Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Transparent bakgrund blir svart


nilmol

Rekommendera Poster

Osäker på om det har med uppdatering av Win att göra men detta är för mig ett nytt problem.

 

Jag har ett par .GIF bilder som är skapade med transparent bakgrund. Det har fungerat bra tills för nån vecka sen. En av dessa bilder som jag använder i Excel, i en Image-kontroll blir plötsligt svart i bakgrundsfärgen i stället för transparent. Det riktigt konstiga är att om jag lägger in den på nytt så är den transparent på nytt. Men om jag sparar och stänger Excel så är bakgrunden svart när jag öppnar Excel på nytt?!?!?. Därför testar jag att öppna dem i Paint men bara för att finna att bakgrunden även där är svart. Men när bilderna ligger på skrivbordet så är bakgrunden transparent. Inte går det att markera bakgrunden för transparens i Paint heller. Sparar jag den på nytt så blir bakgrunden svart och transparensen är borta. Mycket märkligt alltihopa.

 

Så, vad är det som händer, varför händer det och hur kommer jag till rätta med problemet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på att Paint klarar av att hantera transparans i bilder hur som helst. Så det kan mycket väl vara så att Paint ritar ut en transparant bakgrund som svart.

 

Varför excel beter sig på det där viset förstår jag inte riktigt. Men prova till exempel Paint.NET eller Paint Shop Pro och gör om giffen till en png och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paint klarar bara att internt jobba med transparens, inte att spara transparens. 

I Excel kan du välja bilden och välja en färg som ska vara transparent.

Bäst är dock som .M säger att spara om bilderna som PNG i ett program som klarar transparens. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det hjälpte att erhålla transparens i .png så tar Image-kontrollen i Excel inte in .png.

Och det verkligt konstiga är ju att det fungerat utmärkt ända tills helt nyligen. Dvs i flera år tills för ett par veckor sedan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Excel använder du? Provade precis med Excel 2016 och där verkar transparanta png-filer fungera fint.

image.thumb.png.d8529688338f9b266b83b2f580f92a33.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag använder Office 365 så min version av Excel är just nu 16.0 (9029) - Svensk. Det ska väl vara det absolut senaste, tror jag.

Och jag har bilden i en ActiveX Image-kontroll lagd på en UserForm - den ligger alltså inte på ett kalkylblad. Och Image-kontrollen kan inte ta .png filer utan det resulterar i meddelandet "ogiltig bild".

Dessutom, för att förtydliga ytterligare - det går utmärkt att lägga in bilden som .gif med transparens. Det är när Excel stängs och startas på nytt som den transparenta bakgrunden plötsligt blivit svart.

 

Med vänlig hälsning/n

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tänk också på att använda rätt filformat, för att alpha channel ska följa med så måste bilden vara sparat i ett format som stödjer det, till exempel .png

.jpg stöjder inte alpha bakgrunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Som du ser, om du läser mitt inlägg före ditt, så har jag redan påpekat att .png inte går att lägga in i en ActiveX-kontroll.

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej,

 

Ja det är märkligt.

Men om du har din ursprungliga blid och om-genererar denna till gif igen?

Eller har du originalet i .gif?

Problemet kanske ligger i att du har nu en solid bakgrund med en eller kanske 2(?) solida bakgrunder och på detta skall du nu försöka lägga

ett transparent lager ovanpå.?

Lägg dem sida vd sida i stället och se hur et går....

 

 

Oavsett så har detta ingenting med Windows uppgradering att göra.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jo, jag har provat allt detta. Det som händer är att om jag lägger en transparent bild i en ActiveX kontroll ovanpå en bild som bara är infogad så förloras transparensen. På ett annat ställe på samma kalkylblad så blir bakgrunden svart på en bild med transparent bakgrund, med bilden placerad i en ActiveX kontroll.

 

Eftersom detta är en lösning jag tillämpat under flera år helt utan problem och det faktum att problemen dök upp efter en uppgradering av Windows och där inga andra ändringar gjorts så kan jag inte dra någon annan slutsats än att det är uppgraderingen som ligger bakom.

 

Så jag blir lite fundersam när du utan att tveka säger att det inte har med uppgraderingen att göra, samtidigt som du inte kan säga säkert vad det beror på...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja hmmm...

Vad har du för version av Excel eller MS Office?

 

Gäller detta direkt eller ser det bra ut ända tills du sparar filen?

Tex. när du sparar Excel filen så verkar det som din gif bild blir automatiskt omvandlad till en bitmap bild vid överföring till Active X control och om så är fallet så förlorar bilden genast sina specialegenskaper tex. transparens.

 

Vad har du för möjligheter att ändra i egenskaperna hos själva active x controll?

Vad finns det för möjligheter om du högerklickar på bilden (innan du sparat filen)?

 

https://www.experts-exchange.com/questions/21198615/GIFs-lose-transparency-in-ActiveX-control.html

 

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/using-image-activex-control-makes-a-white-box/db817a95-0957-4ddc-ba96-c49584f34f1d

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Vad har du för version av Excel eller MS Office?

Står i detta inlägg:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Missade det i hastigheten.  :wub:

 

Nu är jag inte speciellt hemma på att använda transparenta bilder i MS-Excel, men om du kunde bifoga dessa som exempel och berätta exakt hur du gör när du lägger in detta i ditt Excel-365 dokument, så kunde jag (och kanske andra) se om det gick att återskapa samma fenomen i min MS-Office 2016 Excel på min Windows 10 ver. 1809?

 

Ps. för att se exakt vilken Windows 10 version du kör: Start > skriv bara rakt av winver > klicka 'winver' så talar den om exakt Windows version.

Tala om vilken version du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

version.png.932bcfb2a1e841e41a840399a0ed040f.png

Detta är från mitt VBA-program i Excel som hämtar infon från registret, snabbare och enklare än winver. Som du ser är allting så nytt som det går, Windows uppdaterades i lördags morse.

 

Egenskaperna i kontrollen är:

egenskaper.png.53249919ab1ed69d3e5fcb489d2fef43.png

 

Och koden för att lägga in en bild i kontrollen med en knapptryckning är:

 

Private Sub CmdBtn_Logga_Click()
Logga = Application.GetOpenFilename("Bildfiler (*.bmp;*.gif;*.jpg;*.wmf;*.cur;*.ico), *.bmp;*.gif;*.jpg;*.wmf;*.cur;*.ico")
If Logga = False Then Exit Sub
Worksheets("Tabell").Img_Dev.Picture = LoadPicture(Logga)
End Sub
 

/n

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...