Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med repeater


cmfe

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en router som heter RT-AC68U. Vi har fiber med Bredbandsbolaget. Har sedan köpt en repeater som heter RP-AC66. Den är inställd på repeater mode och enligt Asus så innebär det att den ska förlänga kanalerna från routern. Men det som har hänt är att det blir ingen internetuppkoppling alls för vissa enheter. Det gäller inte hela tiden utan till och från - men mer problem än inte. Ipads, mobiler, datorer etc hittar nätverket men lyckas inte ansluta helt och man får således inget internet. Både routern och repeaten har den senaste mjukvaruuppdateringen. Vi bor i ett hus i två plan där routern står på nedre planet och repeatern är på det övre planet. De är inte ihopkopplade med sladd utan trådlöst. Jag behöver tips vad göra? Är det några inställningar man bör göra osv? Vad kan det bero på? Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en repeater för att få bättre signal i sovrummet. Och när jag satte den i "vanligt" repeater-läge där den har samma namn som mitt nätverk brukar ha, dvs om mitt nätverk normalt har namnet Snurrilutt så hade även repeaterns nätverk det namnet då blev min surfplatta lite fundersam till vilket nät den skulle ansluta då den kunde se båda. Och verkar som den försöker hoppa mellan de två näten och då blev anslutningen riktigt dålig. Så jag döpte om repeaterns nätverk, då förstod surfplattan att den skulle vara ansluten till det nätet och det blev stabilare anslutning.

 

Så du kanske kan prova något liknande med att ha olika namn på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för denna idé. Min undran är bara - om de heter olika vad händer då i min device. Måste inte jag logga in på nytt då om jag förflyttar mig i huset eller kan mobilen/datorn/plattan själv hoppa mellan olika Wifi per automatik - är det någon inställning jag måste göra då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hoppar mellan de nätverk som finns tillgängliga. Dock kanske den inte per automatik väljer det starkaste om "den svagare" ändå fungerar skapligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...