Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Efter Flytt av databas går det trögt


KIVA_62

Rekommendera Poster

Hej,  Har gjort en flytt av databas från en MS SQL Server till en MS SQLExpress 2014. 

Vi har en webbshop som pratar med databasen men periodvis så går det väldigt segt. Sen brukar det lossna igen när våra server hostare har kört patch-uppdateringar visar det sig.

 

Vi analys av loggar m.m. visar det sig att det har någonting med "Missing index" att göras.  Jag har speciellt två tabeller som är kopplade till varandra shopOrder --> shopOrderPoster

Jag har inte indexerat någonting men däremot så har jag ju ett id i varje tabell som räknar upp med 1. . När de gjorde flytten fick jag manuellt gå och lägga in alla sådana (Identity Seed) , då det inte gick att göra en ren flytt utan de körde script. Nu upptäckte jag att "Primär nyckeln" som ska räknas upp med en i shopOrder för varje ny post ibland hoppar upp 1000 i räkningen, senast i samband med att det började gå normalt igen.

 

Är det någon som vet vad felet kan bero på ?  

image.thumb.png.85868afd8dd34b00162b887ab50e0f98.png

image.png.ff0e7ced43af8c4d8523a9e1dadd8dc0.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du måste skapa ett index i de två tabellerna. Du ser det i felmeddelandet. Eventuellt behöver du skapa ytterligare index utifrån de vyer som finns för att få fart på din applikation.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jari,

Jag får prova det, är inte så bevandrad när det gäller indexering, ser att det finns något som heter Spatial index och vanlig index/key.

Misstänker att det kan öka prestandan men undrar om det verkligen har med felet att göra då det gick relativt bra innan flytten av db.

Nu kan man få vänta på svar upp till 30 sek och ibland blir det "Time Out".

 

En tanke slog mig att efter att vi flyttat databasen, som från början är gjord i Diagramläge så ficka vi manuellt lägga in räknare. Men jag missade att man kanske borde ha kollat det senaste ID och börjat räknaren efter det värdet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...