Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Perkulator - vad betyder det och var kommer ordet ifrån?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Vi har en perkulator för att koka kaffe och jag har alltid sedan 90-talet funderat på var ordet kommer ifrån och vad det betyder.

Det låter finskt/ungerskt (samma språkrot), men vet absolut inget om ordet och kan vara helt fel ute.

 

Ps. Ett tips är att använda kok-kaffe i denna, det kan hända att det blir något dyrare/kopp eftersom man får lägga på lite mer, men smaken och resultatet blir en enorm uppvägning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Aha, intressant och ordet percolatin kommer från latinets  percōlāre, "to filter" or "trickle through".

Det var detta jag var ute efter.
Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det finns många engelska ord som har prefixet "per", som betyder "genom" på latin. Om det engelska verbet percolate står det i mitt papperslexikon Collins Cobuild Learner's Dictionary: If something percolates somewhere, it passes slowly through something that has very small holes or gaps in it. Example: Rain water will only percolate through slowly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perkulator användes flitigt på 50-60 talet när man bryggde kaffe. Dom finns säkert nu också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det beskriver ju precis vad som sker med en perkolator.

När vi ändå är inne på ämnet prefixet "per" eller jag kanske skall starta en ny tråd?

OK, jag gör det.

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 minut sedan, iPelle säger:

Perkulator användes flitigt på 50-60 talet när man bryggde kaffe. Dom finns säkert nu också.

Varför undrar du?

Klart dom finns och används flitigt av nästan alla jag känner åtminstone här i Jämtland och som sagt tidigare tips ovan: använd kok-kakffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flyfisherman säger:

Varför undrar du?

Klart dom finns och används flitigt av nästan alla jag känner åtminstone här i Jämtland och som sagt tidigare tips ovan: använd kok-kakffe.

 

Vi Stockholmare slutade med kokkaffe och vedspis för 50 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
31 minuter sedan, iPelle säger:

 

Vi Stockholmare slutade med kokkaffe och vedspis för 50 år sedan.

Ja kanske därför jag får sån hemlängtan efter riktigt gott kaffe varje gång jag besökt kungliga huvudstaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...