om det hela.

Mvh ;)

 

Ps. Eller det mer korrekta UTC istället för GMT.

Samma tid dock. UTC är helt enkelt noggrannare och GMT-tid används inte idag i nån större bemärkelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med , att ha sommartid är bara idioti, finns ingen vinst med detta idag. det har historiskt aldrig varit några problem att ha normaltid.

Så jag hoppas vi kommer att återgå till att ha normaltid året om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Jag personligen vurmar starkt för att detta vansinne med sommartid avskaffas, en gång för alla.

Bönderna tycker inte om växlingen mellan sommar- och vintertid eftersom djuren blir lidande. De är vana vid att få sin mat eller bli ompysslade en viss tid på dygnet och när man flyttar klockan en timme framåt eller bakåt ruckas den balansen. Inte heller kan man förklara för ett djur att just nu är det sommartid och därför känns det annorlunda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu korna t ex är vana att bli mjölkade klockan 6 på morgonen och kvällen under vintern så är det väl inget som hindrar bönderna från att mjölka dem klockan 7 på morgonen och kvällen när det är sommartid. Då behöver ju inte korna ställa om sig (och bönderna kan slippa det också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev fagerja:

Det vettigaste skulle vara att helt övergå till UTC.

Vore det verkligen vettigt? Skulle det egentligen ändra något? Ponera att du sitter på jobbet och behöver skypa någon på ett kontor i Tokyo. Just nu när vi har sommar tid så måste du räkna vad klockan är i Tokyo, sju timmar bort så det faktiskt är någon på kontoret och du inte skypar för tidigt på morgonen eller för sent på kvällen. På vintern när vi har normaltid så är det 8-timmar skillnad då Japan inte har sommartid.

 

Om vi går över till UTC, så är det nio timmars skillnad. Så du har fortfarande samma problem med att räkna ut när du kan ha ditt skype-möte.

 

Om det inte är så att du tycker att alla på hela jorden ska gå över till UTC. Då stämmer det att klockan kommer vara samma i Stockholm som Tokyo, men inte sjutton kommer Japanerna jobba samma timmar för det är ju mitt i natten, så nu måste du klura på vilka tider Japanerna jobbar och anpassa tiden för ditt möte. Problemet med att folk är på jobbet olika tider finns kvar, men du har irriterat ett mycket stort antal människor att dom inte längre får jobba 8-17 utan istället 15-24 eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis bör hela jorden övergå till UTC. Naturligtvis skall arbetstider m.m. lokalt anpassas till dygnets ljusa tid. Problemen med olika tidszoner försvinner för de som bor eller arbetar vid gränserna. Exempelvis bor i Torneå och arbetar i Haparanda. Alla gånger ett klockslag anges måste man även ange om det är finsk eller svensk tid, Samma problem vid resor över tidzonsgränser. Det är många som missar sitt anslutning för att de glömt ställa om sin klocka. De som talar Swahili räknar traditionellt timmarna från soluppgången så deras klocka går 6 h efter officiell lokaltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om nu korna t ex är vana att bli mjölkade klockan 6 på morgonen och kvällen under vintern så är det väl inget som hindrar bönderna från att mjölka dem klockan 7 på morgonen och kvällen när det är sommartid. Då behöver ju inte korna ställa om sig (och bönderna kan slippa det också).

 

För en mjölkbonde fungerar det inte så lätt.

Har dom anställda så blir det ytterligare problem samt inte minst logistiken för mejeriernas tankbilar.

Dessutom blir det två omställningar, en på våren och en på hösten.

Om mjölkbönderna ansåg det vore så enkelt skulle dom väl knappast ha uttryckt sitt missnöje över detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎06‎-‎16 på 21:25, skrev Flyfisherman:

Vissa tycker vi skall ha konstant sommartid istället (GMT +2), men det är ofta dom som inte tänkt igenom det hela grundligt.

 

Fast det behövs inte mycket "tänk" för att inse det korkade med ständig sommartid.

 

Att ställa om mellan normaltid och sommartid har en funktion. Det är ett sätt att anpassa "soltid" på morgnar och kvällar i förhållande till arbetstiden, m m. Man får t ex "längre kvällar" på sommaren (om man jobbar "vanlig dagtid"). Om man tycker att en sådan omställning är bra eller inte är en annan sak.

 

Genom att föreslå ständig sommartid säger man samtidigt att arbetstider och öppettider i butiker, m m, en gång i tiden har lagts en timme för sent på dygnet. Att rätta till det genom "ständig sommartid" är enligt min mening totalt bakfram.

 

Tiden är nå't som "går" (eller hur man nu vill uttrycka det). Klockan är det vi har för att kunna veta när tåget går eller arbetet börjar, en referens för att samordna diverse aktiviteter. Det verkar vettigt, som det blivit, att klockan är 12 (mitt på dygnet) när solen står i söder (här på norra halvklotet), och som högst på himlen (på ett ungefär, beror förstås på var i tidszonen man befinner sig).

 

Har t ex arbetstiden hamnat fel på dygnet är det väl bättre att rätta till det än att ändra på "referensen", klockan. Dessutom finns det massor av arbeten i dag som utförs på andra tider än "vanlig dagtid", som det kanske inte finns anledning att flytta på.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...