Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meddelande om 'tjänsten Windows säkerhetscenter'


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Ok.

Jag har en gammal laptop med Windows 7 där det tidigare varit Avast Free som jag plockat bort, startat om och installerat NIS (Norton Internet Security) på.

Inga problem med detta.

Vad jag dessutom gjorde efteråt var att i Kontrollpanelen > Program > Microsoft Security Essentials => avinstallera och omstart.

 

Allt frid och fröjd tills jag såg det här i aktivitetsfältet:

5ab5d49f8baff_AktiveratjnstenWindowsskerhetscenter.PNG.dbacdefa63dfa25abd39676cd741a911.PNG

 

Hur blir jag av med detta irriterande?
För i Tjänster finns absolut ingenting med det namnet.

 

Eller har jag gjort bort mig genom att avinstallera 'Microsoft Security Essentials' fast att ha två olika säkerhetsprogram i gång på en gammal burk (eller vilken burk som helst för den delen) känns ju alldeles uppåt väggarna fel. Att ha mer än ett antivirusprogram på datorn är ju direkt hämmande.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jaha,

så då laddade jag hem 'Microsoft Security Essentials' https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5201

och ominstallerade detta, startade om datorn, lät det skanna igenom och sedan fick jag en uppmaning om att starta om igen och hör och häpna: den felflaggan är nu borta.

 

Så kräver då Windows 7 att man absolut har 'Microsoft Security Essentials' när man samtidigt har NIS?

Alltså dubbla antivirusprogram i gång eller hur fungerar det?

Verkar mycket märkligt. ;)

 

Ps. Fast jag kan inte se tjänsten 'Windows Säkerhetscenter' i Tjänster, vilket var det första felmeddelandet. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänsten heter "Security Center" på engelska, så inget "windows" först, om det hjälper dig att hitta den.

 

Vad hände när du klickade på "Öppna Åtgärdscenter"?

 

Är Norton-versionen kompatibel med Windows 7?

Det var problem när Windows 7 var rätt ny och folk använde för gamla Norton-versioner som inte hanterade säkerhetscentret. För gammal version har du väl inte men för ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för svar.
Hände inget, fanns inget.
Nix, ingen sådan tjänst över huvud taget.
Japp NIS är 100% kompatibel med Windows 7 och detta på ren fråga med deras personal via chatt, så jag måste tro på dom.
Dessutom: https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb20080410115446EN_EndUserProfile_en_us
 

Jag har alltså senaste, samma som jag har på min rätta stationära.
Har ytterligare en licens kvar att utnyttja av totalt 5 st. och detta kommer från PC För Alla prenumerationen som jag tycker ni övriga bör ta och kolla upp.


Visserligen har jag haft NIS i bra många år,  men dom senaste 4-5 åren tycker jag att dom fått till en produkt som inte tar upp osedvanligt mycket systemresurser, tvärtom jag kör den på en gammal slö burk från 2005-2006 eller nåt och absolut inga problem!  - vilket var fallet i början av 2000-talet när Norton blev ökända för att slöa ned datorerna och där har jag testat både McAfee och annat och det var nästan ännu värre då, eller rättare sagt det var värre.
Sen hur dom står sig rent säkerhetsmässigt det har jag mindre koll på, men visst brukar dom ligga bland top 5?

 

Mvh

 

Ps .Ett stort plus var att jag tidigare hade c:a 180 dagar kvar eller vad nu var, men efter en trevlig chatt med Symantec (Norton) i Sverige så lade dom på ytterligare 365 dagar till detta för PC För Alla prenumerations erbjudandet (det var i fjol). Inga problem alls med detta. Men man måste kontakta dom för att få det gjort och superenkelt via Symantec chatten. Man får också då ett helt nytt serie nr och aktiveringsnyckel, men inga problem med detta.
Och det roliga var att tidigare hade jag licens för 3-burkar, men efter detta licens för 5-burkar. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men ang. det där med dubbla antivirusprogram? Eller är det så att Microsoft Security Essentials  bara ligger vilande på nåt sätt i bakgrunden och endast kör i gång när det kommer från Windows update borttagning av skadlig programvara (andra tisdagen varje månad)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv säger, är två antivirus program inte bra.

 

Nu har inte jag längre Windows 7 på någon av mina datorer men jag vill minnas att jag hade samma problem med ett antivirus program med Windows 7.

Windows 7 kunde inte känna igen att progammet fanns på datorn och varningsrutan kom upp. Om jag minns rätt gick det att stänga av varningsfuktionen i Åtgärdscentret.

Här är en artikel om problemet.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/2482947/system-health-report-doesn-t-detect-antivirus-programs-in-windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en version av Norton som ska fungera i Windows 7, är det möjligt att det hjälper att avinstallera Norton, köra Norton Removal Tool, köra Avastclear (för att få bort alla rester av Avast), starta om datorn och installera Norton igen med förhoppningen att det denna gång lyckas få till en korrekt registrering i säkerhetscentret (eller om det var Norton som håller på med att ersätta säkerhetscentret med sitt eget program att det lyckas bättre med det då). Har för mig att det hjälpte ibland när Windows 7 var nytt och felmeddelandet var mer vanligt.

 

Citat

The WSCSVC (Windows Security Center) service ...

...

Service Name (registry): wscsvc
Display Name: Security Center

http://www.blackviper.com/windows-services/security-center/#Windows-7

Men Norton har åtminstone varit inne och fipplat med den i tidigare versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag skall testa igen. Väck med MS SE dyngan till att börja med.

Avastclear tool har jag förvisso redan kört i felsäkert läge (som är ett krav och verktyget sköter själv om att boota om till felsäkert läge), men det fanns ingenting kvar efter vanliga avinstallationen och Avast säger själva att det verktyget bara behövs om det inte på normalt sett går att avinstallera via kontrollpanelen > program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ha, jag körde verktyget bara rakt av och svoosch sade det, häck och nu är MS SE väck!

Inga problem med flaggan än så läng av vad jag kan se och då får vi anse tråden löst och ditt senaste svar markerar jag.
Mvh ;)

Ps. På denna laptop Windows 7 64-bit med alla olika laptopsprogram, fast jag har stängt av en ohygglig massa tjänster och autostartade och resten av all bloatware har jag avinstallerat - så är primärminnets förbrukning av totalt 4GB - endast 1,38GB! Hehe
Så lite har jag nog aldrig varit med om på ett 64-bitars system, måste vara rekord i alla fall för mig.
32--bitars vet jag av erfarenhet brukar ligga runt en halv GB mindre än motsvarande 64-bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...