Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskabel och 220 V kabel


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Jag skulle vilja dra en nätverkskabel mellan två ställen i mitt hus. Väldigt passande är det redan en 220V kabel som är dragen

i en kabelkanal nästan precis mellan dessa två ställen. I den kabelkanalen finns det utrymme för min nätverkskabel. Fungerar det att lägga in min nätverkskabel i samma kabelkanal? De kommer att ligga tajt men de får plats båda två. Sträckan är ungefär 4 meter. Jag tänker på ev. störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt skulle jag svara Ja, det fungerar. Beror ju kanske på längden men..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en dubbelisolerad kabel med 220 V i kanalen eller är det enkelisolerade trådar som är det vanliga i rör?

 

Det är inte tillåtet av säkerhetsskäl att dra vanlig nätverkskabel i ett rör med enkelisolerade trådar som innehåller 220 V eftersom nätverkskabeln inte tål 220 V, vilket det kan utsättas för om något händer med trådarna (skavs). All 220 V ska vara ha två isolationslager innan det finns något som inte tål 220 V.  Se t ex det som elektrikern Bo Siltberg skriver här: https://www.byggahus.se/forum/threads/12v-och-220v-i-samma-roer.306573/#post-2846272

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Kabeln i kabelkanalen är en vanlig utanpåliggande installationskabel som ligger i kabelkanalen för utseendets skull. Inte enkelledare som i VP-rör. Jag tänkte mest på störningar ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju lugnt både säkerhetsmässigt och när det gäller störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman

En nätverkabel av typen twisted pair (UTP oskärmat tvinnat par), där trådparen är tvinnade för att utjämna störningar är väl bäst.

Patchkabel Cat 6 UTP tex. eller om du avser höga hastigheter i framtiden Cat 6a UTP

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om elkabeln är dubbelisolerad installationskabel, så kan du lägga en UTP Patchkabel typ Cat 6 installationskabel i samma kanal, utan större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ts kanske har löst detta redan då det var en månad sedan men "anpassad för utomhusbruk" är inte relevant i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, blev lite fel där i tankegången, gick lite fort, utan genomläsning av tråden, inlägget något justerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...