Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera en DELL-dator


henlin08

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min äldste som köpte precis spelet X-plane 11 för PC. Insåg efter installationen att datorn inte riktigt har prestandan som behövs och funderar på att uppdatera den. Känner inte för att köpa en helt ny dator och undrar därför vad som finns kvar att göra.

Min dator är en Dell Inspiron 620.

image.png.f2e6e13a2b004864c0b96e07cced3918.png

 

Tacksam för goda råd och idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, för att nå upp till rekommenderad hårdvara måste du byta allting, d.v.s. en ny dator.

 

Processorn klarar minimi kraven men inte mer. För att komma med förslag om uppgradering behövs mer info. Vad är det för nätaggregat i datorn? Hur många platser finns det för ramminne? Vad är det för grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två minneskortsplatser. Just nu är det 6 GB minne i datorn. Står max 8 gb när jag kollar runt lite, men skulle det funka sätta dit 2 st 8 GB t.ex.?

Detta är vad jag kan hitta på grafik.

image.png.80febce64ee2cd6d0f40cb92930ef1a1.png

Tror nätaggregatet är på 300W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det max 8 GB så är det vad moderkortet klarar. 16 GB går inte. 8 GB är mininmi kravet för spelet.

 

Jag har inte en aning vad det är för grafikkort. Måste vara någon speciell Dell benämning av kortet. Ladda ner Speccy så kan du se vad som finns i datorn.

 

Du glömde nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta fick jag på grafiken. Hittar inget specifikt på nätaggregatet, men googlade runt lite och hittade uppgifter om 300W

image.png.e5331f9b49a2b4df666b9a814ad3b932.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kortet är inte ämnat för datorspel.

 

Frågan nu är hur mycket ni är beredda att spendera på ett nytt grafikkort. Det finns inte så mycket att välja på om ni inte byter ut nätaggregatet.

 

Det finns två kort som inte tömmer plånboken, dels GeForce GTX 1050 eller AMD Radeon RX 550. Bägge dessa korten klarar sig med ett nätaggregat på 300W. Jag har inte spelet själv men dessa korten ska fungera. Inte på högsta inställningarna, då behövs det kraftigare kort och mycket ramminne.

 

GTX 1050 är i det närmaste ljudlöst kort. Vid temperaturer under 60 grader snurrar inte fläkten. Kortet tar upp två kortplatser så det får inte sitta ett annat kort på platsen under grafikkortsplatsen.

 

RX 550 är lite billigare men en del klagar på att det låter mycket. Kortet tar också upp två platser.

 

Det är möjligt att det räcker med ett nytt grafikkort. När det gäller ramminne är det ju inte mycket ni kan göra eftersom 8 GB är max vad moderkortet klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa anpassade nätaggregat har ibland enbart strömkablar till exakt vad som finns förmonterat i datorn, och då kan det vara svårt att stoppa i andra nya delar, eftersom det då kan saknas en strömkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mellin säger:

Inte säkert att man kan byta nätdel på en märkesdator 

 

50 minuter sedan, Laso säger:

Dessa anpassade nätaggregat har ibland enbart strömkablar till exakt vad som finns förmonterat i datorn, och då kan det vara svårt att stoppa i andra nya delar, eftersom det då kan saknas en strömkabel.

 

GTX 1050 och RX 550 behöver ingen extra strömkabel så byta nätaggregat behöver inte bli aktuellt. Även GTX 1050 Ti som har bättre prestanda men som kostar mer behöver ingen extra strömkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mellin säger:

Inte säkert att nätdelen orkar med nyare grafikkort 

 

PCI-e platsen leverar tillräckligt med ström för att driva kortet. Det räcker med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...