Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maximal säkerhet med dubbla inloggningar – så gör du i 5 tjänster


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Beslöt skaffa mig ett Outlookkonto. Avsikten är att lägga alla webbköp där för att hålla gmailkontot till privata mail. Inga problem.

Men nästa gång jag ska logga in så vill Microsoft ha ett telefonnummer. För att skicka en bekräftelsekod på. Så jag skickar MITT mobilnummer. Inte kommer det någon kod. Efter 3 försök så är det färdigkört.

Nästa dag nya försök med MITT mobilnummer. Inte får jag någon kod men efter två försök lånar jag en kamrats mobil och skickar hens nummer.

Nu kommer det en kod och jag kan logga in på Outlookkontot.

Säkert ?

 

Det jag dessutom är mycket tveksam till: Är det överhuvudtaget säkert lämna över ett mobilnummer till företag som lever på annonsering och informationsinsamling ?

Sedan jag skippade mitt fasta Telia abonnemang slipper jag numera "erbjudanden" från 0700, Phonera osv om att byta mitt privata Telia fast telefon abonnemang till ett Företagsabonnemang.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/tiotal-operatörer-använder-fula-metoder-1.165811

Slipper erbjudanden om lunch och kapitalrådgivning. (Kollade upp kapitalrådgivningsföretaget, de sökte mötesbokare och kapitalrådgivare och hade alltid gått med förlust)

osv.

http://www.svenskhandel.se/Varningslistan/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jannejanne säger:

Är det överhuvudtaget säkert lämna över ett mobilnummer till företag som lever på annonsering och informationsinsamling ?

Jag har 2-stegsverifiering för både Google- och Microsoft-konto via mobilen, men jag har inga problem med att okända företag skulle ringa eller SMS:a min mobil. Det skulle drabba de två företagen hårt med stora kundtapp och badwill om de sålde mobilnumren vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att även om Microsoft och Google har intresse av att samla in information i annonssyfte så har dom nog större intresse av att visa upp sin säkerhet. Framförallt Microsoft tjänar ju stora pengar på sina onlinetjänster som Outlook, Office, Azure osv. Så precis som Cecilia säger så skulle det vara ganska katastrofalt om folk fick sin privata information läckt när dom använder dessa tjänster. Så man får nog skilja på Microsoft och Googles annonsering och deras säkerhetsengagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Vi ringer upp IIS säkerhetschef Anne-Marie Eklund Löwinder, som är en av Sveriges mest välrenommerade experter på området. Hon oroas av att nätfiskebedragarna blir allt slugare – samtidigt som många användare fortfarande nöjer sig med ett lösenord för att skydda sina e-postkonton.

...

– Det må vara så att användaren har ett otroligt bra och säkert lösenord, men glömmer att ha tjänsteleverantörernas säkerhet i åtanke. Det händer att lösenordsdatabaser läcker ut, och då dröjer det inte länge innan hackaren försöker få åtkomst till andra tjänster än den som läckt.

...

Finns det någon anledning att inte använda tvåfaktorsautentisering idag?
– Nej, absolut inte. Det är enklare än man tror att stjäla lösenord. Mejlen är särskilt viktig att skydda, om någon tar sig in där kan denne återställa lösenorden för många av dina andra konton. Det är lätt att glömma hur vansinnigt många tjänster vi använder i dag, som är kopplade till e-postkontot på något sätt.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.699250/google-advanced-protection-program/sida/3/experten-enklare-an-man-kan-tro-att-stjala-losenord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...